Permalänk
Medlem

Plugga till (spel)programmerare

Om en person i framtiden vill bli spelprogrammerare, kanske en AI programmer. Var skulle denna individ plugga efter gymnasiet? Hur funkar det? Vad ska man ha för utbildning?
Hittar inga bra länkar ;D
Tack

Permalänk
Rekordmedlem

https://www.studera.nu/aw/courseSearchResult.do?freeText=spel...
Du kan ju inte letat alltför hårt, här har du vad som kommer upp under spel på studera, en del verkar ju kunna passa in på dina intressen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

https://www.studera.nu/aw/courseSearchResult.do?freeText=spel...
Du kan ju inte letat alltför hårt, här har du vad som kommer upp under spel på studera, en del verkar ju kunna passa in på dina intressen

Tack så mycket!
Men det jag inte hittar var mer utbildningar inriktade mer på spel AI :/

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, har skaparen något emot det så får du säga till!
Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter inom spelprogrammering? Var det som ni hade tänkt er, vad gick ni/skulle ni valt något annat för att bli spelprogrammerare. etc.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

http://www.ltu.se/edu/program/TIDUG verkade ha någon kurs om spel ai

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ju en master inom ai i Västerås, det viktigaste är nog att du behärskar grunderna och kan normal programmering bra och sedan kan ai, sedan är det upp till dig att kombinera dina kunskaper, det lär ju inte gå att hitta nån specifik utbildning inom området eftersom det är smalt och få behövs, men kunskapen finns ju att komma åt.
Du kan kombinera på andra sätt, fysik mattematik programmering är nog det du behöver kunna, och det kan du ju ta till dig på lite olika sätt.
Dessutom är det vanligt att man tar en annan väg än man tänkt från början, lär dig programmering först å se var det leder dig, du kanske blir grafiker eller skriver manus, man kan tycka att en specifik sak är "allt", men efter nått års pluggande så vrider många av till nått annat pga det de lärt sig under tiden, man slutar på nått helt annat sätt än man tänkt, eller kombinerar kunskapen till nått helt nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Läser du datorspelsprogrammerare i skövde tror jag att du kan läsa ai som kurser i programmet.

Permalänk
Medlem

Jag går just nu mitt första år på BTH's 3-åriga spel-programmerings linje. Är väldigt nöjd med utbildningen än så länge. Har fått lära oss C++ / java / lite C#, matte C/D + diskret, grunder inom speldesign, Databas/SQL + integrering av SQL i programmering och objektorienterad design/uppbyggnad. Snart börjar vi med nätverks kurser där vi lär oss implementera nätverk i spel osv tror jag.
Vad som väntar i 2'an är 3d-programmering där vi kommer att göra 3d-motorer själva tror jag och även en hel del AI-kurser tror jag.
Har du några mer frågor så bara citera så får du svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=DVGSP11h ?
Verkar inte finnas någon mer master linje om spelutveckling, utom då kanske http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=DVAIS11h ?

Ska du plugga vidare efter? Vad behöver man för mer utbildning för att börja jobba ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=DVGSP11h ?
Verkar inte finnas någon mer master linje om spelutveckling, utom då kanske http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=DVAIS11h ?

Ska du plugga vidare efter? Vad behöver man för mer utbildning för att börja jobba ?

Yes, den första du länkade är den jag går. Det är inte en master-utbildning, men om jag vill tror jag att jag kan lägga på två år till efter mina 3 år och få en master. Min tanke är att börja jobba direkt efter dom här 3 åren. Förhoppningsvis på något större spelföretag så som dice. Dock lär man säg mycket generell programmering här också. Så att hitta ett jobb på något annat företag som inte sysslar med spel tror jag inte ska vara något större problem.
Jag tror att BTH har 5 st spel-inriktade utbildningar:
Civilingenjör i spel som är en 5 årig utbildning fokuserad på programmering, matematik, 3d och spelmotor.
Spelprogrammering som är den jag går som är 3 årig. Fokuserar på programmering och 3d.
Digitala Spel på 3 år som är rätt lik spelprogrammering men fokuserar mer på speldesign och produktion.
Technical Artist på 3 år också tror jag som fokuserar på 3d-modellering, animering mm.
Och sen en som heter digitala ljud eller något liknande där man fokuserar på ljud med inriktning mot spel.

