Permalänk
Medlem

Får det plats tex 2x radeon 6950 i ett Fractal Design Define R3?

någon som kör cf och vet om det funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag hade det problemet i början men sen tryckte jag till lite hårdare på kontakten. Kände inte att det rörde sig ett endaste dugg (vilket man brukar känna när man tryckt i en kontakt för dåligt) men efter trycket så funkade allt i alla fall.

Tack, det funkade bra

Förövrigt tycker jag suporten är hemsk.

Skickade ett email 18 april men fick inget svar, men eftersom det var påsk så lät jag det gå.
Skickade igen 28-29 april men har inte heller fått svar på det e-mailet.

Hur lång tid tar det för suport att svara på ett mail?
Skickade via deras hemsida ( två gånger ) samt via deras adress ''support@fractal-design.com''.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av awqawq:

Tack, det funkade bra

Förövrigt tycker jag suporten är hemsk.

Skickade ett email 18 april men fick inget svar, men eftersom det var påsk så lät jag det gå.
Skickade igen 28-29 april men har inte heller fått svar på det e-mailet.

Hur lång tid tar det för suport att svara på ett mail?
Skickade via deras hemsida ( två gånger ) samt via deras adress ''support@fractal-design.com''.

Har gått igenom alla våra mottagna email, både från den 18 samt 28/29 april utan att hitta några obesvarade ärenden. Kan du kolla stavningen så du inte råkat skriva fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Har gått igenom alla våra mottagna email, både från den 18 samt 28/29 april utan att hitta några obesvarade ärenden. Kan du kolla stavningen så du inte råkat skriva fel?

Jag har också skickat in mail via support-sidan på FD's hemsida. Det gällde audio-port på frontpanelen som inte funkar.. ännu inget svar från FD support.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av awqawq:

Tack, det funkade bra

Förövrigt tycker jag suporten är hemsk.

Skickade ett email 18 april men fick inget svar, men eftersom det var påsk så lät jag det gå.
Skickade igen 28-29 april men har inte heller fått svar på det e-mailet.

Hur lång tid tar det för suport att svara på ett mail?
Skickade via deras hemsida ( två gånger ) samt via deras adress ''support@fractal-design.com''.

Skrivet av lacrits:

Jag har också skickat in mail via support-sidan på FD's hemsida. Det gällde audio-port på frontpanelen som inte funkar.. ännu inget svar från FD support.

Då måste vi ha råkat ut för något tekniskt fel. Det måste vi titta närmare på för det är inget vi märkt av tyvärr. Vår mail fungerar dock i dagsläget så om ni båda kan maila igen så får vi se om det fungerar denna gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Jag har också skickat in mail via support-sidan på FD's hemsida. Det gällde audio-port på frontpanelen som inte funkar.. ännu inget svar från FD support.

Väl ifall du tittade lite ovanför ditt inlägg, så fick jag hjälp av en sweclockers medlem med precis samma sak.
Du måste trycka i HD audio eller AC-97 kontakten hårdare fast.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Väl ifall du tittade lite ovanför ditt inlägg, så fick jag hjälp av en sweclockers medlem med precis samma sak.
Du måste trycka i HD audio eller AC-97 kontakten hårdare fast.

Tack för tipset! Hmm.. ska prova trycka lite hårdare då. Tyckte nog jag tryckte ordentligt..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Hur byter man ut frontfläkten? Alltså, hur kommer man fysiskt åt den, det verkar ju inte gå framifrån...?

Permalänk
Medlem

Blev lite halvt om halvt besviken på detta chassit faktiskt (jag har det vita, kanske är annorlunda med dom andra färgerna)

Färgen är väldigt skör och spricker som ingenting runt skruvarna till sidopanelerna.
Fläktkontrollern slutade fungera efter några sekunder, 2 fläktar i. Började med svag styrka och öka till ca 50% och då la den av...
Gummi-vad det nu är som man ska dra kablar genom sitter knappt alls...

Går det att få en ny skickad från FD och i så fall vad för information behöver jag skicka in?

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hur byter man ut frontfläkten? Alltså, hur kommer man fysiskt åt den, det verkar ju inte gå framifrån...?

jo då lite bökigt bara (siter fast med fyra skruvar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Funderar att köpa mig en R3a. Har just nu ett Antec 300. Kommer jag märka en stor skillnad ljudmässig mellan de två lådorna tror ni? Jag kör just nu alla mina fläktar på lägsta varvtal men de låter ändå en del.

Permalänk
Skrivet av frillan125:

Blev lite halvt om halvt besviken på detta chassit faktiskt (jag har det vita, kanske är annorlunda med dom andra färgerna)

Färgen är väldigt skör och spricker som ingenting runt skruvarna till sidopanelerna.
Fläktkontrollern slutade fungera efter några sekunder, 2 fläktar i. Började med svag styrka och öka till ca 50% och då la den av...
Gummi-vad det nu är som man ska dra kablar genom sitter knappt alls...

Går det att få en ny skickad från FD och i så fall vad för information behöver jag skicka in?

Har ett likadant och jag kör 3 fractalfläktar på kontrollern och färgen spricker inte. Gummit i hålen för kabeldragningen sitter lite sladdrigt i mitt, men jag lyckades inte peta ut något under min montering.

Så du borde kunna få ut något iallafall.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Tror ni att man får in Asus Radeon EAH6970 DCII? Det ligger på 297mm, men folk har ju för fan klämt in 5970:s.

Om inte, är det någon som har lyckats borra bort nitarna? Har sett folk skriva angående försök, men ingenting komplett.

Permalänk
Medlem

Har inte sweclockers tagit någon närmare titt och gjort en video recension om det här chassit? Har för mig att jag har sett det men kan iaf inte hitta det när jag söker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnuff:

Har inte sweclockers tagit någon närmare titt och gjort en video recension om det här chassit? Har för mig att jag har sett det men kan iaf inte hitta det när jag söker

Dom kommer tyvärr inte testa chassit. De var tydligen för likt föregångaren.

Här är deras test fast på R2:
http://www.sweclockers.com/recension/6197-fractal-design-define-r2.

Finns test på R3 men på andra sidor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hej, har beställt ett R3 från inet igår. Undrar över kablar. Har mitt nuvarande nätagg som jag tänkt flytta över. Brukar det behövas förlängskablar till 8-pin och 24-pin kontakterna om man vill dra dem på baksidan?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr-nix:

Hej, har beställt ett R3 från inet igår. Undrar över kablar. Har mitt nuvarande nätagg som jag tänkt flytta över. Brukar det behövas förlängskablar till 8-pin och 24-pin kontakterna om man vill dra dem på baksidan?

Beror på hur långa kablar agget har och vart kontakterna sitter på moderkortet.

Kolla min bygglogg, länk står i sign.

Har då ett agg som har kablar som ska passa i ett fulltower (på grund av moderkortet räcker dom knappt till).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Szkar:

Tror ni att man får in Asus Radeon EAH6970 DCII? Det ligger på 297mm, men folk har ju för fan klämt in 5970:s.

Om inte, är det någon som har lyckats borra bort nitarna? Har sett folk skriva angående försök, men ingenting komplett.

Det ska få plats. Jag får plats med mitt MSI Radeon HD6950 Twinfrozer III 2GB med god marginal i mitt R2. Nu har jag även borrat bort nitarna till hdd-buren, det är pilligt som bara den om du bara vill ha bort hddburen då nitarna sitter inuti 5,25"-platserna. Detta gjorde att jag borrade bort hela skiten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusericsson:

Det ska få plats. Jag får plats med mitt MSI Radeon HD6950 Twinfrozer III 2GB med god marginal i mitt R2. Nu har jag även borrat bort nitarna till hdd-buren, det är pilligt som bara den om du bara vill ha bort hddburen då nitarna sitter inuti 5,25"-platserna. Detta gjorde att jag borrade bort hela skiten!

Yes.
Passade finfint. Slänger kanske upp en bild senare så får tvivlarna se hur stora kort faktiskt får plats.

Permalänk
Medlem

Får man plats med en 140mm sidofläkt med en Noctua NH-D14 monterad?
Noctuakylaren går ju nästan ut till sidoplåten och det ser ut som att nedre delen av kyltornen/fläktarna kommer väldigt nära (för nära?) övre kanten av "fläkthuset" på en 140mm fläkt monterad i sidopanelen.

Frågar för att med dubbla GPU monterade vill jag kunna ha lite inflöde till dem från sidan också.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Beror på hur långa kablar agget har och vart kontakterna sitter på moderkortet.

Kolla min bygglogg, länk står i sign.

Har då ett agg som har kablar som ska passa i ett fulltower (på grund av moderkortet räcker dom knappt till).

Jag har ett Chieftec 750W Super Series Nätagg med 50cm långa kablar. förhoppningsvis räcker det.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr-nix:

Jag har ett Chieftec 750W Super Series Nätagg med 50cm långa kablar. förhoppningsvis räcker det.

Har för mig att 8 pinnars kontakten är på 50cm på mitt och 24 pinnaren är på 30cm. Såg nu att dom båda är på 60cm ca.

Du får hoppas dom har satt båda kontakterna långt ut i kanten på moderkortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Broken-arrow: har beställt ett P8P67 Pro ¨

Så ja bägge kontakterna sitter på kanten.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr-nix:

Broken-arrow: har beställt ett P8P67 Pro ¨

http://www.legitreviews.com/images/reviews/1466/P8P67-PRO_2D_...

Så ja bägge kontakterna sitter på kanten.

kanon:) då ska de inte vara något problem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

BUMP!

hej--
återupplivar denna tråd med en fråga..
hade en 140mm noctua fläkt i sidopanelen på utblås förut. Dumt insåg jag då värme stiger uppåt.
bytte fläkten till inblås och nu plötsligt gör den ett väldigt jobbigt ljud...
Någon som kan förstå vad problemet är?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nima.. en liten grej kan ju vara att du nu har fläktmotorn utåt istället för innåt som innan.. Men det borde inte göra stor skillnad. Vad för jobbigt ljud är det du hör.. tickande.. skrapande.. ? Har du stoppat fläkten så du vet säkert att det är den som gör ljudet?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Hej

Det är ett väldigt högt vinande.. Så var det absolut inte i närheten på utblås.
Fläkten är en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=512840
har en likadan i toppen på utblås och den låter lixom som en fläkt förväntas låta på topphastighet.. men den i sidopanelen är extremt högljudd på inblås.. Jag är lite av en datornoob och detta är mitt första riktiga bygge osm ja starta för 3 veckor sen. Kan det vara att förvänta en sån där fläkt på hastigheter över 800 rpm låter högt ?Jag använder fläktkontroller så jag är 100 på att det är den fläkten.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har någon superöverklockning så kan du lika väl ha sidopanelens fläktplats täckt.
Varför det blir ett vinande ljud är för att din fläkt försöker dra in mer luft än vad de små hålen på sidopanelen tilllåter.
Du kan likna det vid tillfällen då du dammsuger och något fastnar i röret!
Du kan googla lite på det för en bättre förståelse!

Alternativ 2. är att borra upp och fästa ett vanligt fläcktgaller istället så slipper du vinandet!

Permalänk
Medlem

Hej dÅ förstår jag faktiskt. Dock inte varför utblås låter mindre eller annorlunda men ok. Jag har mitt grafikkort precis där under som jag tänkte överklocka lite. Dock har det rätt bra kylning ändå iofs.
Vad menar du förresten med annat fläktgaller? Länk eller så?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk