Skrivet av xyllian:
HD 6000 kördes på 11.1a, GTX 500 kördes på 266.58, båda är 5 månader gammla, det är knappast så att AMD inte uppdaterar sina drivrutiner också.
Nej, det håller jag med om. Skillnaden är snarare att NVidia hade mer utrymme för förbättringar än AMD hade. Med 5xxx-serien var det precis tvärt om, och AMD vann också tillbaka en hel del prestanda med senare drivrutinssläpp.
I dagsläget skulle jag vilja påstå att det i princip är icke märkbar skillnad mellan 2x570 och 2x6970, men att 6970 fortfarande har en mätbart bättre skalning.
Citat:
Hur stort tror du PhysX kommer vara i framtiden? Något som funkar på 50% av alla grafikkort mot något som funkar på 90% (DX10+) av alla kort? Svarade du obefintligt är du nära sanningen.
För AMD har ju haft ett enormt inflytande över spelvärlden de senaste åren, eller hur? Nej, TWIMTBP är fortfarande ett av spelvärldens starkaste varumärken, och där ingår både PhysX och 3DVision.
Nåja, jag har ingenting emot DirectCompute Physics, det är bara det att det att lösningen inte används än. Alls. Det finns inte ett enda spel idag, och inte ett enda som kommer att släppas de närmaste 1-2 åren, som använder det.
Inte ett enda.
Hur många spel använder PhysX? Visst, listan är inte jättelång men inkluderar en hel del väldigt välkända namn som exempelvis Metro, Batman, Mafia, Fallout 3/NV och Unreal Tournament. Listan görs rätt mycket längre om man inkluderar alla spel som kör Unreal Engine, Hero eller Gamebryo, då PhysX ligger med i grafikmotorerna (vilket även borde innebära att exempelvis Star Wars: TOR kommer att använda PhysX, då det bygger på Hero Engine).
Om sedan DirectCompute Physics blir dominerande om några år var väl det bra, men det kräver att speltillverkarna går över till DX10/11 nativt också vilket inte lär hända så länge konsolerna är standardsättande. 360 och PS3 klarar Havok och PhysX, men de klarar inte DirectCompute.
Sen får du det att låta som om DirectCompute vore uteslutande en AMD-grej när det i verkligheten fungerar precis lika bra på Geforce.
Den stora skillnaden är att AMD enbart klarar DC-Physics, vilket återigen inte existerar i varken dagens eller morgondagens spel, medan NVidia klarar både DC-Physics och PhysX - vilket faktiskt både existerar och används, om än sparsamt.
Återkom när DirectCompute Physics faktiskt börjar användas och bli en standard. Vid det laget (2013-2014 nånstans) diskuterar vi däremot antagligen köpråd gällande HD 8970 och/eller GTX 780.