Permalänk
Medlem

Problem med Xfire 6870

Hej alla, har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med. Jag misstänker att ett av mina grafikkort är trasigt. Det började när jag spelada BFBC2 och fick antingen bluescreens eller "skärmflimmer"(Vet inte hur jag ska beskriva det, hela eller delar av skärmen började blinka svart ibland). Men eftersom BC2 var ett tämligen ostabilt spel vad jag förstått ignorerade jag detta och antog att det berodde på spelet.

Men det händer nu ganska ofta att spel antingen kraschar eller kraschar datorn. Bland annat i WoW har det många gånger hänt att det har fryst i 10 sek följt av en bluescreen, eller "Fatal error blablabla".När jag inte har på CF är det stabilt. Dessutom märkte jag att när jag spelade Empire : Total War fick datorn panik när jag spelade med CF aktiverat då skärmen blev svart/blinkade svart, men så fort jag stängde av CF var det inga problem.

Förut så fick jag ofta bluescreen, även på skrivbordet eller internet då jag inte gjorde någonting(Ofta Bad_pool_header eller dylikt) men vad jag förstått har det med RAM-minnet att göra, och efter att jag rengjorde datorn så har jag inte bluescreenat. Saken är den att jag märker en klar förbättring i prestanda när CF är aktiverat, så det andra kortet måste ju iallafall fungera....kan det vara så att det är RAM minnet som spökar eller ska jag be om ett nytt grafikkort?

Tack på förhand.

Permalänk

Hej Exsid!

Hade ett liknande problem med mina 6870s innan, alltså att spelen frös och datorn kraschade osv. Har du provat att installera om drivrutiner och ccc?

Efter att jag hade avinstallerat och rensat datorn på gamla drivrutiner som uppenbarligen inte funkade (fabriksfel) och installerat nya drivisar och nytt CCC med den senaste versionen så funkade allting perfa. Inget lagg i och inga hängningar i vare sig mass effect 2 eller bad company 2, what so ever.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Exsid:

Hej alla, har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med. Jag misstänker att ett av mina grafikkort är trasigt. Det började när jag spelada BFBC2 och fick antingen bluescreens eller "skärmflimmer"(Vet inte hur jag ska beskriva det, hela eller delar av skärmen började blinka svart ibland). Men eftersom BC2 var ett tämligen ostabilt spel vad jag förstått ignorerade jag detta och antog att det berodde på spelet.

Men det händer nu ganska ofta att spel antingen kraschar eller kraschar datorn. Bland annat i WoW har det många gånger hänt att det har fryst i 10 sek följt av en bluescreen, eller "Fatal error blablabla".När jag inte har på CF är det stabilt. Dessutom märkte jag att när jag spelade Empire : Total War fick datorn panik när jag spelade med CF aktiverat då skärmen blev svart/blinkade svart, men så fort jag stängde av CF var det inga problem.

Förut så fick jag ofta bluescreen, även på skrivbordet eller internet då jag inte gjorde någonting(Ofta Bad_pool_header eller dylikt) men vad jag förstått har det med RAM-minnet att göra, och efter att jag rengjorde datorn så har jag inte bluescreenat. Saken är den att jag märker en klar förbättring i prestanda när CF är aktiverat, så det andra kortet måste ju iallafall fungera....kan det vara så att det är RAM minnet som spökar eller ska jag be om ett nytt grafikkort?

Tack på förhand.

För att utesluta grafikkortet, ta ut ditt sekundära kort och spela med ditt huvudkort en hel dag, händer inget byt kort och spela endast med ditt sekundära kort i huvudslotten en hel dag, fungerar detta så gissar jag på att något annat är fel.

Permalänk
Medlem

De två absolut bästa tippsen har redan nämnt.

Börja med att blåsa ur alla former av grafik-drivisar med t ex DriverSweeper. Ladda sedan ner senaste drivrutinerna från amd's hemsida, minns jag rätt är det 11.5.

Skulle problemet mot förmodan kvarstå så gör som även det tidigare nämnt, kör ett kort i taget för att ta reda på vilket kort det är som eventuellt är trasigt.

För att vara på den säkra sidan så kan du även dra ner GPU-Z och sätta på deras loggningsfunktion och efter en systemkrash kontrollera så att det inte är temperaturer på korten som orsakar problemen.

För att dra ett långshot så tänker jag även gissa på att du innan dessa två 6870 hade ett nvidia-kort?