Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

OCZ Agility 3 hittas inte i BIOS (Asus P8P67 Pro)

Permalänk
Medlem

OCZ Agility 3 hittas inte i BIOS (Asus P8P67 Pro)

Hej.

Monterade ihop en ny burk för ett par dagar sen, och efter att tillslut ha konstaterat att något var fel med DVD:n så gick det fint att installera ett operativsystem via USB-sticka. Här kommer dock nästa problem, min SSD som jag hade tänkt köra operativsystemet från hittas inte av BIOS, och således heller inte av något operativsystem.

SSD:n är en OCZ Agility 3, moderkortet är ett Asus P8P67 Pro Rev B3. Resten av hårdvaran finns i sign.

Man kan se in genom en liten springa i SSD:n bredvid kablarna, där lyser en grön lysdiod. Förutsätter att det betyder att den får ström.

Det här är vad jag provat:
* Uppdatera BIOS (kör nu det nya beta-bioset 1606)
* Ansluta SSD:n via olika SATA-portar
* Byta strömkabel till SSD:n
* Ställa om SATA-kontrollerna (om jag förstått det rätt så är det två separata på det här mobot) till IDE istället för AHCI

Om jag tar samma strömkabel och sata-kabel som sitter i lagringsdisken (som fungerar) så får jag samma fel, borde ju alltså inte vara något fysiskt fel på kablar/kontakter.

Har läst att vissa har problem med liknande saker på det här moderkortet, men dom har i alla fall alltid fått upp disken i BIOS. Det roliga är att jag också sett att den funnits med i POST:en ett par enstaka gånger av säkerligen 200 försök.

Om vi bortser från att prova SSD:n i en annan dator, vad gör man? Känns som att hoppet från s775 till s1155 va rätt stort även om man är rätt van att hålla på med hårdvara, missar jag något uppenbart i BIOS? Lär självklart testa disken i en annan dator, men finns det något annat man kan testa tills jag gjort det?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du läser följande trådar:

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1012927-corsair-fo...

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?89355-...

Där står allt om ditt problem. Det snabba svaret är dock att SandForce har hastat ut sina senaste styrkretsar och firmwaren till dessa diskar, och det är något fel med dom. Använder du firmware 2.02 eller 2.06?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem

Jo, så långt är jag också med. Men allt som alla verkar beskriva innefattar ju att man faktiskt får någon kontakt med disken? Har provat lite nu under eftermiddagen med att resetta CMOS etc, får den aldrig att identifieras längre. Så vet inte riktigt vad fan man ska göra. Vet inte vilken firmware det är heller, det står ju inte på disken.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Vissa på Corsairs forum till exempel, har inte sett sin disk i BIOS överhuvudtaget. Du kanske har fått ett dåligt exemplar också helt enkelt, ibland kan det vara så "lätt". Sen har vissa problem med sina diskar med vissa moderkort också, där de behövt uppdatera sin BIOS. Men jag vet inte riktigt hur det är med din

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk

rätt komiskt att dom inte kontrollerar hur de här chipset fungerar innan dom skyfflar ut de på marknaden.

Har själv införskaffat mig en sån här disk, Och nu är man ganska orolig att man med får tag i ett måndags exemplar.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.