Permalänk
Medlem

hög frekvent ljud ifrån datorn Hjälp!

min dator har nyligen börja göra högfrekvent ljud ifrån sig. jag har stängt av alla fläktar 1 efter en och det är inte dom. psu tror jag inte heller det är . det låter som att det kommer från grafikkortet eller mobo svårt att avgöra. hjälp uppskattas //Maxx

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxxiZ:

min dator har nyligen börja göra högfrekvent ljud ifrån sig. jag har stängt av alla fläktar 1 efter en och det är inte dom. psu tror jag inte heller det är . det låter som att det kommer från grafikkortet eller mobo svårt att avgöra. hjälp uppskattas //Maxx

Det vore bra om du skrev när ljudet uppstår, om det är efter en viss tid eller vid viss temperatur eller liknande. För att utesluta CPU och GPU fläktarna kan du testa att helt kort trycka på dem så de stannar (mycket försiktigt och bara helt kort). Tystnar ljudet då så är det orsaken. Skulle inte heller tro att det är PSU fläkten även om de tydligen också kan kärva.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Det vore bra om du skrev när ljudet uppstår, om det är efter en viss tid eller vid viss temperatur eller liknande. För att utesluta CPU och GPU fläktarna kan du testa att helt kort trycka på dem så de stannar (mycket försiktigt och bara helt kort). Tystnar ljudet då så är det orsaken. Skulle inte heller tro att det är PSU fläkten även om de tydligen också kan kärva.

ljudet uppstår direkt när jag startar datorn. jag prövade även nu att stanna GPU och CPU fläktarna kort och det är inte dom som låter. tempraturen jag har i idle på CPU är ca 40 grader och ca 50 i load. GPU har 33 grader i idle och ca 58 i load. ljudet har samma frekvens Hela tiden.

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem

Jaha, okej. Det här var ett knivigt fall. Så mycket annat än fläktar kan jag inte komma på som kan orsaka några oljud. Skickar frågan vidare.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Glömt vad de kallas (spole?) men det finns annat som kan orsaka ljud. Först måst du dock lokalisera vilken del det är som låter.

Börja med att koppla ur alla hårddiskar, DVD och annats som inte behövs och starta datorn för att lyssna.

Ta ut nätagget så att du enklare kan höra om ljudet kommer från nätagget eller moderkorts hållet när datorn startar.

Ta bort grafikkortet och lyssna igen.

Kvar i datorn har du nu bara 4 delar
Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Edit:
Hur stänger du av datorn?
I Windows ( eller power knappen på chassit) eller knappen på nätagget.
Gör det någon skillnad för dig vilket sätt du stänger av?

Permalänk

Skulle gissa på CD/DVD spelaren, dom kan få fnatt ibland och varva upp utan anledning och det låter inte så trevligt.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Glömt vad de kallas (spole?) men det finns annat som kan orsaka ljud. Först måst du dock lokalisera vilken del det är som låter.

Börja med att koppla ur alla hårddiskar, DVD och annats som inte behövs och starta datorn för att lyssna.

Ta ut nätagget så att du enklare kan höra om ljudet kommer från nätagget eller moderkorts hållet när datorn startar.

Ta bort grafikkortet och lyssna igen.

Kvar i datorn har du nu bara 4 delar
Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Edit:
Hur stänger du av datorn?
I Windows ( eller power knappen på chassit) eller knappen på nätagget.
Gör det någon skillnad för dig vilket sätt du stänger av?

tack för tipset det ska jag göra imon då jag har lite mer tid jag stänger av datorn i windows o då försvinner ljudet innan fläktar och sånt dör. men när jag stänger av det med powerknappen så bara tvär dör det med resten av alla grejer och ljudet försvinner i fallande ton.

Skrivet av loaded1mbimage:

Skulle gissa på CD/DVD spelaren, dom kan få fnatt ibland och varva upp utan anledning och det låter inte så trevligt.

har ingen CD/DVD läsare i datorn

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxxiZ:

tack för tipset det ska jag göra imon då jag har lite mer tid jag stänger av datorn i windows o då försvinner ljudet innan fläktar och sånt dör. men när jag stänger av det med powerknappen så bara tvär dör det med resten av alla grejer och ljudet försvinner i fallande ton.

Då har vi uteslutet 1 av 3 fel som jag misstänkte. Ta bort alla hårddiskarna, kringutrustning mm också så att vi kan utesluta dem också.

Tro att felet du har kalla "coil wine" eller så blandar jag ihop det med något annat som också ger ljud. En av de 3 delarna som du själv nämnde i först inlägget.

Skrivet av MaxxiZ:

har ingen CD/DVD läsare i datorn

Inte jag heller. Mina har legat i bokhyllan i nästan 1 år.

Permalänk
Medlem

Kan vara coil whine från nätaggregatet (som nämnts)
Du har inte burit runt datorn på sistone eller liknande? Det kanske skakade till nån av spolarna som gjorde att den kunde vibrera friare sen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Förmodligen coil-whine, alltså spolar som börjar vibrera då de får arbeta med högfrekventa signaler, testa om ljudkaraktären ändras då du exempelvis höjer eller sänker klockfrekvensen på GPU (som oftast brukar vara boven) eller CPU för att se om tonen (frekvensen) på ljudet ändras.

Lösningen på coil-whine är antingen att byta ut spolen (orimligt), att inte köpa något annat än "solid state chokes" (inkapslade spolar), dessa finns i bland annat moderkort och grafikkort som har "Military class components" och liknande.

Fast i ditt fall är det enklaste att antingen leva med det, eller applicera något vibrationsdämpade medium på den tjutande spolen, jag har hört om folk som använt allt från silikon till smältlim, men jag vågar inte råda dig i vad du bör testa. Tänk också på att du ofta fimpar garantin om du börja slafsa runt med saker på dona komponenter.

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk

Om det nu är coil whine kan det lösas av simpla saker. Jag bytte kabel och så blev jag av med ljudet. dvs en annan molex kontakt användes.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

brukar vara nätagg eller moderkort som har coil whine. Länge sen jag hörde moderkort med coilwhine, men billiga nätaggs typer brukar ofta kunna få coil whine efter nåt år.

sjukt svårt att lokalisera med örat dock, kan vara nätagget även fast det inte låter som att det kommer därifrån när man sätter örat emot.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

brukar vara nätagg eller moderkort som har coil whine. Länge sen jag hörde moderkort med coilwhine, men billiga nätaggs typer brukar ofta kunna få coil whine efter nåt år.

sjukt svårt att lokalisera med örat dock, kan vara nätagget även fast det inte låter som att det kommer därifrån när man sätter örat emot.

nätagget är det inte de hör jag till och med när jag sätter örat mot de men de låter mest runt CPU :S har ju ett military class msi mobo 870-g54. men ska pröva att sänka volten på CPU på en gång tack för alla svar de uppskattas

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem

ljudet kvarstår efter att ha klockat ner CPU till 3,2 GHz o satt volten på auto. dock så slutar de låta nån halv sekund ibland . kan säga att de låter från den övre delen av mobo de hör jag tydligt . så ni menar att mitt mobo tex kan ha gått sönder när jag har flyttat på de? :S

frekvensen är den samma fortfarande ...

min GPU har orginal klock o volt kan jag sänka de då? :S (lite noob med GPU OC )

tack i förväg

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem

Testa att försöka lokalisera ljduet med en hushållsrulle

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

jag har hittat vart de kommer från! de kommer från moderkortet men kan man få ett nytt på garanti eller måste jag leva med de nu?

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen