Min CPU har puls... iaf enligt Aktivitetshanteraren = jag får framedrops i spel...(?)

Permalänk

Min CPU har puls... iaf enligt Aktivitetshanteraren = jag får framedrops i spel...(?)

Har precis skaffat ny dator, eller iaf mb, cpu, gpu samt hd. Spelar nu Operation flashpoint Red river och får framedrops med jämna mellanrum, 1-2 ggr per minut, spelet fungerar finfint annars, snyggt och bra fps. Men om man öppnar Aktivitetshanteraren ser det ut som ett EKG, med peakar nästan med exakt samma mellanrum. Jag har ju knappt hunnit installera något än, inget antivirus eller liknande, ett spel, en massa Windows Update samt lite drivrutiner. Vad kan det vara?

Visa signatur

Intel i5 2500 | Corsair 1600 8 Gb | GTX 560Ti | Corsair GT SSD 60 Gb | WD Caviar 640 Gb | Corsair 750 W | W7 64

Permalänk
Medlem

Kan du inte se under "processer" vilken det är som hoppar?

Kan vara allt från drivrutiner till windows egna tjänster, själv hade jag problem med AudioSrv.
Annars testa inaktivera onödiga tjänster och kanske schemalagda saker du inte behöver.

Permalänk
Skrivet av arneanka78:

Har precis skaffat ny dator, eller iaf mb, cpu, gpu samt hd. Spelar nu Operation flashpoint Red river och får framedrops med jämna mellanrum, 1-2 ggr per minut, spelet fungerar finfint annars, snyggt och bra fps. Men om man öppnar Aktivitetshanteraren ser det ut som ett EKG, med peakar nästan med exakt samma mellanrum. Jag har ju knappt hunnit installera något än, inget antivirus eller liknande, ett spel, en massa Windows Update samt lite drivrutiner. Vad kan det vara?

Svårt att säga så direkt, hur verkar Windows rulla på? Stabila spänningar från agget? Gfx drivisar uptodate?

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Skrivet av Silenceville:

Svårt att säga så direkt, hur verkar Windows rulla på? Stabila spänningar från agget? Gfx drivisar uptodate?

Windows fungerar helt ok, lite småknasiga saker som händer ibland, men egentligen inget som motsvarar de problem jag har i spelet. Jag har drygt 40 processer som kör för samtliga användare (jag plus system), kanske 10 för min användare. Svårt att veta vad som ligger och tjuvdrar. Senaste drivisar för allt i datorn.

Hur kan jag ta reda på vilken process det är som anväder CPU-kraft?

/Magnus

Visa signatur

Intel i5 2500 | Corsair 1600 8 Gb | GTX 560Ti | Corsair GT SSD 60 Gb | WD Caviar 640 Gb | Corsair 750 W | W7 64

Permalänk
Medlem

kan du lägga upp en bild?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jonte234:

kan du lägga upp en bild?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, hur gör jag detta enklast?

Visa signatur

Intel i5 2500 | Corsair 1600 8 Gb | GTX 560Ti | Corsair GT SSD 60 Gb | WD Caviar 640 Gb | Corsair 750 W | W7 64

Permalänk
Skrivet av arneanka78:

Hmm, hur gör jag detta enklast?

Printscreen - Paint och klistra in, spara och ladda upp på imageshack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av arneanka78:

Windows fungerar helt ok, lite småknasiga saker som händer ibland, men egentligen inget som motsvarar de problem jag har i spelet. Jag har drygt 40 processer som kör för samtliga användare (jag plus system), kanske 10 för min användare. Svårt att veta vad som ligger och tjuvdrar. Senaste drivisar för allt i datorn.

Hur kan jag ta reda på vilken process det är som anväder CPU-kraft?

/Magnus

Sortera på CPU-användning. Klicka på lämplig rubrik i tabellen för att sortera efter den egenskapen/värdet. Jag har för mig att den börjar inställd på namn.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Nu är problemet löst... till hälften i alla fall. Jag tänkte att det kanske är något som ligger och skickar förfrågningar över nätet varför jag helt enkelt drog ut nätverkssladden. Och vips så var jag helt utan lagg och framedrops. Nu återstår "bara" att lista ut vad det är.

Visa signatur

Intel i5 2500 | Corsair 1600 8 Gb | GTX 560Ti | Corsair GT SSD 60 Gb | WD Caviar 640 Gb | Corsair 750 W | W7 64