Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel ssd 510 120gb benchmark & visas om "Unconfigured" vid uppstart

Permalänk

Intel ssd 510 120gb benchmark & visas om "Unconfigured" vid uppstart

Hej

Jag har nyligen införskaffat mig INTEL SSD 510, 120GB och gjort en fresh installation på det och har det som systemdisk. två problem
1. Varför står det "unconfigured" vid uppstart samt disk not found ? (Det är AHCI läge i bios och drivrutiner för SATA är JMICRON och MARVEL 91XX SATA6GB
2. Jag gjorde en benchmark test och resultatet är långt ifrån tillfredställande, varför?
System: ASUS P8P67 deluxe, INTEL 1155,3.3GHZ, Windows 7 64bit

Se länken nedan på benchmark resultat. (gick ej infåga bilden här)

http://memo.fotobojan.se/visabild.php?vilket=benchmark&id=172...

Permalänk
Medlem

Du har altså kopplat in din SSD till den sekundara SATA kontrollern, inte den primära? Du får byta över till den primära (Intel) kontrollern för att få ut full hastighet. Titta till Manualen för moderkortet för att se vilka portar som är Intel 6gbps.

Permalänk
Skrivet av eXale:

Du har altså kopplat in din SSD till den sekundara SATA kontrollern, inte den primära? Du får byta över till den primära (Intel) kontrollern för att få ut full hastighet. Titta till Manualen för moderkortet för att se vilka portar som är Intel 6gbps.

SSD'n är kopplat till den primära porten dvs SATA 6GB , eller har jag uppfattat dig fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestranger:

SSD'n är kopplat till den primära porten dvs SATA 6GB , eller har jag uppfattat dig fel ?

Ditt moderkort har två stycken typer av 6gbps portar.

Två som går via Intel kontrollern, och två(?) som går via Marvel kontrollern. Marvel kontrollern är den långsamma, och är känd för att producera resultat liknande ditt.

Permalänk
Skrivet av eXale:

Ditt moderkort har två stycken typer av 6gbps portar.

Två som går via Intel kontrollern, och två(?) som går via Marvel kontrollern. Marvel kontrollern är den långsamma, och är känd för att producera resultat liknande ditt.

Asus P8P67 Deluxe har 4ST SATA 6gb portar och 4st SATA 3gb portar, och SSD'n ÄR kopplat till SATA 6gb port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestranger:

Asus P8P67 Deluxe har 4ST SATA 6gb portar och 4st SATA 3gb portar, och SSD'n ÄR kopplat till SATA 6gb port.

Är den inkopplad på någon av dom vita portarna? Jag höll på som en galning jag med och fick ut skit resultat. Har dock ocz vertex 3 max så får inte ut fullt ändå. Sen testade jag koppla in dom på vita sata portarna då fick jag genast mycket bättre resultat.

Edit- Grå-vita kanske dom är.

Visa signatur

Dator| Intel 2600K@ 4,5 Ghz | ASUS P8P67 EVO B3 | Sapphire HD 7970 3GB | 4tb Raid | 8gb 1600mhz | Samsung Blackrose 24" | BenQ 24" LED XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestranger:

Asus P8P67 Deluxe har 4ST SATA 6gb portar och 4st SATA 3gb portar, och SSD'n ÄR kopplat till SATA 6gb port.

Det är skillnad mellan 6gbps port och 6gbps port.

Som du kan se i bilden åvan, två av dom är Intel baserade (grey) , två av dom är Marvel baserade (navy blue)

Du vill -inte- koppla in en 6gbps SSD i Marvel kontrollern (navy blue) eftersom den är väldigt långsam och inte klarar av 6gbps hastigheter igentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestranger:

Asus P8P67 Deluxe har 4ST SATA 6gb portar och 4st SATA 3gb portar, och SSD'n ÄR kopplat till SATA 6gb port.

Ja, två av dom styrs av en kontroller från marvell (de är marinblå) och två styrs av intels sydbrygga (de är grå). Det eXale försöker förklara för dig är att de grå portarna klarar av högre hastigheter än de marinblå, även om båda klassas som sata 6gbit/s.

Koppla till en grå port så kommer du att få bättre resultat.

Edit: aningen långsam

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Ja, två av dom styrs av en kontroller från marvell (de är marinblå) och två styrs av intels sydbrygga (de är grå). Det eXale försöker förklara för dig är att de grå portarna klarar av högre hastigheter än de marinblå, även om båda klassas som sata 6gbit/s.

Koppla till en grå port så kommer du att få bättre resultat.

Edit: aningen långsam

Stämmer ! jag hittade däremot ingen info om skillnaden på hastigheterna på dessa portar i manualen. en ny benchmark resultat, se nedan.

http://www.fotobojan.se/visabild.php?vilket=benchmark&id=1722...

ps : nu står det "no physical disk found" vid uppstart!?

Tack för konkreta svaren eXale och Frispel !