Jag valde den 3-åriga spelprogrammering för jag ville inte låsa mig till en 5 års utbildning och jag ville hålla på med programmering.

Permalänk
Medlem

som sagt, i spel ingår mycket, så en datavetenskaplig skulle ju passa, ofta har dom inriktningar som spel/ai.
jag själv går slutet på datav: spelutveckling & interaktion, det är ganska fritt att välja, finns kurser för det mesta som nämnts, nätverk, ai, grafik och mycket mycket mer. frågan är om du vill specialicera/begränsa dig till ai?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

som sagt, i spel ingår mycket, så en datavetenskaplig skulle ju passa, ofta har dom inriktningar som spel/ai.
jag själv går slutet på datav: spelutveckling & interaktion, det är ganska fritt att välja, finns kurser för det mesta som nämnts, nätverk, ai, grafik och mycket mycket mer. frågan är om du vill specialicera/begränsa dig till ai?

mm om man är osäker på det kan man väl välja en spel-linje, så har man större frihet då man får med alla delar av spel utveckling och bara inte en viss del som ai?

Permalänk
Medlem

Själv rekommenderar man Civilingenjör - Datateknik Där kan du välja att jobba som programmerare, inte bara som AI-programmerare, utan många andra områden också. Vilket innebär att om du någonsin vill testa något nytt, då är dörren öppen. Bästa linjen finns på LTH (partisk, javisst!)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Själv rekommenderar man Civilingenjör - Datateknik Där kan du välja att jobba som programmerare, inte bara som AI-programmerare, utan många andra områden också. Vilket innebär att om du någonsin vill testa något nytt, då är dörren öppen. Bästa linjen finns på LTH (partisk, javisst!)

Vill han syssla med programmering så tycker jag inte datateknik är det rätta, jag läser det själv. Något program i innovativ programming är nog bättre då tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vill han syssla med programmering så tycker jag inte datateknik är det rätta, jag läser det själv. Något program i innovativ programming är nog bättre då tycker jag.

jo tack, jag läser det också själv på LTH och rekommenderar det starkt, då det har mycket med just programmering att göra och mycket med allt runt omkring. Spelprogrammerare, gruppchef för programmerare, finns möjligheter ut i det oändliga, och det är perfekt för de som vill ha möjligheter.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Datateknik innehåller relativt lite programmering jämfört med spelutveckling eller liknande.
Just den anledningen till att jag hoppade av den.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

jo tack, jag läser det också själv på LTH och rekommenderar det starkt, då det har mycket med just programmering att göra och mycket med allt runt omkring. Spelprogrammerare, gruppchef för programmerare, finns möjligheter ut i det oändliga, och det är perfekt för de som vill ha möjligheter.

Så du tror inte det ingår en oändlighet med programmering på datavetenskap?
Man kan självklart välja kurser man vill läsa, själv har jag hoppat mellan det mesta i min spelinriktning, ai, nätverk, spel, grafik (2d/3d), interaktionsdesign, 3d-modellering, mjukvaruutveckling, testning, operativsystem, databaser, webbdesign, ai, kompilatorteori (inte bara teori)...

Finns annars datorarkitektur och det stuket också om man vill ha lite mer mot hårdvara...

Man kan lätt programmera i stort sätt vilket program som helst i flertalet språk, inga svårigheter med mobil/tabletprogrammering (inkl spel)... dvs möjligheter finns här också.

Permalänk
Medlem

Så du tror inte det ingår en oändlighet med programmering på datavetenskap?
Man kan självklart välja kurser man vill läsa, själv har jag hoppat mellan det mesta i min spelinriktning, ai, nätverk, spel, grafik (2d/3d), interaktionsdesign, 3d-modellering, mjukvaruutveckling, testning, operativsystem, databaser, webbdesign, ai, kompilatorteori (inte bara teori)...

Finns annars datorarkitektur och det stuket också om man vill ha lite mer mot hårdvara...

Man kan lätt programmera i stort sätt vilket program som helst i flertalet språk, inga svårigheter med mobil/tabletprogrammering (inkl spel)... dvs möjligheter finns här också.

Självklart finns det, min poäng var att det finns möjlighet, utöver programmering endast, som civilingenjör i datateknik, och man låser inte in sig på endast programmering Det var det min ursprungliga, och första inlägg, handlade om, dvs. att man kan jobba som programmerare OCH andra områden också. Personligen vill jag inte vara fast i just spelprogrammering, utan vill ha så många dörrar öppna som möjligt, vilket jag känner att jag får på en civilingenjörsutbildning med inriktning datateknik

Skrivet av SeF.Typh00n:

Datateknik innehåller relativt lite programmering jämfört med spelutveckling eller liknande.
Just den anledningen till att jag hoppade av den.

Absolut. Mitt argument var möjligheterna man får av Datateknik utöver endast att vara spelprogrammerare, se ovan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Självklart finns det, min poäng var att det finns möjlighet, utöver programmering endast, som civilingenjör i datateknik, och man låser inte in sig på endast programmering Det var det min ursprungliga, och första inlägg, handlade om, dvs. att man kan jobba som programmerare OCH andra områden också. Personligen vill jag inte vara fast i just spelprogrammering, utan vill ha så många dörrar öppna som möjligt, vilket jag känner att jag får på en civilingenjörsutbildning med inriktning datateknik

Absolut. Mitt argument var möjligheterna man får av Datateknik utöver endast att vara spelprogrammerare, se ovan

Okey jag förstår, lät dock lite kul med "endast programmering", men självklart kan man jobba bredare med en bredare utbildning men programmering är ju så brett det kan bli kan man tycka om inte annat kan man ju alltid programmera brödrostar

Permalänk
Medlem

Okey jag förstår, lät dock lite kul med "endast programmering", men självklart kan man jobba bredare med en bredare utbildning men programmering är ju så brett det kan bli kan man tycka om inte annat kan man ju alltid programmera brödrostar

Visserligen har du rätt, programmering är stort, men spelprogrammering känns lite för inriktat för mig Dessutom vill jag gärna också testa att jobba som gruppchef, organisatör, m.m. istället för "endast" programmerare (det blir lite fel med endast men det brister med bättre ord för att förklara) och TS kanske vill ha en bred utbildning där han kan jobba på många olika områden, med olika roller

edit: programmera brödrostar HAHAHHAAHAHAHAH

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Måste kapa tråden lite, hoppas de inte gör nåt

Hur anser du att det är att plugga till programmerare?
Kunde du mycket innan du började läsa eller kunde du typ grunderna?
Hur är det med tempot också, alltså är det mycket stress och ska man lära sig mycket under en kort tid?

Lite snabba frågor bara, då det är de jag undrar över
Schysst om du orkar svara

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det viktigaste om du vill bli en spelprogrammerare är att du kan programmera bra. Det är inget du kan räkna med att lära dig på skolan utan kommer kräva mycket övning på fritiden och ambitiösa projekt. Just att du har något att visa upp är det viktigaste du kan ha när du söker till spelföretag. Visst kommer man långt med en utbildning, men den är verkligen ingen garanti för kunskap.

Jag gick en civ.ing. i datateknik (LiU) och tyckte den innehöll väldigt mycket matnyttigt. Man får lära sig hur datorer fungerar på alla plan, från elektromagnetism via halvledare, assembler, OS och högnivåsystem. Att det sedan ingick mycket matte och signalbehandling är dessutom bara bra då det är nått man behöver ha om man ska göra något så när avancerat, speciellt inom grafik. Mycket fokus på hårdvara också, något som hjälper mycket om man ska skriva lågnivåsystem eller arbeta på begränsade platformar (consoler).

Det viktigaste är dock som sagt var att du är bra och kan skriva bra kod, och har nått att visa upp.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion_drifter:

Måste kapa tråden lite, hoppas de inte gör nåt

Hur anser du att det är att plugga till programmerare?
Kunde du mycket innan du började läsa eller kunde du typ grunderna?
Hur är det med tempot också, alltså är det mycket stress och ska man lära sig mycket under en kort tid?

Lite snabba frågor bara, då det är de jag undrar över
Schysst om du orkar svara

Oj, nu blev det lite av en TLDR här men hoppas det är lungt

Än så länge tycker jag det är skitkul att plugga till programmerare. Jag har alltid tyckt om teknik och datorer och att skapa saker. Så att kunna göra egna program för vad jag vill är fantastiskt. Än så länge har jag bara snart gått ett år här på BTH, men just nu känns det garanterat som det är detta jag vill jobba med i framtiden.
Jag gick en gymnasie-linje som hette El-data (idag tror jag den heter IT). Vi gick programmering A och B där så jag lärde ju mig grunderna till programmering där liksom. Redan då var jag väldigt intresserad av programmering och till projektarbetet i trean gjorde jag ett tower-defence spel med hjälp av en gratis 3d-motor. Blev rätt nöjd med resultatet faktiskt, även om jag la ner bra mycket mer tid på det projektet än vad som förväntades.
Så när jag kom till BTH hade jag redan rätt bra förkunskaper inom programmering. Vi läser 2 kurser samtidigt på heltid på denna utbildningen. Så första terminen hade vi matte och programmering. Programmeringen började från 0 mer eller mindre. Inga förkunskaper krävdes. Jag som redan hade bra förkunskaper inom programmeringen gick mer eller mindre bara på lektionerna/föreläsningarna och klarade första månaderna av programmeringen utan problem. Jag har dock ett par klass-kompisar som aldrig programmerat innan och dom var ju tvugna att sitta hemma och jobba en hel del för att inte hamna efter.
Så efter ett par månader på BTH hade vi gått igenom allt som jag lärde mig på 2 år på gymnasiet. Efter det var jag tvungen att jobba en del på fritiden också för att klara programmeringskursen. Men jag skulle säga att tempot är rätt lungt ändå.
Matten vi hade första halvåret hade rätt högt tempo dock. Jag hade läst matte C på gymnasiet och matten vi hade första halvåret var motsvarande matte C + D och matte diskret. Så där krävdes en hel del pluggande och jag har en hel del kompisar som inte klarade tentorna på dom kurserna.
Så jag skulle inte säga att programmet är stressigt eller kräver överdrivet mycket tid. Bara du tar ansvar för dina studier och gör vad du ska och vad som krävs av dig.

Har du några fler frågor så bara fråga på

Permalänk

Jag gick samma 3åriga program som Drawmly. Är hyffsat nöjd med utbildningen och den är ändå ganska teoretisk och bred. Jag hade inga problem att få jobb efteråt, många erbjudanden. Fast jag sökte inte jobb som spelprogrammerare, kände inte för det sen. Men det jag jobbar med ligger ganska nära spelprogrammering. Vet inte hur det gick för alla i klassen men jag vet att åtminstone ett par stycken började jobba inom spelbranschen. En av mina närmsta vänner drog till England för jobb inom spelbranschen.

Själv har jag efter nästan 3 år i arbetslivet blivit sugen på att läsa vidare och lära mig mer. Funderar på att påbörja någon masterutbildning 2012. Läser några enstaka kurser fram till dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Läser du datorspelsprogrammerare i skövde tror jag att du kan läsa ai som kurser i programmet.

Den som en tredjedel hoppat av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Den som en tredjedel hoppat av?

Come again?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Come again?

Va??

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

^^
Har många hoppat av? va? ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

^^
Har många hoppat av? va? ;D

Ja, stod i tidningen att 33% hade hoppat av den linjen
Nog ganska svårt då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Ja, stod i tidningen att 33% hade hoppat av den linjen
Nog ganska svårt då..

Jag går första året på Dataspelsutveckling - programmering i Skövde och hittills är jag supernöjd med programmet och kurserna. Det stämmer att många hoppar av, i min årskurs var vi nog 60 pers när vi började och nu i slutet av 1an är vi nog 30-40 kvar. Anledningen till detta är att det är ett ganska högt tempo, i alla fall jämfört med gymnasiet men ett milt tempo jämfört med t.ex. Teknisk fysik på Chalmers. Jag läste programmering A-C på gymnasiet och det jag lärde mig där gick vi igenom på ungefär 2 veckor. Värt att nämna kan vara att många som inte har provat på programmering tidigare tar fel på skillnaden mellan att göra spel och att spela spel.

Det är egentligen som vilken programmeringslinje som helst, förutom att vi läser 2 spelprojekt (med andra inriktningar som design, grafik och ljud), datorgrafik, spelfysik och en kurs i AI.

Om du har några mer frågor så är det bara att hojta till!