Asus eee pad eller iPad?

Permalänk

Asus eee pad eller iPad?

Hej!

Ska köpa en platta snart och jag har mest fastnat för "eee paden" och iPad 2.
Problemet nu är att jag inte vet vilken jag ska ta.

Jag ska mest slösurfa, titta på film och några små dokument.
Kommer inte spela på plattan, kanske väldigt sällan då.
Batteritiden ligger ju ganska högt på båda plattorna så där är det ju inga problem.

Så vilken rekommenderar ni?

Av vad jag själv har läst/sett så lutar det mest åt eee paden då jag redan har en iPhone 4.

Ni kan även komma fram med andra förslag.

Mvh Sötpotatis

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk

MIssförstå mig rätt nu, är nog en av de personer här på forumet som avskyr allt som apple gör av olika anledningar, men just i denna fråga måste jag nog välja ipad, även fast de gör ont. Detta pga en anledning: Avsaknaden av 3G på eee pad. Ser ingen anledning med att ha en surfplatta om man ändå inte kan komma åt internet på resande fot utan att behöva koppla upp sig mot en surfpunkt eller liknanden, hela syftet försvinner lixom.

Så tyvärr enligt alla mina ideologier: Ipad.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

MIssförstå mig rätt nu, är nog en av de personer här på forumet som avskyr allt som apple gör av olika anledningar, men just i denna fråga måste jag nog välja ipad, även fast de gör ont. Detta pga en anledning: Avsaknaden av 3G på eee pad. Ser ingen anledning med att ha en surfplatta om man ändå inte kan komma åt internet på resande fot utan att behöva koppla upp sig mot en surfpunkt eller liknanden, hela syftet försvinner lixom.

Så tyvärr enligt alla mina ideologier: Ipad.

3G versionen kommer ut i augusti och jag kommer säkert köpa den om jag bestämmer mig för en eee pad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk

Det är värt att notera att iPaden har dåligt bildförhållande (4:3) för film till skillnad mot alla androidplattor (16:10, nästan 16:9 om man räknar bort pixlarna reserverade av statusfältet).

Det där med surfning är ju inget problem alls! Man delar helt enkelt ut sin uppkoppling via bluetooth eller wifi från iPhonen till plattan.

Sedan så är Asusplattan $100 billigare, även om det knappt märks på svenska marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag köpte eee paden och är mycket nöjd. Den var lite småbuggig på vissa punkter, men uppdateringarna har gjort susen för att komma tillrätta med dem.
Min främsta anledning att välja eee paden framför iPad är att man faktiskt praktiskt kan använda plattan utan att behöva "synka" genom något krångligt övervakningsprogram (läs itunes..). Det finns fler uttag om man vill koppla in minneskort, USB och annat till eee paden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Funkar internetdelning om man kopplar in iPhonen i eee padden?

Finns det inga specifika datum för 3G modellen?

Finns det några plattor som uppfyller mina krav men kör Windows 7?

EDIT: Tittat runt lite på Youtube och sett att eee paden laggar när man tittar på Youtube och att man inte kan se videorna i hd.
Sedan så var facebook appen anpassad till mobiler.

Har dessa saker lösts via uppdateringar?

Undrar också om filmer i 720 p och 1080 p funkar "laggfritt" på eee paden?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Skrivet av Sötpotatis:

Funkar internetdelning om man kopplar in iPhonen i eee padden?

Ja, internetdelning över bluetooth och wifi fungerar fintint. Däremot koppla in? Tvivlar på att det finns en sladd för det.

Skrivet av Sötpotatis:

Finns det några plattor som uppfyller mina krav men kör Windows 7?

Nej

Skrivet av Sötpotatis:

EDIT: Tittat runt lite på Youtube och sett att eee paden laggar när man tittar på Youtube och att man inte kan se videorna i hd.
Sedan så var facebook appen anpassad till mobiler.

Har dessa saker lösts via uppdateringar?

Undrar också om filmer i 720 p och 1080 p funkar "laggfritt" på eee paden?

Bristfällig facebookapp är helt och hållet Facebooks fel. Google+ fungerar däremot finfint...

Video i HD fungerar inte så bra i nuläget för de flesta codex jag har provat. Man kan ju konvertera dem till andra format som fungerar, men det är inget jag provat. Processorn ska klara av 1080p, så lagg beror på bristande mjukvara. Ingen aning om hur IPad klarar HD. iTunes konverterar dock videofiler innan de läggs in.

Permalänk

Men funkar Youtube bra?

Börjar luta sig lite åt iPaden nu, även om eee paden passar mig bättre så har den ju flera problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Eee Pad och iPad är helt olika produkter, på många sett.

Eeepaden erbjuder ett mer fritt OS med långt många fler möjligheter.
iPadens "hemskärm" är som Asus appbibliotek.
Jag äger i nuläget iPad 2, en iPhone 4 och Transformern med docka. De förstnämnda är likadana. iOS är busenkelt att använda, de säger jag inte nej till. Men av den anledningen blir det också tråkigare.

Videouppspelning:
Youtube 1080p fungerar finfint via både appen och webläsaren.
Har du sedan videofiler så hänger det i stort sett bara på vilken mediaspelare du använder. Detta i sig är ett konkret bevis på att hårdvaran sköter sitt men att mjukvaran ej kan utnyttja potentialen av processorn!

Köp en iPad om du gillar enkelhet.
Köp en Transformer om du vill ges möjligheter och kunna producera.
Den sköter sig som en netbook med tangentbordsdockan vilket är fantastiskt fint.

Om det inte redan lyst fram är jag ett bra mycket större fan av Transformern än iPad 2.

Android 3.1 uppdateringen är ett bevis på att problemen går och kommer att lösas.

Permalänk
Medlem

Om du trivs bra med din iPhone, inte stör dig på att behöva iTunes och inte tycker att iOS känns begränsat så tycker jag du ska satsa på iPad.

Om du däremot tycker det är schysst att kunna koppla in usb-minnen, inte behöva något program för att föra över filer, kunna anpassa systemet, osv osv.. så tycker jag du ska satsa på Eee Pad.

Dessutom får Eee Pad Android 3.2 imorgon (eller var det idag).

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk

Kan inte annat än hålla med de två senaste skrienterna.

Transformern kommer att vara användbar under en längre tid, med andra ord roligare att använda utan någon direkt risk att det skall kännas enformigt.
Systemet utvecklas och hela operativsystemet blir mer kompatibelt med hårdvaran. 3.1 uppdateringen bjöd på en hel del sådant.

iPad är för den som gillar att ha det enkelt. Inte mer än så. Jag säger INTE att det är en icke kvalitativ produkt, enbart att du kan få myket mer av andra tillverkare till ett i detta fall lägre pris.

Det är alltid mycket som spelar in vid ett köp, det rör sig om 5000 kr. Mycket för vissa, lite för andra.

Tänk till ordentligt.

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Medlem

Har du en nyare Android/iPhone kan du alltid dela anslutningen via Wifi och ansluta till mobilen via Transformern.
På detta vis behöver du bara ETT 3G/4G abb med fri surf - bästa av två världar.

Jag är toknöjd med min EEE Pad hittills (käääär!)

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Är fortfarande osäker...

Men har det sagts något nytt om 3G versionen av eee pad?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk

Ser ut att vara på gång om Engdget skall ses som en bra förmedlare av denna typ av information.

http://www.engadget.com/2011/07/11/3g-enabled-asus-eee-pad-tr...

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotel_Golf:

Transformern kommer att vara användbar under en längre tid, med andra ord roligare att använda utan någon direkt risk att det skall kännas enformigt.
Systemet utvecklas och hela operativsystemet blir mer kompatibelt med hårdvaran. 3.1 uppdateringen bjöd på en hel del sådant.

Vad gör ni med era plattor egentligen eftersom ni tycker det är så viktigt att OS:et inte skall kännas "enformigt"? Alla har såklart rätt till sin egen åsikt så jag dömmer ingen, undrar bara

Visst, jag tycker iOS gränssnitt mycket smidigt men det är inte det mest spännande som finns kan jag hålla med om.

Dock ser jag inte det stora problemet. Jag sitter väldigt sällan och titta på alla mina uppradade appar utan använder dem istället. Hittar ny musik med sköna appen Awdetorium, läser interaktiva tidningar som t ex Evo Magazine (biltidning), har koll på ekonomin med SEB utmärkta appar, surfar, tittar på film/serier, spelar och mycket annat (det mesta nu för tiden, rör knappt den bärbara mac:en)...För mig är det apparna som gör plattan, och de blir inte enformiga då det hela tiden kommer nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Ja, internetdelning över bluetooth och wifi fungerar fintint. Däremot koppla in? Tvivlar på att det finns en sladd för det.

Med rootad platta kan man få igång internetdelning via usb-sladd från android-telefoner iaf.
Vet inte om det fungerar med iphone, misstänker att den använder annan teknik för tethering.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tack för alla svar!

Blev till slut en iPad 64 GB + 3G från webhallen.
Den skickades idag så jag borde nog få den imorgon.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Skrivet av formerself:

Det är värt att notera att iPaden har dåligt bildförhållande (4:3) för film till skillnad mot alla androidplattor (16:10, nästan 16:9 om man räknar bort pixlarna reserverade av statusfältet).

Det där med surfning är ju inget problem alls! Man delar helt enkelt ut sin uppkoppling via bluetooth eller wifi från iPhonen till plattan.

Sedan så är Asusplattan $100 billigare, även om det knappt märks på svenska marknaden.

Trodde jag ja men tji fick jag!

Köpte en Asusplatta och har en "smart phone", e väl bara att använda telefonens abbonnemang för surfning på plattan, koppla plattan till telefonen via wifi eller bluetooth tänkte jag. Nä de funkade inte! "Smartphonen" (Nokia C7 med symbian 3) skickar använder Ad-hoc och det stöder inte plattan (android), bluetooth verkar inte heller funka! Trodde det var självklart 2011.
Någon som har en lösning?
Annars är jag helnöjd med Asus eee plattan (och Nokian)

/O

Visa signatur

New: Lian-li A03, Corsair 430w, GA-H55M-USB3, Intel i5 650, XMS3 2x2GB, 3x Noctua, Samsung SH-203B, Win7, Kingston SSD 120GB+Samsung 750GB, Freezer 7,LG , Logitech Pro 2800, Logitech X-210, Benq EW2430
Old: Antec Sonata III, Win7, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E8600, XMS2 Xtreme 4x1G, ATI HD5750, WD 500GB, LG 20,1" Wide and/or Pansonic PV60, Logitech EasyCall