Asrock presenterar AMD AM3+, nya frågetecken för uppgraderare

Permalänk
Melding Plague

Asrock presenterar AMD AM3+, nya frågetecken för uppgraderare

Moderkortstillverkaren Asrock beskriver detaljerna bakom nya sockel AM3+ för kommande processorer i Bulldozer-baserade AMD FX-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

140 A? Är inte det lite väl mycket eller missar jag någonting som vanligt?

Permalänk
Medlem

Spännande, tror dock inte det nya fästet skulle sänka så mycket på kylningen?

Visa signatur

i7 2600K HD 6990
i7 5960X GTX Titan
i9 7900X GTX 1080 Ti
9800X3D RTX 3080 12GB

Permalänk
Medlem

är inte asrock och asus lite samma företag ?

inte bra pr när ena hälften säger att det är skillnader som dessa , medans andra hälften säger att de äldre moderkorten är helt ok.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hoppas att ASUS Crosshair IV Formula pallar 140A då.
Jag har 4st och då kan det vara onödigt att uppgradera moderkortet i första svängen

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Hoppas att ASUS Crosshair IV Formula pallar 140A då.
Jag har 4st och då kan det vara onödigt att uppgradera moderkortet i första svängen

Ska säkert vara 140W

Permalänk
Skrivet av mammaspappa:

Det känns som att 140A kan stämma eftersom volten i processorn ligger runt 1.4v. 140*1.4=200w
För nuvarande blir det 140w/1.375v=100A

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Det känns som att 140A kan stämma eftersom volten i processorn ligger runt 1.4v. 140*1.4=200w

Poäng till dig!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammaspappa:

Skrivet av Andreas_ace:

Ska säkert vara 140W

Skrivet av fille3002:

Har ni kollat bild tre i artickeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Ska säkert vara 140W

Hm Många bud men det står ju A som ampere

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

är inte asrock och asus lite samma företag ?

inte bra pr när ena hälften säger att det är skillnader som dessa , medans andra hälften säger att de äldre moderkorten är helt ok.

Jag tror att asrock var ett dotterföretag till asus men jag undrar om det inte har gått isär nu.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Ja det här blir man ju inte smartare av direkt. ASUS säger att deras moderkort funkar med nytt BIOS och ASrock säger att sockeln inte skulle ta emot en AM3, mer eller mindre. Om pin-spacingen verkligen är annorlunda så skulle det bli tämligen svårt att trycka in en AM3 där.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kanske förstod fel men stod det inte att det var annorlunda sockel (storleken på pin-hålen) för att Minska risken för att pin'sen böjs?

Isf så går det ju att använda dem äldre korten som det sägs men att det finns risk att pinnsen böjs.

Har jag en poäng eller är jag helt fel ute?

*edit*
What do you know, ;
"With the 11% bigger pin hole size, it can get rid of the possible mechanical mismatch when installing the CPU, and avoid the CPU pin-bent problem."

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Av detta kan man då göra ett antagande att Bulldozer cpuer kommer att gå på lägre spänning? Man kan ju inte öka effekten så bastant.
Vet inte om det gör någon skillnad men isåfall kommer ju både Intel och AMD köra på lägre spänning, så det borde vara bra?

Permalänk
Medlem

Om jag förstår bilden rätt så har hålen gjorts 11% större för att öka marginalerna mellan pinstorleken och håldiametern för att göra att processorn glider in lättare och risken för böjda pins därmed minskas.

Ang 140A så låter det mycket men vid 1V vcore är det 140W som hos tidigare brädor och proccesorer. Jag tror inte att några av den senaste generationens (800-serien, right?) moderkort kommer ha några problem att trycka ström till bulldozer.

Intressant artikel och händerseförlopp minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Om jag förstår bilden rätt så har hålen gjorts 11% större för att öka marginalerna mellan pinstorleken och håldiametern för att göra att processorn glider in lättare och risken för böjda pins därmed minskas.

