IPS skärm för långa timmar med text

Permalänk

IPS skärm för långa timmar med text

Kollar på IPS-skärmar för all-round syfte(det blir nog en del film, spel och surf) men lägger extra betoning på egenskapen att de ska vara bekvämma för ögat under långa timmar läsandes och skrivandes framför datorn. HP ZR22w och Dell U2311h var väl de som stod ut som mest prisvärda och har båda en hel del bra recensioner bakom sig men jag har inte sett någon recension som lägger tyngd på text(förståeligt), så jag tänkte vända mig hit för att se om det är någon här som har någon erfarenhet som kan vara till hjälp.

Pris är väl upp till 4000 om jag ser en anledning till att gå så högt. Helst lägger jag mig under 2,5k då jag inte vet om jag kommer ta den med mig när jag flyttar utomlands nästa sommar.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på billiga IPS skärmar för samma syfte som du, allround, photoshop,film,spel,surf. Var inne på Dell då om hade så bra stativ.
Men efter läst en massa om det så Kommer jag antagligen köpa en skärm med VA-panel ist för IPS. Nästan lika bra färgkvalite och betrackningsvinklar men bättre svärta och inga problem med backlightbleeding som alla billigare IPS skärmar har mer eller mindre mycket, så köp en VA-panel kostar 2000-2500kr Denna Eizo skärm finns i två versioner i denna prisnivå. Eizo Foris http://www.dustinhome.se/pd_5010519235.aspx är bästa allround, mer anpassad för spel. Sedan finns det denna Eizo EV2333WH http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=507682 kostar lite mer, samma panel, men bättre stativ, riktigt bra sådant, och inte lika anpassad för spelande.

Det är det bästa köpet, jag vet dock inte hur det är med många timmar med text, det får någon annan informera om.

Permalänk
Medlem

Nöjd med min HP ZR24W som jag köpte när man fick löningen, backlightbleeding(BLB) har jag då aldrig stört mig på, men lite tror jag det är i höger hörn. Kollade på Eizo Foris skärmar men de gick bort för de har fula högtalare som man inte behöver. Kan ta ett kort på skärmen med svart bakgrund i kväll om du vill se innan du bestämmer dig.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne