Permalänk
Medlem

ASUS X53TA prisvärd?!

Hej beställde nyss:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639026

IMO känns den sjukt prisvärd håller ni inte med? Ta en titt på liknande i samma prisklass som kommer med 4gb ram istället för 8gb, dualcore istället för quadcore (amds senaste sabine processorer) och massa annat.. sen stora plus för "IceCool Technology Keeps Your Hands Cool" och alla andra egenskaper. Känns som den borde kosta 6500-7000 o inte 5500 eller vad säger ni ?

EDIT: verkar ha ett USB 3.0 uttag också, har inte hittat det på andra bärbara i samma prisklass

Permalänk
Medlem

Du måste ju kolla mer än att den har 4 kärnor... den är värdelös, Det är en väldigt svag processor..
Grafikkortet verkar dock vara helt okej.
lågupplösning

Permalänk
Medlem

Ingen aning om grafikkortet men processorn är ganska svag, HD:n går också bara i 5400 rpm, vilket du kommer hata.

Skulle gå upp en tusen lapp eller två och investera i en MSI om du ska spela på den, om du beställde den på posten har du 2 veckors återlämnings rätt så vitt jag vet.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Du måste ju kolla mer än att den har 4 kärnor... den är värdelös, Det är en väldigt svag processor..
Grafikkortet verkar dock vara helt okej.
lågupplösning

Hur kan du säga att den är värdelös ?? Den processorn och grafikkortet kör SC2 utan problem droppar aldrig under 40 fps.. Heldre en quadcore 1.4ghz senaste arkitekturen än en gammal 2ghz intel dual core... för det är just det du får i samma prisklass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

Hur kan du säga att den är värdelös ?? Den processorn och grafikkortet kör SC2 utan problem droppar aldrig under 40 fps.. Heldre en quadcore 1.4ghz senaste arkitekturen än en gammal 2ghz intel dual core... för det är just det du får i samma prisklass

enligt www.notebookcheck.net är den sämre än en UM processor

Permalänk
Medlem

Har också beställt denna.
Grafikkortet lär vara ungefär lika bra som ett 6850M eller bättre vilket är sjukt nice för det priset.
Batteritiden lär också vara riktigt nice.
Det beror lite på vad man vill ha, stark processor med värdelös grafik - välj en Intel dator.
Lite svagare processor men grymt bra grafik - välj en AMD dator.

Det enda man kan få som mäter sig i grafikprestanda är ju en I3 med GT540 men då är ju grafikkortet sämre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joki:

Grafikkortet lär vara ungefär lika bra som ett 6850M eller bättre vilket är sjukt nice för det priset.
Det beror lite på vad man vill ha, stark processor med värdelös grafik - välj en Intel dator.

Det enda man kan få som mäter sig i grafikprestanda är ju en I3 med GT540 men då är ju grafikkortet sämre..

Har själv ändrat mig och förbokat http://www.webhallen.com/hardvara/137193-msi_ge620dx-291ne-core_i5-2410qm-4gb-500gb-15.6-gt555m-win_7_hp då denna har vassare processor (sandy bridge) turbo upp till 2.9ghz.. sen bättre grafikkort GT555M 2gb, 7200 rpm ist för 5400 rpm disk. 2 USB 3.0 ist för 1. 1920x1080 full hd ist för 1366 x 768. 2.0Megapixel kamera ist för 0.2 .. etc känns mer prisvärd även fast den är 1500kr dyrare.

Permalänk
Medlem

Som sagt, vassare processor men fortfarande svagare grafik, det handlar ju såklart om vad man prioriterar och hur mycket pengar man vill spendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joki:

Som sagt, vassare processor men fortfarande svagare grafik, det handlar ju såklart om vad man prioriterar och hur mycket pengar man vill spendera.

GT555M är mycket bättre, det kan säkert fler intyga om.

Ta en titt på http://www.youtube.com/watch?v=m8RUTrlpEHg&feature=related Starcraft 2 som körs med samma processor / grafik han spelar på low i både shaders och details + 1366x768 upplösning. Med GT555m kan du lätt spela i högre tex 1600x900 med allt på high laggfritt.

Permalänk
Medlem

Jag sa inte att GT555M är dåligt jag säger bara att 6720G2 är bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joki:

Jag sa inte att GT555M är dåligt jag säger bara att 6720G2 är bättre..

Egentligen kan verken du eller jag uttala oss eftersom det inte finns recensioner på kortet än. Men är 99.9% säker att GT555M piskar de kortet i alla spel. Verkar inte så bra heller då det har problem med micro stuttering.

"The AMD Radeon HD 6720G2 is the combination of a integrated AMD Radeon HD 6520G APU processor graphics card and a dedicated entry level AMD Radeon HD 6650M graphics card in CrossFire combination. It is called AMD Dual Graphics or asymmetric CrossFire and uses AFR (Alternate Frame Rendering) to render different frames on the two graphic cores. Therefore the combination also suffers from micro stuttering (different spaces between two images lead to stuttering altough the framerate is high enough for fluent gaming with only one GPU).

The performance of the Radeon HD 6720G2 depends greatly on the driver support for the used games. In some games the performance may even degrade by 10-15% compared to using only the APU graphics card. Currently (June 2011) only DirectX 10 and 11 graphics modes are supported and therefore lower settings and older games are not accelerated. Due to the micro stuttering and performance problems, Dual Graphics may impose more problems than bring performance gains."

När jag fått min dator så kan vi lätt jämföra fps i spel tex SC2, BFBC2 så ska vi se.

Permalänk
Medlem

6755G2 är ca 10% bättre än GT555M med dåliga drivers. Och ett 6720G2 är ett underklockat 6755G2. Figure it out on your own.

Kortet kommer att ha 880 steam processors (80 fler än 5870M som presterar ca 20-30% bättre än GT555M )

Men visst, vi kan jämföra när jag får min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

Det är samma arkitektur som AMD's E processorer. Fast sämre.

En Dualcore skulle spöa skiten ur denna utan problem

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har också hört att AMD och deras nya kort ska vara bättre än Nvidias nuvarande 5-serie. Men Eftersom jag arbetar lite med Adobe Premier samt After Effects (som fungerar bäst tillsammans med Nvidia´s GPU när man jobbar med effekter)

Så har jag mest koll på Lapptops med Nvidia kort.

Så detta medför ett dilemma för mig, jag spelar och spelar in det jag spelar med FRAPS och sedan redigerar i Premier och After Effects. Sååå vilket ska man ha!?

Nvidia+Adobe: http://www.nvidia.com/object/adobe_PremiereproCS5.html

"At the heart of Premiere Pro CS5.5 is the Adobe Mercury Playback Engine, built using the NVIDIA® CUDA™ parallel processing architecture. Accelerated by Quadro, you get real-time previewing and editing of native, high-resolution footage, including multiple layers of RED 4K video."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är samma arkitektur som AMD's E processorer. Fast sämre.

En Dualcore skulle spöa skiten ur denna utan problem

En sann idiot som talar.

Den här kärnan är baserad på Phenom II fast utan L3 cache och dubbelt så mycket L2 cache.
En Athlon II i samma frekvens som en E-350 är ca 25-45% snabbare.

Permalänk
Medlem

har också haft ögonen på den där. dock så tänker jag också att den är strömsnål vilket den verkar vara. och man verkar klara sig bra med det integrerade. jag sitter dock på ett kort som kostade 400 för två år sedan och spelar allt jag vill bra. inte så kräsen.
lite tråkigt på upplösningen. men det får nog bli en sån där i alla fall som hittad!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joki:

En sann idiot som talar.

Den här kärnan är baserad på Phenom II fast utan L3 cache och dubbelt så mycket L2 cache.
En Athlon II i samma frekvens som en E-350 är ca 25-45% snabbare.

Ber om ursäkt, tänkte på C-modellen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

beställt en sån här rackare idag. får se hur den står sig. återkommer med en minirecension

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Skrivet av Joki:

Skulle du kunna göra en recension på den?

Tex hur den hanterar BF3?

Funderar på en sådan!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -