Permalänk

Tänkte skaffa två 140mm Noctua-fläktar, en i botten och en i toppen. Jag har en NH-D14-kylare. Tänkte att det kanske var nån som hade en sån konfiguration här på forumet.

Frågor:

  • Får man enkelt plats med en 140mm i toppen med min kylare?

  • Kan man montera fläkten i toppen utan att ta bort moderkortet?

  • Är det ok att köra 3 fläktar på CPU-kontakten på moderkortet? (De två som sitter på kylaren plus chassitopfläkten)

Uppdaterat:

Nu har jag testat själv och det fungerade utmärkt att montera en Noctua 140mm i toppen utan att plocka loss moderkortet. Provade aldrig att köra tre fläktar på CPU-kontakten. Kör nu två Noctua 140mm på ena chassi-kontakten på moderkortet och två Typhoon 120mm på den andra så jag kan styra från Windows.

Testat
Permalänk
Medlem

Jag var riktigt sugen på ett Define 3 då jag gillar designen och utseendet väldigt mycket. Var också på väg att beställa ett när jag upptäckte att det enligt specifikationen klarar grafikkort upp till ~29cm, vilket är olyckligt då det grafikkortet jag tänkt stoppa in i det mäter ~30,5cm.

Är det lika bra att se sig om efter ett annat chassi eller kan man på ett smidigt sätt modifiera hårddiskburen så att det får plats?

Permalänk
Skrivet av Diviner:

Jag var riktigt sugen på ett Define 3 då jag gillar designen och utseendet väldigt mycket. Var också på väg att beställa ett när jag upptäckte att det enligt specifikationen klarar grafikkort upp till ~29cm, vilket är olyckligt då det grafikkortet jag tänkt stoppa in i det mäter ~30,5cm.

Är det lika bra att se sig om efter ett annat chassi eller kan man på ett smidigt sätt modifiera hårddiskburen så att det får plats?

Om dremel eller vinkelslip anses som smidigt så ja.
Du lär kapa i buren med andra ord.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBengtsson:

Letar själv information om ett Asus GTX570 DCII går in i ett R3 då jag planerar att ha ett sådant i min nya burk, gör det inte det blir det att skippa cpu kylare och köra på Raven 2 ist

Kanske hjälper.. eftersom DCII GTX570 är cirkus en cm kortare än DCII 6950 som jag har.. Jag fick in mitt DCII 6950 i R3, med ungefär en halv cm till godo till hårddiskburen

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Sitter i tankar om att köpa ett R3
Undrar dock om fläktarna från min Antec 900 chassi går att flytta över till R3. Tänker på dom sitter mot hårddiskarna i "burarna" även den som sitter baktill

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Skrivet av jdahl:

Sitter i tankar om att köpa ett R3
Undrar dock om fläktarna från min Antec 900 chassi går att flytta över till R3. Tänker på dom sitter mot hårddiskarna i "burarna" även den som sitter baktill

ja skulle inte det gå ?
Det e la 120mm som sitter i Antec 900.

120mm i fronten och baken på Define R3.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Eftersom jag kör med två fläktar där uppe så är det öppet. När inte datorn är på så kan ju damm ganska lätt komma genom den vägen, så nu undrar jag om man kan ha fläktfilter utan att det förstöra för luftflödet? Jag vet att man ska ha filter för insug men hur är det med utblåst, funka det lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Eftersom jag kör med två fläktar där uppe så är det öppet. När inte datorn är på så kan ju damm ganska lätt komma genom den vägen, så nu undrar jag om man kan ha fläktfilter utan att det förstöra för luftflödet? Jag vet att man ska ha filter för insug men hur är det med utblåst, funka det lika bra?

Det förstör nog mer med ett filter än det lilla damm som kommer in när burken är avstängd skulle jag tro. Om du ser det som ett problem så lägg nått (en tidning?) ovanpå burken när du stänger av den istället så är problemet löst utan att du tappar flöde när burken är igång.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på att skaffa ett Define R3 nu och gjort upp vilka komponenter jag skulle vilja använda till det. Problemet är att jag har tänkt mig en PSU som är 18cm djup (Corsair HX 850 W) men jag vill ändå ha en 120mm fläkt i botten och FD skriver så här på R3 FAQn:
"Supports PSU's with a depth of maximum circa 170mm, when using bottom 120/140mm fan"
Kan det vara så att jag trots allt kan klämma in mitt 18cm djupa PSU om jag använder den mindre 120mm fläkten i botten eller ställs jag inför ett tufft val om vilken komponent jag helst vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponen:

Har funderat lite på att skaffa ett Define R3 nu och gjort upp vilka komponenter jag skulle vilja använda till det. Problemet är att jag har tänkt mig en PSU som är 18cm djup (Corsair HX 850 W) men jag vill ändå ha en 120mm fläkt i botten och FD skriver så här på R3 FAQn:
"Supports PSU's with a depth of maximum circa 170mm, when using bottom 120/140mm fan"
Kan det vara så att jag trots allt kan klämma in mitt 18cm djupa PSU om jag använder den mindre 120mm fläkten i botten eller ställs jag inför ett tufft val om vilken komponent jag helst vill ha?

Lägg på 150:- på agget och ta AX850 istället, det är 160mm djupt, helt modulärt och passar ypperligt i R3. Och då är du fri att välja vilken fläkt som helst för bottenplatsen. Plus att det är tystare då det är ett halvpassivt agg, mitt låter ingenting. Om du inte tänker belasta det över 600+ watt, då finns det tystare agg. Upp till 5-600 watt är det riktigt riktigt tyst i ett R3 med luftintag utifrån.
http://www.silentpcreview.com/article1073-page4.html

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk
Medlem

Köpte ett R3 igår och monterade in min dator.

Ser bra ut.

Det enda jag har att klaga på är att de övre täckplattor som ligger för fläktplatserna vart lite trasiga.

Det ser ut som om någon inte limmat dit dem som de skulle och sedan skruvat in skruvar. De håller och förstör inte utseendet på något sätt så jag vettefan om de värt att kontakta Fractal för att försöka få två nya, däremot så är ju chassit bara en dag gammalt.

Hur är det nu när man vill få nya delar, är det bara maila och förklara vad det är som är fel?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebbard:

Lägg på 150:- på agget och ta AX850 istället

Ja, jag antar att jag får göra något sånt men ajaj vad det svider i plånboken att lägga ner 1500kr på ett nätagg när mitt förra kostade någonting i 300-krspektrumet, men jag antar att det är lite skillnad i kvalité, haha.
Tack för svaret ebbard

Möjligen kan jag ju dra ner på kostnaden lite genom att köra på ett AX 750W istället, tror ni jag klarar mig på det?
Den planerade datorn är tänkt att innehålla något i stil med:
i7 2600k
2x 6950
X-fi ljudkort
2x 1,5v 1600mhz minnen
1 SSD
1 mekanisk hdd
CM 212+
5 fläktar
DVDRW

Jag vill gärna ha lite utrymme att överklocka både GFX och CPU.. Sen möjligen tänkte jag lämna utrymme för att det eventuellt kan tillkomma ännu ett 6950 i framtiden men då antar jag att det garanterat är >850W som behövs..
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponen:

Ja, jag antar att jag får göra något sånt men ajaj vad det svider i plånboken att lägga ner 1500kr på ett nätagg när mitt förra kostade någonting i 300-krspektrumet, men jag antar att det är lite skillnad i kvalité, haha.
Tack för svaret ebbard

Men det ÄR trevliga agg AX-serien! Kolla bilden längst upp på den här sidan i tråden. Ett AX850 där...

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte får audio utaget i fronten att fungera?
Har testat med både HD audio och Audio 97 kontakten, ingen av dem fungerar.
Har kontaktat Fractal Design support om hur man fixar problemet samt en annan sak.
Har gått en vecka sens jag kontaktade support, dem har inte ännu svarat.

Har en MSI P67A-GD55 REV B3 moderkort.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Är det bara jag som inte får audio utaget i fronten att fungera?
Har testat med både HD audio och Audio 97 kontakten, ingen av dem fungerar.
Har kontaktat Fractal Design support om hur man fixar problemet samt en annan sak.
Har gått en vecka sens jag kontaktade support, dem har inte ännu svarat.

Har en MSI P67A-GD55 REV B3 moderkort.

Nej, inte bara du.. Mitt e åsså kasst, men MIC-uttaget funkar bra.
Jag har ett Asus P67 Pro och Xonar DX..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Skulle det inte komma sidpaneler med fönster att köpa separat? Vad hände med det liksom?

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Fler än jag som varit med om att hålen till distanserna varit konstiga? Byggt system i 2st R3 chassin där båda haft dåliga distanshål. 1-2 hål var för stora/ur-gängade. Känns som dålig produktions kvalitet i dessa.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av awqawq:

Är det bara jag som inte får audio utaget i fronten att fungera?
Har testat med både HD audio och Audio 97 kontakten, ingen av dem fungerar.
Har kontaktat Fractal Design support om hur man fixar problemet samt en annan sak.
Har gått en vecka sens jag kontaktade support, dem har inte ännu svarat.

Har en MSI P67A-GD55 REV B3 moderkort.

Hej,

Kontakta oss igen så får vi se vad som har hänt. Vi brukar inte ta lång tid på oss att svara, dock har det varit påskhelg så vi har haft lite välförtjänt ledighet.

Permalänk
Medlem

Ja bestämde mig för att kontakta Fractal angående de skadad täckplattorna. Skickade en bild på problemet och de ska skicka ut reservdelar, inget krångel alls. Grymt bra support.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Är det någon som kör fläktar på alla platser i chassiet?
Är intresserad av hur ljudnivån på chassiet förändrades om det låter mycket mer eller om man faktiskt ska ta och införskaffa 2 st till toppen på burken.

Jag kör med 7 fractalfläktar och ja det låter rätt mkt då.

Skall dock tilläggas att jag kör med 4 hdder och 2st 5770s. och att jag har 23-24 grader i mitt rum.

Idle...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa ny dator snart och det blir troligtvis r3 med en noctua nh d14 som kylare till min CPU. Jag är inte helt säker på hur fläktar ska suga / blåsa för att skapa en så bra kylning som möjligt. I bilden jag bifogade (ursäkta paintfärdigheterna) har jag tänkt rätt där? Drar in luft fram, cpu kylaren drar det vidare och ut där bak eller är jag helt ute och cyklar?

Bör jag kanske även ha en fläkt extra nånstans? Jag tänker att en på sidan som blåser på gpu vore bra?

Delarna som kommer att sitta i datorn är:
p2x4 965 BE, kommer klockas till 3.8+
grundläggande moderkort
4 eller 8gb 1600mhz xms3
6950 xfx 2gb gpu, kommer låsa upp shaders och kanske klocka en del
fractal design tesla 650w psu

I lägenheten är det nu ca 20 grader, ingen direkt sol på datorn. I sommar kommer jag dock bo hemma i min stuga, där kan det bli 35 grader varmt, ingen direkt sol på datorn här heller.

Om jag bör skaffa fler fläktar, vilka är att rekommendera? Helst från inet så det blir på en och samma order.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Köpte ett R3 igår och monterade in min dator.

Ser bra ut.

Det enda jag har att klaga på är att de övre täckplattor som ligger för fläktplatserna vart lite trasiga.

Det ser ut som om någon inte limmat dit dem som de skulle och sedan skruvat in skruvar. De håller och förstör inte utseendet på något sätt så jag vettefan om de värt att kontakta Fractal för att försöka få två nya, däremot så är ju chassit bara en dag gammalt.

Hur är det nu när man vill få nya delar, är det bara maila och förklara vad det är som är fel?

uhh..om du menar plattorna som sitter över fläkthålen i taket så ska dom INTE vara limmade utan bara vara dit skruvade för att kunna ta bort dom enkelt om du vill ha fläktar där..samma sak med den på sidan på dörren..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Fractal Design

Tips gällande fläktar och deras placering är svårt att ge utan att veta exakt komponenter, vart dem sitter, hur snabba fläktar med mera. Det är många variabler att tänka på, så vårt bästa tips är att testa sig fram för att hitta den optimala konfigurationen.

Ett sätt att montera fläktarna på som visat sig ge bra resultat de gånger vi bygger och värmetestat (R3) är:
2x120mm i front. ~1200rpm. Insug. Kopplas till fläktkontrollern.
1x140mm i botten. ~800-1000rpm. Insug. Kopplas till Moderkort/Strömkälla.
1x120mm bakre/IO. ~1200rpm. Utblås. Kopplas till fläktkontrollern.
1x140mm Topp/Bak. ~800rpm. Utblås. Kopplas till Moderkort/Strömkälla.

1x140mm Topp/främre. Stängd.
1x140mm Sidopanel. Stängd.

Med ovan konfiguration hämtas kall luft från 140mm bottenfläkten och levererar över GPU/Sydbrygga.
2x120mm front fyller på med luft som via placeringen av utblåsen "tvingas" passera över Nordbrygga och CPU innan det lämnar lådan. Nätdelen är vänd och tar luft från utsidan och blåser ut bak.*

140mm i botten kan vara högre rpm än den som sitter i toppen då eventuellt ljud dämpas inne i lådan, medans utblåset bör hållas lite lägre för lägsta möjliga ljudnivå.

120mm som är kopplade till fläktkontrollern ställs in efter önskad temperatur och ljudnivå.

Ovan har gett oss bra resultat. Att vi får bra betyder dock inte att det är en generellt bra lösning utan att nå optimal temperatur i förhållande till ljudnivå måste provas fram. Tänk på att fläktfilter bör rengöras med jämna mellanrum för att hålla luftflödet på optimal nivå.

* Vart luften verkligen hamnar beror väldigt mycket på komponenter och placering. Det är mest för att illustrera jag valde att lägga till vart luften är ämnad att kyla. Kontentan är dock densamma. Kall luft in i front, få den att passera CPU innan den lämnar lådan. Därav vårt val att behålla moduvent på Topp/Främre då den annars skulle ta luften innan den kylt CPU.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av H.L:

Skulle det inte komma sidpaneler med fönster att köpa separat? Vad hände med det liksom?

Dessa jobbas vidare på. Det har dragit ut på tiden kraftigt, men i tisd/onsd förra veckan (26/27 April) fick vi våra första demopaneler. Det är fortfarande några ändringar som skall göras, så produkterna är inte klara i dagsläget, men vi börjar närma oss. Vi kan inte lämna några datum ännu tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har det kommit några nya uppgifter om Define Mini, och har det sagts något om priset?

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Följer det med någon form av lock så att man kan stänga oanvända fläktplatser? Tänker framför allt på den i sidan.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Är det bara jag som inte får audio utaget i fronten att fungera?
Har testat med både HD audio och Audio 97 kontakten, ingen av dem fungerar.
Har kontaktat Fractal Design support om hur man fixar problemet samt en annan sak.
Har gått en vecka sens jag kontaktade support, dem har inte ännu svarat.

Har en MSI P67A-GD55 REV B3 moderkort.

Jag hade det problemet i början men sen tryckte jag till lite hårdare på kontakten. Kände inte att det rörde sig ett endaste dugg (vilket man brukar känna när man tryckt i en kontakt för dåligt) men efter trycket så funkade allt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gfield:

Följer det med någon form av lock så att man kan stänga oanvända fläktplatser? Tänker framför allt på den i sidan.

det sitter lock förmonterade på sidan och två i taket. tas bort om man vill ha fler fläktar, lämnas om inte.

Permalänk
Medlem

Det var nån som skrev i ett tyst dator forum nånstans att man kan minska ljudet från fläkten där bak genom att skära bort metallgallret så att luften får fri passage ut. Skulle detta göra stor skillnad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det var nån som skrev i ett tyst dator forum nånstans att man kan minska ljudet från fläkten där bak genom att skära bort metallgallret så att luften får fri passage ut. Skulle detta göra stor skillnad tror ni?

Nej, inte stor skillnad, men en liten kanske.