Överklocka 5850 i vilket program? vilket kör ni?

Permalänk
Medlem

Överklocka 5850 i vilket program? vilket kör ni?

Jag tänkte klocka mitt 5850 men i overdrive går det bara öka 75mhz på GPU och där går den perfekt, och vill ju ha ut mera tills gränsen är nådd, något tips på annat program som kan öka mera? eller någon fix till overdrive så man kan öka mera?

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk

MSI Afterburner

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupahMario:

MSI Afterburner

Testade Afterburner men det är samma sak där, Original är 725mhz på gpu och 1000mhz minne,

GPU går dra upp till 775mhz och minnet 1125mhz, funkar perfekt där men som sagt man vill ju hitta smärt gränsen, har sett många kunnat köra i cirka 800mhz på gpu, Varför kan jag inte öka mera? och varför? är det någon spärr? kan man komma runt spärren?

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

Det är en "spärr" i filen MSIAfterburner.cfg (finns i mappen där du installerade MSI Afterburner)
Det ska bara vara att ändra till

"UnofficialOverclockingMode = 1"

Jag fick dock även lägga till..

"UnofficialOverclockingEULA = I confirm that I am aware of unofficial overclocking limitations and fully understand that MSI will not provide me any support on it"

..för att få det att fungera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av b4l74z4r:

Det är en "spärr" i filen MSIAfterburner.cfg (finns i mappen där du installerade MSI Afterburner)
Det ska bara vara att ändra till

"UnofficialOverclockingMode = 1"

Jag fick dock även lägga till..

"UnofficialOverclockingEULA = I confirm that I am aware of unofficial overclocking limitations and fully understand that MSI will not provide me any support on it"

..för att få det att fungera!

Tack du är en ängel, även jag fick lägga till den långa meningen, men nu funkar det och jag testar för fullt,
gått från original 725mhz gpu och 1050mhz minne till 900gpu och 1250 på minne, och funkar perfekt, lite skillnad från att vara begränsad till 775mhz på gpu hehe.

Löjligt dom lägger in spärrar, då kan dom lika bra ge fan i att ha överklockning? eller i alla fall fixa en knapp för att låsa upp till avancerat eller dylikt.

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2Andy:

Tack du är en ängel, även jag fick lägga till den långa meningen, men nu funkar det och jag testar för fullt,
gått från original 725mhz gpu och 1050mhz minne till 900gpu och 1250 på minne, och funkar perfekt, lite skillnad från att vara begränsad till 775mhz på gpu hehe.

Löjligt dom lägger in spärrar, då kan dom lika bra ge fan i att ha överklockning? eller i alla fall fixa en knapp för att låsa upp till avancerat eller dylikt.

jag har kunnat överklocka så där mycket utan att skriva in någon extra text. tror bara jag ändrat en inställning i menyn.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

jag har kunnat överklocka så där mycket utan att skriva in någon extra text. tror bara jag ändrat en inställning i menyn.

Okej, rätt bra om du berättar vad du ändrade? så slipper flera hålla på fumla med cfg filer.

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk

Catalyst control center kommer man långt med..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Catalyst control center kommer man långt med..

Jasså, det hade exakt samma begränsningar som MSI Afterburn hade, alltså max 775mhz (original 725mhz),

och eftersom ingen kom med en lösning så testade jag MSI och efter ändring i CFG funkar det perfekt.

Men har du någon information angående Catalyst control center hur man ökar mera så får jätte gärna berätta detta.

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

Kollade nu och har inte ändrat något så för mig har det fungerat utan att ändra något.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Kollade nu och har inte ändrat något så för mig har det fungerat utan att ändra något.

Vad har du för grafikkort? eftersom du skrev det funkade utgick jag ifrån du hade samma?

Men har varigt med om förut att vissa ATi/AMD kort inte gått ändra så mycket på medans andra gått att ändra super mycket på precis som där inte fanns någon spärr.

Men nu funkar det iallafall.

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2Andy:

Vad har du för grafikkort? eftersom du skrev det funkade utgick jag ifrån du hade samma?

Men har varigt med om förut att vissa ATi/AMD kort inte gått ändra så mycket på medans andra gått att ändra super mycket på precis som där inte fanns någon spärr.

Men nu funkar det iallafall.

jag har två referens 5850 från asus.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

jag har två referens 5850 från asus.

Okej, skumt, mitt är ett referens ifrån XFX, och senaste catalyst.

går stabilt i 900gpu/1250minne är det något liknande du kör?

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

OC låset skiljer från tillverkare till tillverkare, asus brukar vara olåsta och jag tror att sapphire är det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

OC låset skiljer från tillverkare till tillverkare, asus brukar vara olåsta och jag tror att sapphire är det också.

Okej, där har vi bekymmret tur man kunde ta sig runt det iallafall. Tack alla för era svar.

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

Har för mig att mitt Powercolor PCS+ är olåst också...

Permalänk

jag använder AMD Vision engine control center eftersom det är lättare när man bara har ett OC program och du kan inte avinstallera det.
För att låsa upp "spärren" för hur mycket jag kunde klocka så installerade jag ASUS smart doctor, klickade på "unlock OC limits", sparade och avinstallerade det igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2Andy:

Okej, skumt, mitt är ett referens ifrån XFX, och senaste catalyst.

går stabilt i 900gpu/1250minne är det något liknande du kör?

jag kör inte överklockat då det inte är särskilt stabilt i crossfire.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Flasha kortet så kan du även ställa in volten.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10