Permalänk
Medlem

Xpress ADSL - speed

Ska snart få 1mbit ADSL från Xpress.. efter att ha trott att bredband aldrig skulle vara möjligt här ute i buschen där jag bor..

men det är ju som sagt 1mbit.. men vad blir upstreamen tro? är ADSL tekniken begränsad till 768kbit ut? eller kan man få 1mbit ut också tror ni? står inget i deras broschyrer om detta... står bara att man får 1mbit ADSL..

en ÖVRIG fråga också..

vad klarar en VANLIG tvåtåtig telefonsladd.. för brebandet går ju en bit med sånt?! klrar den 1mbit? allså jag har förstajacket i mitt rum men det ligger ca 20-30 meter telefonsladd ner till mitt rum från dosan ute på huset där telelinorna kommer in... alltså måste det gå via det sista biten..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Precis som du säger klarar inte ADSL högre ut hastighet än 768kbit... Dvs dom kan inte erbjuda någon högre hastighet.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Re: Xpress ADSL - speed

[vad klarar en VANLIG tvåtåtig telefonsladd.. för brebandet går ju en bit med sånt?! klrar den 1mbit? allså jag har förstajacket i mitt rum men det ligger ca 20-30 meter telefonsladd ner till mitt rum från dosan ute på huset där telelinorna kommer in... alltså måste det gå via det sista biten.. [/B][/QUOTE]

Om du tänker efter så svarar frågan på sig själv. Adsl tekniken innebär användande av telefonledning för bredbandig data överföring. Signalerna färdas genom vanlig teleledning ända till din telefonstation och det är väl i bästa fall ett par hundra meter från ditt hus.
För att svara på din fråga: 20 meter till kommer inte att skada, nej.

Permalänk
Medlem

men alltså den "teleledningen" som går till telefonstationen e väl ändå LITE tjockare o mer isolerade än den ITTEPYTTE smala kabeln som man drar själv inne i huset till sina telefoner.. eller? eller klarar den lika mycket?

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Fiber är ju jätte smalt klarar det transpotera mer än 1mbit

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wisdom
Fiber är ju jätte smalt klarar det transpotera mer än 1mbit

Genomtänkt killen...

Jejje: Om du dragit kabeln själv inne i huset kommer det säkerligen inte att fungera, enligt egen erfarenhet är ADSL modem mer än nådigt kinkiga med att signalnivåerna ska vara ok. Har man dessutom dragit kabeln själv så kommer Telia att storvägra att skicka ut nån tekniker för att åtgärda. Men är det en fast installation av kabeln och den gåre direkt till första jacket sedan huset byggdes så bör de inte vara några problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RaWeN: det var precis det jag ville veta.. o trodde.. att den "självdragna" kabeln inte skulle funka.. för den e ju trots allt väldigt tunn..

vad ska man köpa för kabel för att det ska funka då?

fast jag har fått svaret att min 20m EGENDRAGNA telesladd utenför huset inte ska vara nåra problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vänta med att göra något föräns du fått grejjerna, lirar det så är det ju bara att tanka järnet. Skulle det däremot inte funka ta reda på vilken kabel du ska ha och eventuellt andra komponenter genom en teletekniker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jejje, eller också gör du som jag? Placera adsl modemet vid det första uttaget lite snyggt sådär.. Sen tar du en lång nätverkskabel istället för telekabel till datorn ;p Funkar prima.

Permalänk
Medlem

men grejen är ju det att jag inte har nåt första jacket.. eller det är ju det jacket som jag har i mitt rum nu (egendraget).. det är på en lina som ALDRIG tidigare har använts i det här huset.. så vi bara beställde ett teleabb på det o drog ner i mitt rum.. men nu beställde jga ADSL:et på det numret.. o detta egendragna förstajack håller nog inte måtten.. vad ska jag använda för kabel lixom..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För dom som är intresserade o kanske själva undrar så har jag fått svar på min fråga..

det spelar INGEN roll hur långt det är till ditt förstajacket för ADSL.. så om man har 100m till sitt förstajacket (skarvningar o så e ju inte bra) eller 1m ska inte spela nån roll.. eller det är marginellt som telesnubben jag snackade med sa..

Visa signatur

Permalänk

det är inte så att en självdragen lina inte pallar, men att det kan vara fel kopplat så att man inte har något förstautag

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem

felkopplat? första jacket är väl alltid första jacket? eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ADSL är väl max 8mbit ner och 2mbit upp eller? =/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lolle
ADSL är väl max 8mbit ner och 2mbit upp eller? =/

Nej, inte ens i närheten.
Typ 1.5Mbit ner och cirka 50% av det upp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jejje
felkopplat? första jacket är väl alltid första jacket? eller?

Mjae, adsl-farbrorn som var här hos oss sprang runt som en tok och mummlade nåt om det jacket bröt det här jacket osv.
Är det inte gjort ordentligt kan det hända att det funkar för telefoni men inte för adsl.
Du får väl testa helt enkelt..

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Nej, inte ens i närheten.
Typ 1.5Mbit ner och cirka 50% av det upp.
Mjae, adsl-farbrorn som var här hos oss sprang runt som en tok och mummlade nåt om det jacket bröt det här jacket osv.
Är det inte gjort ordentligt kan det hända att det funkar för telefoni men inte för adsl.
Du får väl testa helt enkelt..

Öh skriver du fel eller vad? mitt bostream är 2.5mbit ner iaf... Tror fanken att 8mbit är max ner och 2mbit max upp!

Permalänk
Medlem

Läste nu att 8.5mbit var max ner och typ 760 något upp men kanske är nåt nytt vette fan jag kikade på adsl.com men fattade inte allt riktigt så...

Permalänk
Medlem

Re: Xpress ADSL - speed

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jejje
Ska snart få 1mbit ADSL från Xpress.. efter att ha trott att bredband aldrig skulle vara möjligt här ute i buschen där jag bor..

jag bor också i buschen (4700m ifån närmaste tele station) är det möjligt att jag kan få xpress. Vad är sidan dit???

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

upptäckte själv att gränsen låg på 4,5km

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Första specarna va på 8/2 för adsl och max 3 km från station.. telia har nu för inte så länge sen sänkt till 6-7/nått och 4,5 km..

Men i teorin så klarar ADSL 8/2... De är ivafall det jag alltid har läst och lärt mig

Men nu när man läser på ex adsl.com så stämmer inte de med telias spec.. Men men vetefan vem som har rätt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Första specarna va på 8/2 för adsl och max 3 km från station.. telia har nu för inte så länge sen sänkt till 6-7/nått och 4,5 km..

Men i teorin så klarar ADSL 8/2... De är ivafall det jag alltid har läst och lärt mig

Men nu när man läser på ex adsl.com så stämmer inte de med telias spec.. Men men vetefan vem som har rätt

Vad jag läst så är max ner 8 Mbit och max Upp 0,75-1 Mbit beroende på var man läser.

1,5 Mbit är iaf. fel eftersom T ex BoStream har 2,4 Mbit, Telia erbjuder 5 Mbit, vissa operatörer erbjuder upp till 8 Mbit.