Hörlurar + förstärkare för 4k

Permalänk
Avstängd

Hörlurar + förstärkare för 4k

Hejsan!

Jag har helt plötsligt fått in 4k, och det ska nu gå till ljud har jag bestämt.

Jag lyssnar inte på mycket baskrävande musik, så behöver inget dunk dunk.

Det ska helst ingå förstärkare i dem 4k, kan sträcka mig till 4500.

Vad är det bästa jag kan få för dem pengarna i form av hörlurar?

Sennheiser 598 + förstärkare?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Och hörlurar?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Och hörlurar?

Tex
http://www.referenceaudio.se/horlurar/oppna/grado-sr-125/
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1568&menu=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Och hörlurar?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16880 skulla jag satsa på men det beror ju lite på vad du lyssnar på.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacke910:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16880 skulla jag satsa på men det beror ju lite på vad du lyssnar på.

Håller mig dock helst under 4000.
Så duger inte 598?

Jag kommer från ett par PC 360, och ett par Klipsch S4i btw.

Visa signatur

Permalänk

Vill du ha öppna eller stängda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Håller mig dock helst under 4000.
Så duger inte 598?

Jag kommer från ett par PC 360, och ett par Klipsch S4i btw.

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=998375 ?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk

Men klarar det ljudkortet ens att driva hörlurarna korrekt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Racemouse:

Vill du ha öppna eller stängda?

Kommer endast att användas inne i ett rum där det inte är några andra, och kommer spelas relativt högt.
Så, jag vet inte.
Det som är bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Xonar STX ja det klarar av dom hörlurarna utan problem

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har själv STX och 650. Är mycket nöjd, men det är hi-fi hörlurar och det märks när det kommer till basen, den finns inte riktigt men duger helt klart i även bastunga låtar.

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Medlem

För hörlurarna räcker inte informationen du givit - hörlurar är som mat, det finns fin mat i bra kvalité, med bra prisvärde osv.
Men det är också helt upp till personen om han gillar den typen av mat, kryddning osv.

Mer information. Avfärda alla personer som ger en rekommendation på lurar utan att veta vad du vill ha. Deras förslag är inte annat än oseriösa.
Oavsett om lurarna är bra eller inte kan de inte tas seriöst.

Och köp aldrig lurar i Sverige. Aldrig.

Permalänk
Avstängd

@ 511
Tack för inlägget, skriver lite mer vad jag lyssnar på och sånt här.

Hörlurarna kommer att användas till musik som Little Richard, William Fitzsimmons, The Script, Roberto Jonata, Lifehouse, The Saddest Landscape, Yndihalda, Sleeping in Gethesemane, osv.
Jazz, blues, indie, screamo, och post-rock i princip.

Jag ogillar hörlurar där diskanten känns som att i fysisk form vara tillräckligt vass för att skära av ditt huvud.
Jag är definitivt ingen ljudexpert, men jag gillar bra ljud.

Finns det något mer någon undrar, så fråga på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Ja. Utan några som helst problem. De kan driva allt förutom de tyngsta lurarna.
Det är ett väldigt prisvärt kort.

Även om man kan föredra att spendera pengarna på en AMP + Dac kombo för att kunna använda till TV:n osv. Finns ju lite mer kraft i detta. Men det i ST(X) räcker fint!
(Fiio E9 + E7 är en prisvärd kombo t.ex)

Permalänk

Åk till närmsta butik med schyssta saker, typ hifi-klubben eller en lokal återförsäljare.

Testa de hörlurar som finns för att hitta en ljudbild som passar dig.

Köp, antingen i butik eller billigaste som du litar på via nätet

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

För den summan kan du nog få en ganska schyst förstärkare/DAC-kombination samt ett par rediga lurar, åtminstone om du beställer från rätt ställen (dvs inte Sverige). Om du inte orkar leta särskilt mycket räcker STX från någon vanlig svensk butik. Lurarna skulle jag dock råda dig att köpa från tyska thomann.de. Du kan spara ett antal hundralappar på det, och mödan är inte särskilt mycket större.

Om du inte ska köpa STX gav 511 dig en ganska bra rekommendation. Givetvis kan du spendera ett antal timmar på headfi för att leta efter mer sofistikerade saker(inlägg där användarna ingående beskriver skillnaden i hur en viss förstärkare färgar ljudet medan en annan sätter ett visst annat prägel och så vidare och så vidare) men det kommer antagligen göra dig mer förvirrad än beslutsam angående ditt köp.
Vet dock inte var man får tag på Fiio E7/E9.

Vilka lurar du ska skaffa vet jag inte, men du verkar inte vara i behov av något speciellt bastungt. Kan på dessa grunder avråda dig från Beyerdynamic DT770 och Beyerdynamic DT990. Båda dessa är väldigt bastunga.
Om du nu skulle bege dig ut på äventyr på nätet bör du observera att vissa märken är väldigt prisvärda i ex USA men ytterst extremt prissatta här i Sverige/Europa, vilket kan göra att omdömen från USA kan bli rentav felaktiga om man ser till vår prissättning.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet, lyssna på akg k 701. i sverige är de skitdyra, men inte i tyskland: http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm?sid=f51aba0e64e821a9a44...

Bra mycket billigare och minst lika bra som allt som länkats till i tråden iaf vad jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Om du har möjlighet, lyssna på akg k 701. i sverige är de skitdyra, men inte i tyskland: http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm?sid=f51aba0e64e821a9a44...

Bra mycket billigare och minst lika bra som allt som länkats till i tråden iaf vad jag sett.

Beror på vad för ljud man gillar dock.

Som en rak motsats till 701:orna har vi de extremt prisvärda Fischer Audio FA-011 med träkåpor.
De är färgade och bastunga. Extremt prisvärda för sina 140$, nästan så man tror att man blir lurad. Men det blir man inte.

Recension: http://www.head-fi.org/forum/thread/545368/review-fischer-aud... samt tråd

Läs igenom det, se om det skulle passa dig.

Edit: Såg nyss att du hade svarat på det, ska läsa igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

@ 511
Tack för inlägget, skriver lite mer vad jag lyssnar på och sånt här.

Hörlurarna kommer att användas till musik som Little Richard, William Fitzsimmons, The Script, Roberto Jonata, Lifehouse, The Saddest Landscape, Yndihalda, Sleeping in Gethesemane, osv.
Jazz, blues, indie, screamo, och post-rock i princip.

Jag ogillar hörlurar där diskanten känns som att i fysisk form vara tillräckligt vass för att skära av ditt huvud.
Jag är definitivt ingen ljudexpert, men jag gillar bra ljud.

Finns det något mer någon undrar, så fråga på.

Vill du ha lite kraftigare bas?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sasha:

Vill du ha lite kraftigare bas?

Nja, faktiskt inte.
Vill att basen ska finnas, såklart, men föredrar hellre bra ljud istället för allt för mycket fokus på just basen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Se min signatur.
Lurarna är slutna men inga dunka-dunka lurar. Basen finns där, gör sitt jobb men är inte överdriven. Låter bra till all musik jag spelat än så länge. Väldigt komfortabla.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Se min signatur.
Lurarna är slutna men inga dunka-dunka lurar. Basen finns där, gör sitt jobb men är inte överdriven. Låter bra till all musik jag spelat än så länge. Väldigt komfortabla.

Dock har jag ju lite fler pengar till hörlurar än det, men skulle jag inte tjäna mycket på att lägga det extra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Dock har jag ju lite fler pengar till hörlurar än det, men skulle jag inte tjäna mycket på att lägga det extra?

Lurarna kostar 1500-1600kr. Sedan ljudkort/förstärkare på det så är du nästan uppe i 4k.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Kommer endast att användas inne i ett rum där det inte är några andra, och kommer spelas relativt högt.
Så, jag vet inte.
Det som är bäst.

Skulle nog satsa på ett par öppna om det är så. De är generellt bättre än stängda lurar.

Skrivet av ggustavsson:

Xonar STX ja det klarar av dom hörlurarna utan problem

Om du säger så! Jag bryr mig inte mycket om ljudkort. Kör med förstärkare och Dac'ar istället, då jag är en laptopanvändare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Lurarna kostar 1500-1600kr. Sedan ljudkort/förstärkare på det så är du nästan uppe i 4k.

1600 för lurarna säger vi, och 1600 för ljudkortet.
Så har jag 800 kvar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Racemouse:

Skulle nog satsa på ett par öppna om det är så. De är generellt bättre än stängda lurar.

Om du säger så! Jag bryr mig inte mycket om ljudkort. Kör med förstärkare och Dac'ar istället, då jag är en laptopanvändare.

Har redan ett Xonar DG som jag använder med mina högtalare.

Skulle jag kunna få lika bra ljud med en förstärkare, som med ett Xonar Essence med min budget?

Visa signatur

Permalänk

Kollade prisjakt. De kostar ju runt 1340 kr?
AKG K271 MKII

Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Har redan ett Xonar DG som jag använder med mina högtalare.

Skulle jag kunna få lika bra ljud med en förstärkare, som med ett Xonar Essence med min budget?

I din budget vet jag inte riktigt om man kan få mycket bättre. Då kan nog Xonar Essence räcka till, men jag är inte säker på detta! Har inte kollat upp vad som finns inom denna budget, riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Kollade prisjakt. De kostar ju runt 1340 kr?
AKG K271 MKII

Har visst sjunkit i pris sen jag köpte dom då.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000