Ang 140A så låter det mycket men vid 1V vcore är det 140W som hos tidigare brädor och proccesorer. Jag tror inte att några av den senaste generationens (800-serien, right?) moderkort kommer ha några problem att trycka ström till bulldozer.

Intressant artikel och händerseförlopp minst sagt.

Snygg och bra sammanfattning på denna tråd

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fille3002:

Eller som det borde stå:

"Det känns som att 140 A kan stämma eftersom spänningen i processorn ligger runt 1,4 V. 140*1,4=200 W.
För nuvarande blir det 140 W/1,375 V=100 A."

Stor bokstav på enheterna watt, ampere och volt. Storheten heter spänning och enheten heter volt. I Sverige använder vi kommatecken och inte punkt för att markera decimaler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Det är väl inte ofta någonting likt detta ligger vid maxgränsen för vad omkringliggande komponenter klarar av, snarare så att när strömkravet ökar så vill man bara fortsätta hålla en lagom distans till ström-taket för att få svalare komponenter och mer stabil drift.

Om denna information de presenterar stämmer, så kommer sannerligen AM3-brädor att svettas mer än brädor baserade på AM3+.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det är väl inte ofta någonting likt detta ligger vid maxgränsen för vad omkringliggande komponenter klarar av, snarare så att när strömkravet ökar så vill man bara fortsätta hålla en lagom distans till ström-taket för att få svalare komponenter och mer stabil drift.

Om denna information de presenterar stämmer, så kommer sannerligen AM3-brädor att svettas mer än brädor baserade på AM3+.

De fåtal AM3 brädor som ska uppdateras till bulldozer är high-end och bör inte ha några problem.

Permalänk

Har jag fel eller är engelskan lite dålig på sina ställen?

Permalänk

lär ju bli lite trögt att överklocka bulldozer på am3 iaf

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Har AMD officiellt gått ut med information?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

AMD har väl fortfarande inte gått ut med någon info vad jag sett iaf, men det verkar vara en hel del turer fram och tillbaka.

ASRock är lite skojiga allt, inte kanske just med detta men dom har ju en en roliga lösningar och så.

Skrivet av SayZk:

Av detta kan man då göra ett antagande att Bulldozer cpuer kommer att gå på lägre spänning? Man kan ju inte öka effekten så bastant.
Vet inte om det gör någon skillnad men isåfall kommer ju både Intel och AMD köra på lägre spänning, så det borde vara bra?

Med mindre tillverkningsprocess kommer lägre spänningar, rent generellt iaf. Vet dock inte om det är ett krav eller om man bara passar på för att man kan. T.ex. SB(32nm) går väl på betydligt lägre standardspänning än föregående 45nm-CPUer.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Eller som det borde stå:

"Det känns som att 140 A kan stämma eftersom spänningen i processorn ligger runt 1,4 V. 140*1,4=200 W.
För nuvarande blir det 140 W/1,375 V=100 A."

Stor bokstav på enheterna watt, ampere och volt. Storheten heter spänning och enheten heter volt. I Sverige använder vi kommatecken och inte punkt för att markera decimaler.

Haft en dålig dag eller? Alla förstod ändå vad han menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Har AMD officiellt gått ut med information?

Information gällande vad?
Om du menar att Zambezi ska fungera med AM3 är det officiella svaret, nej.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wasidop:

Haft en dålig dag eller? Alla förstod ändå vad han menade.

Nej men någon gång ibland tröttnar jag på den systematiska misshandlen av språket på internet. Därför rättar jag folk någon gång ibland så att de kanske lär sig för om ingen påpekar att språkbruket är fel kommer det aldrig bli rätt, eller hur?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Om jag köper ett nytt moderkort som är för buldozer
Passar då min CPU i det moderkortet llr måste jag köpa både nytt moderkort och CPU?

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

De fåtal AM3 brädor som ska uppdateras till bulldozer är high-end och bör inte ha några problem.

Nu var det ju inte det jag skrev heller?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux