MSI förbereder Geforce GTX 580 med 3 GB

Permalänk
Melding Plague

MSI förbereder Geforce GTX 580 med 3 GB

Taiwanesiska MSI är i startgroparna att lansera ett Geforce GTX 580 med uppskruvade klockfrekvenser och hela 3 GB minne.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag hade kanske köpt ett sånt här med det var inte fint med blåa fläktar

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem

Bättre med mörkt gråa fläktar tycker jag ;O

Permalänk
Medlem

hade velat se gröna fläktar

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem

Är Ni seriösa, är färgen på fläktbladen en aspekt vid köp av grafikkort?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Tyckte det var riktigt snyggt, bara för att jag älskar blått :DDD

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Tycker också det är lite patetiskt att bry sig om en sån sak som fläktfärg.. jag menar.. hur många minuter kommer du någonsin titta på dem? Fem minuter vid montering max?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Visade inte swec:s redaktion häromveckan att 3 GB vram var totalt meningslöst för ett GTX580.

Smart att kunna köra fläktarna bakåt i övrigt är det väll inget specielt

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Visade inte swec:s redaktion häromveckan att 3 GB vram var totalt meningslöst för ett GTX580.

Jo de visade att det är helt meningslöst för spel på en skärm.

Tror dock jag inte någon som köper 3GB kort har tänkt använda dem endast till det heller...

Då är det mer relevant att visa att 1.5GB grafikminne är helt meningslöst på en vanlig 23" Full HD skärm utan 1GB räcker finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jo de visade att det är helt meningslöst för spel på en skärm.

Tror dock jag inte någon som köper 3GB kort har tänkt använda dem endast till det heller...

Då är det mer relevant att visa att 1.5GB grafikminne är helt meningslöst på en vanlig 23" Full HD skärm utan 1GB räcker finfint.

beror ju på antal polygoner och texturer... Hade vi bara sluppit alla konsoller hade nog spel använt mycket mer vram nu

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

3 gb minne? helt onödigt

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

beror ju på antal polygoner och texturer... Hade vi bara sluppit alla konsoller hade nog spel använt mycket mer vram nu

Nej, inte riktigt.

Om 1.5GB inte nås vid 2560x1600 = 4miljoner pixlar... Så borde knappast heller 750MB nås vid 1920x1080 = 2 miljoner pixlar. Alltså rätt god marginal för 1GB vram på full HD.

Vad som hade eller inte hade hänt utan konsoler tycker jag är helt irrelevant för diskussionen.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Nej, inte riktigt.

Om 1.5GB inte nås vid 2560x1600 = 4miljoner pixlar... Så borde knappast heller 750MB nås vid 1920x1080 = 2 miljoner pixlar. Alltså rätt god marginal för 1GB vram på full HD.

Vad som hade eller inte hade hänt utan konsoler tycker jag är helt irrelevant för diskussionen.

Så kan det du väl inte tänka. Vilken upplösning man ritar upp saker i har förstås en viss betydelse men det viktigaste är väl främst VAD man ritar upp och vad som lagras i minnet. Att ha en skärm som blinkar glatt i två olika färger i 2560x1600 klarar även de svagaste korten men ska man däremot lagra högupplösta texturer kräver det såklart mer minne. Sedan är det förstås onödigt att ha mer minne än GPU:n klarar av att hantera.

Permalänk
Medlem

Högupplösta texturer och höga nivåer av AA & supersampling tar sitt minne, speciellt i högre upplösningar!

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakiras:

hade velat se gröna fläktar

Men nu är det så att MSIs entusiastprodukter är svarta och blå

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Så kan det du väl inte tänka. Vilken upplösning man ritar upp saker i har förstås en viss betydelse men det viktigaste är väl främst VAD man ritar upp och vad som lagras i minnet. Att ha en skärm som blinkar glatt i två olika färger i 2560x1600 klarar även de svagaste korten men ska man däremot lagra högupplösta texturer kräver det såklart mer minne. Sedan är det förstås onödigt att ha mer minne än GPU:n klarar av att hantera.

Men nu skiljer ju faktiskt inte VAD man ritar upp...

Skall vi rita upp exakt samma sak i dubbel precision kräver det väl exakt dubbelt med minne?

Det jag kan om hur minnesallokering fungerar säger mig att det är så, men om det ligger till på annat sätt lär jag mig gärna mer om det.

Permalänk
Medlem

nope, jag är inte intresserad av varm luft i låddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Men nu skiljer ju faktiskt inte VAD man ritar upp...

Skall vi rita upp exakt samma sak i dubbel precision kräver det väl exakt dubbelt med minne?

Det jag kan om hur minnesallokering fungerar säger mig att det är så, men om det ligger till på annat sätt lär jag mig gärna mer om det.

inte riktigt men det krävs exakt dubbelt så mycket data om positioner. sen tillkommer texturer deras storlek dubblas inte av dubbel precision. vad jag vet så är det rätt sällan grafikkort jobbar i dubbel precision om man inte simulerar något (vill påpeka att spel renderas)

Skrivet av TMO KOTOR:
Skrivet av Ixos:

Nej, inte riktigt.

Om 1.5GB inte nås vid 2560x1600 = 4miljoner pixlar... Så borde knappast heller 750MB nås vid 1920x1080 = 2 miljoner pixlar. Alltså rätt god marginal för 1GB vram på full HD.

Vad som hade eller inte hade hänt utan konsoler tycker jag är helt irrelevant för diskussionen.

Så kan det du väl inte tänka. Vilken upplösning man ritar upp saker i har förstås en viss betydelse men det viktigaste är väl främst VAD man ritar upp och vad som lagras i minnet. Att ha en skärm som blinkar glatt i två olika färger i 2560x1600 klarar även de svagaste korten men ska man däremot lagra högupplösta texturer kräver det såklart mer minne. Sedan är det förstås onödigt att ha mer minne än GPU:n klarar av att hantera.

(citat i citat xD)TMO KOTOR har rätt om man bara resonerar i upplösning så tar en bild á 1920*1080 inte mer nån enstaka MB (samma som ett 2 MP fot) 3D datorgrafik är dock lite mer komplext än så och även det som inte visas på skärmen sparas i vram minnet, eller rättare sagt: datan som används för att rita en tvådimensionell projektsering av "scenen" + en buffer för renderade bilder sparas på vram minnet.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Eftersom det är svart PCB så lär det ju maxa crysis i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eftersom det är svart PCB så lär det ju maxa crysis i alla fall.

hahaha va? inte för jag tror du har fel men det blev fel i logiken där nån stans

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

hahaha va? inte för jag tror du har fel men det blev fel i logiken där nån stans

Jag gjorde mig lustig över den allmänt muppiga attityden på SC på senare tid... De första kommentarerna i produktnyhetstrådar handlar ALLTID om utseendet. Funktion har blivit oviktigt, och sålänge något är svart och rött och ser ut som ett rymdskepp så är det automagiskt en bra produkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag gjorde mig lustig över den allmänt muppiga attityden på SC på senare tid... De första kommentarerna i produktnyhetstrådar handlar ALLTID om utseendet. Funktion har blivit oviktigt, och sålänge något är svart och rött och ser ut som ett rymdskepp så är det automagiskt en bra produkt.

Jo men så länge SWEC inte kräver 18-årsgräns för att kommentera så kommer denna attityd att fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Jo men så länge SWEC inte kräver 18-årsgräns för att kommentera så kommer denna attityd att fortsätta.

Som om 18-årsgräns kommer stoppa yngre att göra konton?
Jag är över 18 år [_] Check! Så svårt var det

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Jo men så länge SWEC inte kräver 18-årsgräns för att kommentera så kommer denna attityd att fortsätta.

Lite off-topic då, men 18-års åldersgränser låter inte speciellt rättvist.
Om man nu inte pratar om 18 år som mental ålder vil säga...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Lite fail design när man har en kylnings lösning som denna på ett kort som kommer köpas av kunder som har 3 skärmar och därför måste ha 2-4 kort i SLi. Blir inte så bra luft ström mellan korten om dom sitter såpass nära varandra. bättre att använda Nvidias standard kylning då.

http://youtu.be/WpC_4JH05Yk?hd=1

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer