En router där alla portar är öppna från fabrik!

Permalänk
Medlem

En router där alla portar är öppna från fabrik!

Tjena.
Har blivit trött på att manuellt hålla på och skriva in olika portnummer för att få NAT typ open på vissa spel.

Ska nu köpa en ny router då min är 5 år gammal. Några förslag på en router där alla portar är öppna från fabrik då man slipper hålla på och fixa det för varje spel man köper.

Den ska helst vara kabel och trådlös-kompatibel och fungera med Tele2 ADSL.

Tacksam för svar!

Permalänk

Valfri router > 600 kr från Netgear, Linksys, D-Link, Belkin, osv. UPnP är det du aktiverar.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Valfri router > 600 kr från Netgear, Linksys, D-Link, Belkin, osv. UPnP är det du aktiverar.

upnp är aktiverad på min nuvarande router ändå har jag nat typ strict.

Vet om andra som har det aktiverat men som ändå inte får open.

Permalänk
Medlem

ställ om NATen då

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Rekordmedlem

Om du verkligen vill ha det på det sättet så sätt datorn som dmz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du verkligen vill ha det på det sättet så sätt datorn som dmz.

Som sagt vill jag inte pilla med några inställningar osv. Vill köpa en ny router där jag slipper alla inställningar.

Så är det någon här på forumet som har en router som alltid har nat-typ open, vilket spel ni än spelar?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hahaha det spelar ingen roll vilken router du än köper.. Det är inte svårt att lägga till ett par portar i Port forwarding i routern. Du måste göra egna inställningar för att det ska fungera optimalt för dig.

Stäng av NAT då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Stäng av NAT då?

Precis, hur gör jag det?
Det kanske till och med går i min speedtouch?

Om jag stänger av nat så är inga portar stängda va?

Permalänk
Medlem

Alltså jag vet inte om jag har missförstått någonting här. Men generellt sett så behöver du ju inte öppna någonting så länge du initierar trafik mot en server. När trafiken lämnar din router så kommer routern att mappa en randomport mot din dator under sessionen. När trafiken sedan kommer tillbaka så kommer routern veta vart trafiken ska tack vare mappningen. Det är endast när du själv hostar en server på en specifik port (tänk HTTP och port 80) som du själv måste mappa en port mot en IP-adress (Webbserverns).

Permalänk
Medlem

Det finns mig veterligen ingen NAT som är öppen direkt mot "rätt" dator. Du måste konfigurera NAT-enheten en skvätt. Det som du efterfrågar är att skapa en DMZ - DeMilitarized Zone - du anger i princip din IP-adress på din dator och sen så skickar den alla förfrågningar som den inte kan matcha i en Port-Forwarding-tabell dit.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Alltså jag vet inte om jag har missförstått någonting här. Men generellt sett så behöver du ju inte öppna någonting så länge du initierar trafik mot en server. När trafiken lämnar din router så kommer routern att mappa en randomport mot din dator under sessionen. När trafiken sedan kommer tillbaka så kommer routern veta vart trafiken ska tack vare mappningen. Det är endast när du själv hostar en server på en specifik port (tänk HTTP och port 80) som du själv måste mappa en port mot en IP-adress (Webbserverns).

njaa har haft problem med detta fast jag inte hostar.

Tex. tappar jag anslutningen från en server på BC2 med jämna mellanrum vilket några tror beror på det.

När jag vill öppna portar på min router skriver jag in vilka portar jag vill öppna.

Sedan ska måste jag tilldela dessa inställningar på en lokal nätverksenhet, då skriver jag in mitt ip-nummer?
Sedan ska det vara klart?

Detta har jag gjort tusen gånger men det står fortfarande NAT-type: Strict.

Jag har stängt av antivirusprogram och windows inbyggda brandvägg. Och jag har ingen brandvägg kopplad till modemet heller.

Om någon har tid kan ni skriva en grundlig genomgång hur man gör för att öppna portar, då jag kanske har gjort något fel.

Permalänk
Medlem

Hur exakt ser din topologi ut med mode, routrar, datorer och switchar? t.ex. Internet ------ Modem ----- Router ----- Dator1
Gärna modell på utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Hur exakt ser din topologi ut med mode, routrar, datorer och switchar? t.ex. Internet ------ Modem ----- Router ----- Dator1
Gärna modell på utrustning.

Tack för att du tar dig tid. Det se ut så här.

Internet ---- Modem ---- dator.

Jag har alltså kopplat mitt modem jag fick med tele2 till telejacket. Sedan har jag kopplat internetsladden från modemet direkt in till datorn. Alltså ingenting däremellan.

Jag har Speedtouch.
Produktnamn: ST585
Programvaruversion: 6.2.16.3

Kan det vara att Crysis är väldigt känsligt med NAT?
Jag vill testa att öppna portarna för just det spelet då det står vilken NAT-typ man har.

På Bad Company 2 finns det ingen sådant.

Permalänk
Medlem

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomso...
Där har du guider över hur du öppnar portar på ditt modem/router till ett gäng olika program.

Men tänk på att alla dina nätverksproblem inte nödvändigtvis beror på stängda portar. Det kan vara mycket annat som också ger problem, som dålig uppkoppling, dålig router, dålig dator osv...

Permalänk
Medlem

Kan du testa detta?

So the only matter to fully disable the firewall is to do it through Telnet.
Follow these few steps:
1.) Go into Command Prompt (Start > Run > Type in "cmd" & hit the enter key)
2.)At the Command Prompt, type in: "telnet speedtouch.lan<--(gateway of your router. Alternatively, u can also use 'dsldevice.lan' or the gateway address)"
3.)Next, you will be prompted to enter your user name and password. Make sure u have administrator power for your account.
4.)Next, type: "firewall"
5.)follow by: "config state=disabled"
6.)type: "saveall" to save all of ur settings.
7.)Finally: "exit" to log out

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomso...
Där har du guider över hur du öppnar portar på ditt modem/router till ett gäng olika program.

Men tänk på att alla dina nätverksproblem inte nödvändigtvis beror på stängda portar. Det kan vara mycket annat som också ger problem, som dålig uppkoppling, dålig router, dålig dator osv...

ok, kanske är dags att byta ut min 5 år gamla modem. Det kanske är den som gör att jag tappar connection titt som tätt.

Permalänk

Som tidigare sagt så har det absolut ingen roll så länge det inte är du som ska hosta en server. Tror snarare du förlorar du din koppling till Internet en kort stund som kan bero på din leverantör, ring och kolla med dem angående drift störningar och dylikt.
Testa annars en annan router, har själv varit med om att routern börjat ge mig sig några gånger.
Själv skulle jag satsat på någon Linksys i så fall, det är bra grejer.