Problem med Internet på flera datorer!

Permalänk
Medlem

Problem med Internet på flera datorer!

Tjenare SweC:are jag har ett problem med internet som jag skulle behöva lite hjälp med.
Det är så att jag sitter med Comhem och deras "router" och det går bra att köra en dator via sladd och en via Wifi samtidigt.
Problemet är att det inte går att använda 2 via sladd samtidigt utan den ena får bara uppkoppling, jag antar att detta är något som Comhem har gjort med flit, Finns det något sätt att komma runt så jag kan köra 2 datorer via sladd?
Tack på förhand //Max

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Det låter skumt comhem blockar inte detta.

Kan du köra dator2 när dator1 inte är ansluten?

Permalänk
Medlem

Uhm, rätta mig om jag har fel. Men kan man inte sätta en router mellan Comhem's dosa och era datorer, sen inaktivera DHCP?

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Achronos:

Uhm, rätta mig om jag har fel. Men kan man inte sätta en router mellan Comhem's dosa och era datorer, sen inaktivera DHCP?

Rätt, dhcp behövs inte, men nat, du får bara en ip address så nat och manuell konf av ip går ju, men varför göra det så svårt om man inte har ett specifikt behov av det?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rätt, dhcp behövs inte, men nat, du får bara en ip address så nat och manuell konf av ip går ju, men varför göra det så svårt om man inte har ett specifikt behov av det?

Ja, om det är så att Comhem har blockerat antalet IP'n som dom delar ut kan man ju gå runt problemet på det sättet.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Ja, om det är så att Comhem har blockerat antalet IP'n som dom delar ut kan man ju gå runt problemet på det sättet.

Modemet jag har från comhem kan natta, antar alla alla deras moderna modem kan det ink. TS. Speciellt om han kan surfa på wifi och via kabel samtidigt

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det är inget sätt att gå runt problemet, routern från comhem ska ju fixa nat o dhcp så man kan ansluta flera datorer, vad jag menade var att man kan göra allt för hand, men man bör inte om man inte har speciella behov som kräver det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett modem natar inte, och comhem har väl gett dig en alltiettburk, modem router switch och accespunkt i samma burk?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett modem natar inte, och comhem har väl gett dig en alltiettburk, modem router switch och accespunkt i samma burk?

Du har så klart rätt jag uttryckte mig otydligt, det är inte bara ett modem. Utan den kan massa mer saker. "Lådan" jag fick från comhem kan iaf nat, wifi och switcha till 4 portar samt vara modem. Om TS fått en låda som kan wifi och har flera nätverks portar så tror jag även den kan nat.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo lådan borde klara flera funktioner.

PCFREAK , får du någon förbindelse i ditt interna nät via comhemburken, vad får du för ip på dina datorer? kan du pinga mellan dina egna datorer?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej uppdatering: När jag har Dator1 och 2 kopplade med sladd så får jag detta resultat: dator2 får internet med IP 80.216.5.31 medan dator1 får internet ibland vilket är helt sjukt... Ibland funkar det och ibland inte! dator1 får samma IP Adress vilket jag då antar är problemet?
Är dåligt insatt inom det här området så...

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Rekordmedlem

Det där är ju en publik ip adress, du har alltså ingen router utan ett modem ? eller behöver du aktivera router och nat funktionerna, eller om det är ett modem du har då behöver du en hemmarouter efter modemet.

men som jag undrade tidigare, kan du pinga internt i ditt nät?
och exakt vad är det för nätverksenheter, vad heter burken du fått från comhem?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där är ju en publik ip adress, du har alltså ingen router utan ett modem ? eller behöver du aktivera router och nat funktionerna, eller om det är ett modem du har då behöver du en hemmarouter efter modemet.

men som jag undrade tidigare, kan du pinga internt i ditt nät?
och exakt vad är det för nätverksenheter, vad heter burken du fått från comhem?

CG3100 från Neatgear som Modem/Router, och hur pingar jag internt?

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Rekordmedlem

öppna en komandotolk i datorn, skriv ipconfig så du ser ipt, gör samma i nästa dator, och skriv sedan ping "första datorns ip"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

har du varit in i cg3100 och konfat själv eller? du kanska ska prova att göra en reset av den

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

öppna en komandotolk i datorn, skriv ipconfig så du ser ipt, gör samma i nästa dator, och skriv sedan ping "första datorns ip"

okok fick 0ms

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

har du varit in i cg3100 och konfat själv eller? du kanska ska prova att göra en reset av den

Har inte gjort något med den då det funkat bra tills jag nu bestämde mig för att ha en till dator, ska testa en full reset sen när jag kommer hem!

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

ring comhem så kan dom konfigurera den remote.
Du eller modemet har stängt av router funktionen.