Permalänk
Medlem

Stryp kostnaden

Hejsan,

Vart kan jag strypa kostnaden på dessa grejer om jag bara är ute efter en "speldator" BF3 mfl
Tex i moderkort och Nätaggregatet måste det väl kunna finns något billigare? Eller utrymmet på diskarna?

CPU Intel Core i5 2500K 1590:-
Moderkort Asus P8P67 Pro B3 1329:-
Minne Corsair Vengeance 8 GB 659:-
Grafikkort Geforce 560 Ti 1690:-
CPU-kylare Antec Kühler 620 499:-
SSD Intel 320 Series 120 GB 1598:-
Hårddisk WD Green WD20EARX 2 TB 664:-
Optisk enhet Samsung SH-S223C 159:-
Chassi Fractal Design Arc 795:-
Nätaggregat Corsair CMPSU-650HX 650W 945:-

Totalt (ca): 10 500 kronor

Permalänk
Medlem

Några hundra på att byta till 4GB minne vilket räcker. 2-3 hundra på att byta till en billigare luftkylare vilket också räcker, processorn går inte på max när du spelar ändå eftersom begränsningen sitter i grafikkortet. 2-3 hundra på att ta ett billigare chassi. Typ 500 på ett billigare nätagg från en billigare tillverkare, 450w klarar du dig på. Du kan alltså komma ner typ 1300 kanske utan försämrad prestanda.
Sen om du byter till ett z68 moderkort och tar en SSD på 40GB istället och använder SSD-caching så får du nära SSD-prestanda på hela din 2TB hårddisk istället, samtidigt som du sparar typ 750kr på att ta den mindre SSDn. Så typ 2000kr sparar du så och kanske tom höjer prestandan lite.

Permalänk
Medlem

10k är prisen på en sandy bridge dator med 120gb SSD. Take it or leave it. Det crackho rekommenderar är helt logisk, men "out there"

Om du tycker 10k är för dyrt, droppa SSD, så enkelt är det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Håller med, droppa SSD n den e endå inte så vicktig, har aldrig sett vitsen med att lägga så mycket pengar för kortare boot tider, responstider.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Du kan spara runt 300 kr på att ta ett Fractal Tesla 650w nätagg, 200 om du tar en 1 TB HDD istället, 300 om du byter till ett Fractal Core 3000, bland annat

Detta tillsammans ~800kr

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Håller med, droppa SSD n den e endå inte så vicktig, har aldrig sett vitsen med att lägga så mycket pengar för kortare boot tider, responstider.

Om du säger så så märker man snabbt att du aldrig använt en

SSD var det bästa köpet jag gjort till min dator, den är så mkt snabbare (Och ja, några millisekunder gör en VÄLDIGT stor skillnad även när det gäller vanlig svenssonsurfning tillochmed!)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Om du säger så så märker man snabbt att du aldrig använt en

SSD var det bästa köpet jag gjort till min dator, den är så mkt snabbare (Och ja, några millisekunder gör en VÄLDIGT stor skillnad även när det gäller vanlig svenssonsurfning tillochmed!)

Hmh, om det är en bra köp kan diskuteras, dyrt var det. Men endaste logiska lösningen är å inte köpa en ssd. Den ger inte någon extra FPS i spel, jo, datorn blir snabbare generelt, men fortfarande, SSD är lyx, om du ska strypa kostnader, lyxer du inte

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Hmh, om det är en bra köp kan diskuteras, dyrt var det. Men endaste logiska lösningen är å inte köpa en ssd. Den ger inte någon extra FPS i spel, jo, datorn blir snabbare generelt, men fortfarande, SSD är lyx, om du ska strypa kostnader, lyxer du inte

Inte meningen att SSD ska ge FPS i spel heller, det ska snabba upp ett drygt system, och det gör dem med råge

Håller med att det är en lyx, men jag står fast i att det va dt bästa köpet jag gjort till min dator, för det va det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv

Det där är ju sommarens speldator, men i samma tråd finns ju också ett billigare paket, kör på det om du vill komma undan billigt.
Kör du ändå på SSD:n så kan du skippa HDD, om du vill komma undan billigt dvs.