BBB, 5-10 sek lagspikes var femte minut.

Permalänk
Medlem

BBB, 5-10 sek lagspikes var femte minut.

Hej! Sitter på BBB 2mbit/s här i Vallda (Halland), och har under de senaste tre veckorna upplevt jobbiga lagspikes. Symptomen i spel är att jag helt enkelt fryser i några sekunder (skulle tippa på runt 10) innan det släpper och återgår till det normala. Jag spelar ett flertal spel, och får samma symptom i alla. (HoN, CS, WoW)

Detta sträcker sig över hela nätverket i alla program och spel, samt även för min bror. Kan därför utesluta min egna dator. Vi kör en trådlös router direkt mot modemet, och jag har testat att köra direktanslutet mot modemet, utan resultat. Detta får mig att tro att det är ett av dessa två fel:

* BBB har drifstörningar (står inte på deras driftinformation) som har pågått i 2-3 veckor
* Routern är skadad/sönder

Någon annan i närheten som upplever/har upplevt samma problem, som har några tips på hur jag skall gå tillväga för att lösa detta? Eller är det helt enkelt BBB som felar på telelinjen/stationen?

Tacksam för svar! Ha en bra dag.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Efter en titt här i forumet ser jag att jag inte är den enda. De får fan fixa detta nu. Börjar bli irriterande. Glad att det inte var något med utrustningen hemma iallafall.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk

Antar att du ringt BBB?

Visa signatur

| ASrock X570 Phantom Gaming 4 | Ryzen 3700x | 48GB DDR4 3200Mhz | Geforce 1050Ti | Unraid + Win10 VM

Permalänk

Har samma problem i stockholm, får fiber om några dagar kan återkomma om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Har typ samma fast med telia adsl.
Kanske är någon knutpunkt som det är lite fel på?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt samma problem den senaste veckan och det påverkar även deras TV. Jag sitter med deras fiber.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

Bor mellan Onsala och Kungsbacka och upplever exakt samma skit med mitt BBB.

Permalänk
Medlem

Har haft samma fel då var det drift störningar även det inte nämndes på deras support sida.
Så länge sakerna där hemma startar osv ska det inte bero på dom men om du vill så kör en resett på all utrustning från modemet till datorn och vänta 20 mins. Samma sak dom kommer nämna på supporten om du ringer dom.

Edit: Dock bor jag inte där bor i Trollhättan men felet gällde större delar av regionen vad jag förstod det som.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som att du har problem med packetloss, alternativt att det är en driftstörning som inte står på deras hemsida då de är ganska dåliga på att uppdatera om sånt på hemsidanr. Det kan vara värt att ringa in och bara fråga om det är någon som uppmärksammat det på fler anslutningar än din egen i området.

Under deras kundservice-sida hittar du "Guider & Manualer". Där hittar du en sektion som heter "Telefonjack". Använd guiderna där för att kontrollera första telefonjacket och även så att det är seriekopplat och inte parallelkopplat. En bra sak kan även vara att testa byta RJ11an och mellanproppen/splittern som går från telefonjacket till modemet. Hjälper inte det är det ju bara att ringa in till BBB, infa vad du gått igenom så får de felanmäla det vidare. Då har ju du gjort allt du kunnat från ditt håll

http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/guiderochmanualer/...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Bor också i Kungsbacka, och har upplevt samma problem. Har lag både vid on-line spel och iptelefoni (folk lägger på ibland...:-( ).

Har ringt BBB support idag och det är tydligen känt problem. Hänger tydligen ihop med att man bygger ut kapaciteten i kopplingen mellan ADSL och fiber i Kungsbacka m fl ställen. Supporten hade ingen information om hur länge det skulle fortsätta att lagga. Har Du problem av denna typ, ring supporten så SMS:ar dom Dig när det är fixat... Dom får också input om att det finns ett problem - viktigt!

Visa signatur

| Ace Ecco 250 | Asus P8H67-M PRO | Corsair XMS3 8GB | Intel Core i5-2500K |

Permalänk
Medlem

Update: Har nu hört av mig till kundtjänst ett antal gånger och de vet inte vad som orsakar problemet, och har vidarebefordat det till en högre instans.

Ni, nätverkstekniker får dock här en print från PingPlotter

http://imageshack.us/f/34/packetlossiroeven.png/

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joYchez:

Update: Har nu hört av mig till kundtjänst ett antal gånger och de vet inte vad som orsakar problemet, och har vidarebefordat det till en högre instans.

Ni, nätverkstekniker får dock här en print från PingPlotter

http://imageshack.us/f/34/packetlossiroeven.png/

Löstes problemet?

Har själv börjat uppleva samma problem och har ingen aning om vad som orsakar detta.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM