Permalänk
Medlem

Skadad panel - laptop

Kära Sweclockare!

Har en laptop med skadad panel, så jag tänkte byta ut den då detta inte går på garanti.

Har hittat en butik som säljer paneler, men är inte hemma för tillfället så minns faktiskt inte om den är glossy eller matte.

Min fråga lyder - spelar det någon roll vilken panel jag köper?

Kan jag sätta i valfritt i datorn, eller är det viktigt att köra samma som det var innan?

Och är du inte säker på svaret, så svara inte. Kommer inte ha någon vettig ångerrätt då jag får skicka efter panelen från USA.

Tack på förhand!

//Monkey

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Vila i frid

Köp en matt skärm! http://se.eetnordic.com/ har en produktväljare så att du kan se vilken skärm du ska ha. Lägg tvåhundra extra och köp från sverige istället så slipper du böka NÄR det krånglar.

Permalänk

du måste självklart köpa en liknande skärm som du har nu.

men (det finns ett men)......du behöver inte köpa exakt samma.

har du t ex en Acer 5-serie med dess 15.4" skärm.....räcker det med att du köper just en 15.4" skärm för just Acer 5-serie. (de passar nämligen till alla 5-serie med 15.4" skärm såklart).....är du med ?????

alltså en HP 15.4" skärm behöver inte passa till en Acer 15.4" (olika fästen och flatkontakter, o.s.v.).

Visa signatur

DELL XPS laptop ||Photo|| Intel Core 2 Extreme - 16" RGBLed 1080p - 4gb 1066Mhz - new Ati 5730 - TV Tuner - 7200rpm Free fall sensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Köp en matt skärm! http://se.eetnordic.com/ har en produktväljare så att du kan se vilken skärm du ska ha. Lägg tvåhundra extra och köp från sverige istället så slipper du böka NÄR det krånglar.

Tack, ska ta en titt där.

Skrivet av wow vilken dag:

du måste självklart köpa en liknande skärm som du har nu.

men (det finns ett men)......du behöver inte köpa exakt samma.

har du t ex en Acer 5-serie med dess 15.4" skärm.....räcker det med att du köper just en 15.4" skärm för just Acer 5-serie. (de passar nämligen till alla 5-serie med 15.4" skärm såklart).....är du med ?????

alltså en HP 15.4" skärm behöver inte passa till en Acer 15.4" (olika fästen och flatkontakter, o.s.v.).

Du missade frågan. Jag kommer köra en Acerskärm till min Acerdator. Som är anpassad för just exakt denna modell. Frågan var - är det relevant om datorn kom levererad med matt eller glossy i mitt val av ny panel, eller kan jag välja valfritt mellan de två?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tack, ska ta en titt där.

Du missade frågan. Jag kommer köra en Acerskärm till min Acerdator. Som är anpassad för just exakt denna modell. Frågan var - är det relevant om datorn kom levererad med matt eller glossy i mitt val av ny panel, eller kan jag välja valfritt mellan de två?

Om båda är märkta som kompatibla med din dator så är det klart de passar, antagligen finns det bara en modell i sverige men i andra länder kan det finnas möjlighet att beställa en med en annan panel.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Köp en matt skärm! http://se.eetnordic.com/ har en produktväljare så att du kan se vilken skärm du ska ha. Lägg tvåhundra extra och köp från sverige istället så slipper du böka NÄR det krånglar.

Tyvärr är panelen mer än dubbelt så dyr därifrån. Blir nog till att importera.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MoNkeY-05:

Tyvärr är panelen mer än dubbelt så dyr därifrån. Blir nog till att importera.

Hm, de flesta skärmar jag köper via EET brukar ligga mellan 900 - 1100 + mums. Iofs får jag företagsrabatt men ett SÅ väldans påslag kan det väl ändå inte vara från EET? Vad är det för artikelnummer?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte precis skärm till min MSI. Hittade den jag ville ha privat i USA men annars är det ebay.co.uk som gäller. Om du ändå ska byta panel så passa på att byta upp dig till en vettig, det kostar inget extra. En 1366*768 ligger strax över femhundringen och full-hd strax över tusingen. Ska du gå från 1366*768 till full-hd måste du byta inverter och kablage samtidigt.

AU Optronics gör de bästa TN imho och det finns såklart olika versioner att välja på. Skriv gärna vad du har för dator så kan jag se vad jag hittar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Kära Sweclockare!

Har en laptop med skadad panel, så jag tänkte byta ut den då detta inte går på garanti.

Har hittat en butik som säljer paneler, men är inte hemma för tillfället så minns faktiskt inte om den är glossy eller matte.

Min fråga lyder - spelar det någon roll vilken panel jag köper?

Kan jag sätta i valfritt i datorn, eller är det viktigt att köra samma som det var innan?

Och är du inte säker på svaret, så svara inte. Kommer inte ha någon vettig ångerrätt då jag får skicka efter panelen från USA.

Tack på förhand!

//Monkey

Vad rör det sig om för dator? Jag har bytt ett par i mina dagar. Kanske eventuellt kan skaka fram en i sverige till dig. Finns en del att tänka på men glossy vs inte glossy gör normalt ingen skillnad. Men upplösning tum och anslutningar är viktigt. Vissa skärmar har dubbla backlight tubes. Andra har en backlight tube. Normalt så är upplösningen rätt och det är samma anslutningar på skärmen. Så fungerar det om det är från rätt tillverkare.

OBS! Försök inte konvertera laptopen ifrån en backlight till dubbla eller tvärt om. Det kommer sluta illa!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hm, de flesta skärmar jag köper via EET brukar ligga mellan 900 - 1100 + mums. Iofs får jag företagsrabatt men ett SÅ väldans påslag kan det väl ändå inte vara från EET? Vad är det för artikelnummer?

http://se.eetnordic.com/product.aspx?id=LK.15605.003&path=Ace...

Hittat en panel från USA för 700 som inkluderar frakt. (som ska vara för just denna modell)

Skrivet av ilstallione:

Jag köpte precis skärm till min MSI. Hittade den jag ville ha privat i USA men annars är det ebay.co.uk som gäller. Om du ändå ska byta panel så passa på att byta upp dig till en vettig, det kostar inget extra. En 1366*768 ligger strax över femhundringen och full-hd strax över tusingen. Ska du gå från 1366*768 till full-hd måste du byta inverter och kablage samtidigt.

AU Optronics gör de bästa TN imho och det finns såklart olika versioner att välja på. Skriv gärna vad du har för dator så kan jag se vad jag hittar.

Acer Aspire 5740G.
Acer Aspire 5740G-334G50Mn om man ska vara noga.

Skrivet av Svchost.exe:

Vad rör det sig om för dator? Jag har bytt ett par i mina dagar. Kanske eventuellt kan skaka fram en i sverige till dig. Finns en del att tänka på men glossy vs inte glossy gör normalt ingen skillnad. Men upplösning tum och anslutningar är viktigt. Vissa skärmar har dubbla backlight tubes. Andra har en backlight tube. Normalt så är upplösningen rätt och det är samma anslutningar på skärmen. Så fungerar det om det är från rätt tillverkare.

OBS! Försök inte konvertera laptopen ifrån en backlight till dubbla eller tvärt om. Det kommer sluta illa!

Se ovan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem

B156XW02 V3 som verkar vara kompatibel med:

LTN156AT01
LP156WH1(TL)(A1)
LP156WH1(TL)(A3)
LP156WH1(TL)(C1)
LP156WH1(TL)(C2)
LP156WH1(TL)(D1)
B156XW01(V.2)
CLAA156WA01A
N156B3

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l2736&_n...

Billigare att köpa inom EU i många fall.

Inte sugen på att uppgradera till full-hd?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Full-HD vettetusan, blir det verkligen märkbar skillnad på en 15tummare?
Om det är givande, samt enkelt att byta de sakerna du nämnde tidigare, så klart att det kan vara en idé att kika på...

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, du får ju ganska mycket mer pixlar. Om du sen anser det vara värt det kan du bara svara på själv Det blir ganska liten text så har du inte falkögon är det inte att rekommendera.

Kolla om du kan byta själva sladden till panelen och invertern, går det smidigt ser jag inga problem att lasta i en FHD. Jag har min gamla liggande om du är intresserad, skulle det inte funka kan du bara skicka tillbaka den så kostar det dig inga större pengar att testa.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

http://se.eetnordic.com/product.aspx?id=LK.15605.003&path=Ace...
Hittat en panel från USA för 700 som inkluderar frakt. (som ska vara för just denna modell)

Tänk på moms + postens exp.avgift.. (700kr+100kr)*1,25=1000kr
Tullen brukar vara under 1% för den typen av elektronik.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Tänk på moms + postens exp.avgift.. (700kr+100kr)*1,25=1000kr
Tullen brukar vara under 1% för den typen av elektronik.

Samtidigt låg skärmen från EET på, vad var det, 1400 exl moms och frakt?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Kika om du hittar det du söker här http://www.laptopscreenonline.com/index.asp . Jag har beställt där ifrån en gång tog typ 3-4 dagar så var skärmen levererad.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Hedersmedlem

Att tänka på vid beställning av panel är att nästan uteslutande alla friskriver sig med att de "kan skicka en kompatibel" panel vid beställning. Jag har själv kollat med tre firmor och de hade INTE den panelen hemma jag skulle beställa trots att den stod som "i lager" och gick att beställa. Vill du vara säker på att få en panel enligt önskemål bör du först kontakta säljaren och fråga om de skickar exakt det du beställer.

Vågar hävda att ditt bästa alternativ är ebay.co.uk då det är inom EU och dessutom billigast.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Samtidigt låg skärmen från EET på, vad var det, 1400 exl moms och frakt?

Jupp, helt rätt.. (De paneler jag har köpt själv har jag alltid tagit från ebay).

Skrivet av ilstallione:

...
Vågar hävda att ditt bästa alternativ är ebay.co.uk då det är inom EU och dessutom billigast.

Men tänk på att kolla att panelen verkligen skickas från ett EU-land, (ingen garanti trots ebay.co.uk).
Dock är "risken" för moms på saker skickade från Asien relativt liten - men den finns..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Hedersmedlem

Jag rök på tull på min panel från USA och den var ändå skickad från privatperson till privatperson, lite lotto det där.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Kolla in http://www.rolta.co.uk beställt flera gånger därifrån utan problem.

Permalänk
Medlem

http://www.zandparts.com/acer/index.php?cPath=139443_561_2335...

Svensk säljare, har själv handlat där och tycker dom är hjälpsamma & trevliga

Visa signatur

Stationär: Intel core i5 2500K, MSI Z68A-GD65(G3), 16 Gb ram, MSI GTX 560 Ti 448 cores 1280 Mb SLI, 120 Gb SSD, ca 7 Tb hd, Win 7 Pro x64
Bärbar: ACER 8943G Intel Core I5 430M, 8 Gb ram, Radeon HD5850 1 Gb, 60 Gb ssd + 500 Gb hd, Win 7 Pro x64
Platta: Huawei Mediapad 7", 1,2 Ghz dualcore, 8 Gb ram, 3G, Android 3.2