Vågar man öka shader och core clock frekvensen på grafikkortet?

Permalänk
Inaktiv

Vågar man öka shader och core clock frekvensen på grafikkortet?

Tänkte kolla om någon vet om man kan öka shader och core clock frekvensen på ett GTX 580 utan att behöva oroa sig för att det ska skada kortet?
Har den vanliga varianten av GTX 580 UTAN windforce kylning så är lite osäker på om man kan öka frekvenserna utan att oroa sig.

Har aldrig överklockat något så har ingen erfarenhet.

Permalänk

Respons

Skrivet av xXMickeXx:

Tänkte kolla om någon vet om man kan öka shader och core clock frekvensen på ett GTX 580 utan att behöva oroa sig för att det ska skada kortet?
Har den vanliga varianten av GTX 580 UTAN windforce kylning så är lite osäker på om man kan öka frekvenserna utan att oroa sig.

Har aldrig överklockat något så har ingen erfarenhet.

http://img233.imageshack.us/img233/8225/afterburner.png

Enligt min något begränsade erfarenhet av överklockning av 580 (Dvs. närmare 4 månader) så går det att pressa på rätt bra och ifall det skulle skita sig så ställer kortet tillbaka sig till ursprungsläget, lovar inget men mitt har funkat bra på så sätt hittills och jag överklockar som basis. Mitt är stock och det ligger normalt på 795 (någorlunda lika på shader med, dvs i skala inte i clock^^)

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem

Det är bara att öka tills du i stabilitetstest antingen får bluescreen eller det blir för varmt

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halfheart:

Enligt min något begränsade erfarenhet av överklockning av 580 (Dvs. närmare 4 månader) så går det att pressa på rätt bra och ifall det skulle skita sig så ställer kortet tillbaka sig till ursprungsläget, lovar inget men mitt har funkat bra på så sätt hittills och jag överklockar som basis. Mitt är stock och det ligger normalt på 795 (någorlunda lika på shader med, dvs i skala inte i clock^^)

Jag har ju Gigabytes tidiga version av GTX 580 där den bara är standard fläkten så jag var lite orolig

Samt att videor som den här t.ex skrämmer bort en lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Jag har ju Gigabytes tidiga version av GTX 580 där den bara är standard fläkten så jag var lite orolig

Det är bara att köra på. Testa hur högt du kan höja core innan du får artefakter med standardvolten. Höj sedan volten bitvis och se hur högt du kommer innan kortet går för varmt.

Have fun! Mitt 580 tickar på i 950 core.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Babianen:

Det är bara att köra på. Testa hur högt du kan höja core innan du får artefakter med standardvolten. Höj sedan volten bitvis och se hur högt du kommer innan kortet går för varmt.

Have fun! Mitt 580 tickar på i 950 core.

Hmm...jag skickade upp min dator till inet där jag köpte den för att jag trodde jag hade artifacts innan och upplevde problem med shadows i spel.
Kan det vara för att volten är för låga?

Permalänk
Inaktiv

Testade att köra Ungine Heaven (rättstavat?) och mitt grafikkort verkar brottas med det rejält xD

Normalt att det går så högt när man kör Ungine Heaven?

Permalänk
Medlem

Du använder ju grafikkortet för tesselering om du har det påslaget i benchen. Så ja det ska plågas

Permalänk
Inaktiv

[QUOTE="Eroish;11185691"]Du använder ju grafikkortet för tesselering om du har det påslaget i benchen. Så ja det ska plågas :)[/

Haha
Letar efter en ny fläkt till grafikkortet så man vågar höja prestandan lite på det^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Om det blir som i videon så innebär inte det att ditt kort omedelbart skadas. Det innebär bara att din vcore är för låg i förhållande till klockfrekvenserna. Så när du får "artefakter" så är det bara att klocka ned det lite tills det inte kommer artefakter längre. Alternativt höja Vcoren, men det är här du kan skada ditt grafikkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KoloN:

Om det blir som i videon så innebär inte det att ditt kort omedelbart skadas. Det innebär bara att din vcore är för låg i förhållande till klockfrekvenserna. Så när du får "artefakter" så är det bara att klocka ned det lite tills det inte kommer artefakter längre. Alternativt höja Vcoren, men det är här du kan skada ditt grafikkort.

Okej
Som sagt så är jag ny inom det här så jag kan inte så mycket (hehe) ^^