Permalänk
Medlem

Fractal Design R3, jaha?

Har bytt till ett FDR3 i hopp om att få min dator tyst. Problemet som uppstår när jag ska bygga ihop datorn är att kretskorten till både Grafik och Ljudkort inte når i botten. Jag får helt enkelt inte fast dom för metallen till vänster är i vägen.

Moderkortet är av Socket 775, ett Gigabyte GA p35-ds3p och är cirka 4 år gammalt, det blir även ett tomrum där bak.

Jag har dock inte använt mig av skruvarna man fick med chassit, kan det vara därför? Eller är det så att jag även måste köpa ett nytt moderkort? *Suck*

Tack!

Permalänk
Medlem

I R3'an jag har till servern fick jag lirka in korten lite just så att bracketen skulle gå in hela vägen, troligtvis samma sak för din del, annars kan du lossa mobot lite & se till att alla standoff's är centrerade i hålen på mobot. Finns alltid någon milimeters justeringsmån åt alla ledder

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Har du använt distanser och monterat dem korrekt?

Tomrummet fixas om du använder I/O plåten.

Kan tyckas som att fråga "har du provat att sätta i kontakten?" när datorn inte funkar.

Men dessa är de orsaker jag kan komma på

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som menas med distanser! Första gången jag bygger burk

Permalänk
Skrivet av tellus82:

I R3'an jag har till servern fick jag lirka in korten lite just så att bracketen skulle gå in hela vägen, troligtvis samma sak för din del, annars kan du lossa mobot lite & se till att alla standoff's är centrerade i hålen på mobot. Finns alltid någon milimeters justeringsmån åt alla ledder

hade samma problem lirka är nog som sagt bästa lösning, mitt "klicka" till slut i och alla hålen va där dom skulle !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rekl3M:

Vet inte vad som menas med distanser! Första gången jag bygger burk

Permalänk
Medlem

Låter som en troll detta, men iallafall. Du måste ha distanser mellan chassit och moderkortet. Du kan inte bara skruva fast moderkortet rakt i chassiplåten, då kortsluter du hela skiten och då är det bara att kasta moderkortet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag är bara förbannat okunnig. Så du menar att jag har kortslutit hela datorn nu? Eller finns det chans att den fortfarande är intakt..? Jag menar den drar ju fortfarande igång bara utan bild och ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Jag är bara förbannat okunnig. Så du menar att jag har kortslutit hela datorn nu? Eller finns det chans att den fortfarande är intakt..? Jag menar den drar ju fortfarande igång bara utan bild och ljud.

Starta den inte igen utan distanser i alla fall. Installera allt korrekt, och pröva igen.

Permalänk
Medlem

Ok gör det i morgon, några fler tips för att inte allt ska crasha? Suck..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Ok gör det i morgon, några fler tips för att inte allt ska crasha? Suck..

Läs på lite innan du ger dig på nåt du inte gjort innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Ok gör det i morgon, några fler tips för att inte allt ska crasha? Suck..

Att läsa igenom alla manualer är det bästa rådet jag kan ge dig. Gör alltid det om du inte har gjort något förut.

Permalänk
Medlem

Finns en liten karta som kommer med chassina, som visar vilka distanser du skall skruva in i chassits moderkortsplåt innan du lägger in moderkortet. Så bara att plocka ur allt, lägga in distanser; sen moderkort... Sen hoppas på att inget tagit skada

Permalänk
Medlem

lite fundersam hur du funkar:) du har haft ett chassie tidigare..o du har plockat ur sakerna ur det o köpt dig ett nytt..aldrig tänkt på hur sakerna satt tidigare?..tex distanserna som moderkortet sitter fastskruvad på?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Hedersmedlem

Har du försökt starta utan distanser kortsluts hela moderkortet och det som är anslutet till det. Ibland kan man ha stor tur med att det klarar sig, men ofta inte. Exakt vad som går sönder beror på var moderkortet kortslutits, vilket i sin tur beror på moderkortets utformning och hur lådan är gjord.

Varför försökte du starta när varken kontakterna baktill eller korten passade riktigt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Och vart har du I/O skyddet ?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av willaim:

Och vart har du I/O skyddet ?

Det passar inte om inte distanserna är monterade, kortet hamnar för lågt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Jag har dock inte använt mig av skruvarna man fick med chassit, kan det vara därför? Eller är det så att jag även måste köpa ett nytt moderkort? *Suck*

Tack!

Blir ja på båda frågorna då antagligen:)
gjorde samma fel på mitt första bygge, köpte ett nytt moderkort och fick igång allt utan problem, hade nog lite tur också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du försökt starta utan distanser kortsluts hela moderkortet och det som är anslutet till det. Ibland kan man ha stor tur med att det klarar sig, men ofta inte. Exakt vad som går sönder beror på var moderkortet kortslutits, vilket i sin tur beror på moderkortets utformning och hur lådan är gjord.

Varför försökte du starta när varken kontakterna baktill eller korten passade riktigt?

För jag märkte inte ens att det inte satt i ordentligt först. Detta är sanningen. När jag försökte starta datorn första gången gick den upp i varv i kanske 5-10 sekunder sedan dog den. Startade igen och då höll den sig bara igång.

Detta bådar inte gott alls, har inte haft tid än att mecka och se om nåt är pajj.

Permalänk

Om du har haft otur och moderkortet är kört kan du ju iallafall vara glad att det är en gammal 775-bräda och inte nåt dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det passar inte om inte distanserna är monterade, kortet hamnar för lågt.

Nu har jag fixat ihop datorn med distanserna, och guess what? Den startar inte som den ska.

Fick hjälp av en kompis att säta ihop den nu. Men följande händer vid start.

1. Första gången man trycker på ON knappen efter man satt i strömmen är att alla delar i datorn rycker till. LED lampan lyser -och slocknar.
2. Andra gången man startar datorn drar den igång. HDD börjar snurra, LED & ljudkort lysa, CPU-kylare snurra.
3. Nu till problemet: Grafikkortet snurrar för fullt på helvarv utan avbrott och skärmen får ingen kontakt med datorn (DVI).
4. Värt att nämna är att CD-läsaren inte vill mata ut skivhållaren.

Jag har ingen VGA-kabel, så jag har ej hunnit undersöka om det är grafikkortet som är felet.

Kan det vara mitt gamla nätaggregat på 500W som inte pallar med alla delar i datorn? (Se signatur) eller vad tror ni att felet är? Kortslöt jag datorn förut?

Tackar för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du anslutit alla strömkablar (24-pin + 4/8-pin till CPU samt pci-e/grafikkort) så har med största sannolikhet något gått sönder när du kortslöt moderkortet, tyvärr. Minnen, grafikkort eller CPU kan ha skadats eftersom de också sitter där, men mindre vanligt. Att grafikkortet satt så snett i kontakten var nog inte helt bra heller. Moderkortet är iaf det som alltid går sönder, om något går sönder vid den här typen av kortslutning.

Enda sättet att felsöka är att börja pröva delarna i ett friskt moderkort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du anslutit alla strömkablar (24-pin + 4/8-pin till CPU samt pci-e/grafikkort) så har med största sannolikhet något gått sönder när du kortslöt moderkortet, tyvärr. Minnen, grafikkort eller CPU kan ha skadats eftersom de också sitter där, men mindre vanligt. Att grafikkortet satt så snett i kontakten var nog inte helt bra heller. Moderkortet är iaf det som alltid går sönder, om något går sönder vid den här typen av kortslutning.

Enda sättet att felsöka är att börja pröva delarna i ett friskt moderkort.

Ja, allt är anslutet. Jag har Dock precis installerat den nya kylaren till CPUn. Men vad tusan.. Det känns som jag byter nästan allt i datorn om jag köper nytt kort, skulle nästan vart mer lönt att köpt ny dator färdigbyggd Men det kan alltså inte vara nätagget som inte orkar med den nya kylaren?

Permalänk
Medlem

Din kompis som hjälpte dig montera kanske har en gammal 775-bräda du kan få låna för felsökning? Känns inte som att det är värt att köpa ett nytt moderkort, testa, inse att processorn är trasig också och sen behöva köpa nytt moderkort och ny processor igen... Nån annan på sweclockers som har ett 775 mobo och kan sälja billigt kanske?
Jobbigt att det är ganska så enkelt att förstöra komponenter för tusentals kronor, bara för att man glömde några skruvar... (nu var ditt system kanske inte värt så mycket, men du förstår).

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rekl3M:

Ja, allt är anslutet. Jag har Dock precis installerat den nya kylaren till CPUn. Men vad tusan.. Det känns som jag byter nästan allt i datorn om jag köper nytt kort, skulle nästan vart mer lönt att köpt ny dator färdigbyggd Men det kan alltså inte vara nätagget som inte orkar med den nya kylaren?

Inte om du inte skaffat en höfläkt.

En bil tappar alla fyra hjulen och stannar. Vilket är det troligaste felet till driftstoppet, att bensinen tagit slut eller att underredet skrapar i marken?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jo, det är riktigt synd:( men kylaren borde ju vara intakt? Chassit lever trots allt, ljudkort och grafikkort + sata startar så allt är väl inte kaputt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Jo, det är riktigt synd:( men kylaren borde ju vara intakt? Chassit lever trots allt, ljudkort och grafikkort + sata startar så allt är väl inte kaputt?

Att det startar visar att nätaggregatet funkar, men inte om moderkortet/processorn/RAMet fungerar eller ej.
kolla om du kan låna ett moderkort av någon.

Permalänk
Medlem

Tror ni att det är värt besväret att sätta tillbaka originalkylaren och testa? Vet inte på rak arm om någon har ett 775 för utlåning

Permalänk
Medlem

Men det är alltså högst troligt att jag kortslutit datorn? Sjukt märkligt eftersom moderkortet satt utan distanser i det gamla skitchassit

Permalänk
Hedersmedlem

om det nu är så att du inte får igång datorn igen för att moderkortet är bränt så tycker jag nog ändå att det är värt att köpa ett billigt begagnat 775-moderkort exempelvis på tradera. För 300:- spänn får du ju tag i en bra ersättare vilket är väldigt mycket billigare än att köpa en ny dator.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled