Extern vs intern hårdisk och tips om externa hårdiskar!

Permalänk
Konsolgrävare

Extern vs intern hårdisk och tips om externa hårdiskar!

Hej jag kommer skaffa mig en ny dator och med den kommer jag ha en 120GB ssd. nu till frågan! jag kommer också vilja ha en vanlig hårdisk som jag kan ha filmer/musik/bilder på och jag har hört att om man har en extern hårdisk för filmer/bilder/musik och en intern ssd så blir datorn bättre för då blir det bara en hårdisk som datorn behöver tänka på. för då kommer jag ha ssd inkopplad(intern) hela tiden och den externa film/bild/musik hårdisken bara inne när jag ska använda något av dom filerna. kan också tillägga att jag har 2 datorer(2 hem) så skulle vara nice att kunna flyta hårdisken från en dator till en annan.

Så Extern eller Intern? vad är bäst för att göra datorn snabbast

om extern hårdisk är bäst vad rekommenderar ni då för hårdisk. har bara ett krav och det är att den ska vara 3.0 usb.
har kollat på dom här LaCie Rikiki USB 3.0 500GB , LaCie Porsche Design P9230 USB 3.0 1TB eller LaCie Minimus USB 3.0 1TB

Kommer ha ssd:n för alla program osv och den andra hårdisken som en ren lagringsdisk så som filmer/bilder/musik/office filer osv osv. därför tror jag att det kommer bli bättre att datorn bara behöver tänka på ssd och sen koppla in den externa hårdisken när den väll behövs

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Självklart kör du en intern för bästa prestanda.

WD Green 2TB är ett bra val.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=527179

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av SUMITOMO:

Självklart kör du en intern för bästa prestanda.

WD Green 2TB är ett bra val.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=527179

alltså kommer bara använda hårdisken när jag ska se på filmerna på hårdisken. fattar solklart att interna är bättre men har som sagt hört att datorn blir bättre om den bara behöver tänka på ssd:n så jag bara har den andra hårdisken inkopplad när den behövs

Edit: alltså kommer bara använda hårdisken som en ren lagringsdisk och ha ssd:n för allt annat

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

alltså kommer bara använda hårdisken när jag ska se på filmerna på hårdisken. fattar solklart att interna är bättre men har som sagt hört att datorn blir bättre om den bara behöver tänka på ssd:n så jag bara har den andra hårdisken inkopplad när den behövs

Datorn har inga som helst problem att hantera flera diskar.
Ingen anledning att köra en extern som lagring.
Extern kan vara en lösning som backup eller om man har en bärbar.
Du kommer bli tokig om du skall starta upp en extern varje gång du behöver åtkomst/spara filer
Då fyller du snart din SSD.
SSD + en intern är basen.
Bättre och snabbbare med en 2TB HDD till samma pris som en extern 500GB.

Kör själv en Vertex 3 120GB SSD och 6st HDD samt 4st externa 4TB.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av SUMITOMO:

Datorn har inga som helst problem att hantera flera diskar.
Ingen anledning att köra en extern som lagring.
Extern kan vara en lösning som backup eller om man har en bärbar.
Du kommer bli tokig om du skall starta upp en extern varje gång du behöver åtkomst/spara filer
Då fyller du snart din SSD.
SSD + en intern är basen.
Bättre och snabbbare med en 2TB HDD till samma pris som en extern 500GB.

Kör själv en Vertex 3 120GB SSD och 6st HDD samt 4st externa 4TB.

för grejen är att jag bryr mig inte hur snabb hårdisken är pga att jag har en SSD, hårdisken som har filmen/bilder/musik behöver inte vara så snabb för just det. därför trodde jag att datorn skulle få bättre prestanda genom att bara använda en hårdisk och använda den externa när den väll behövs svårt att förklara men tror att du förstår.

har en pollare som jobbar med datorer och han rekommenderade mig att skaffa en extern för filmerna och allt för det skulle göra datorn i helhet bättre. han som jobbar med det borde väll veta men ville kolla med sweklcokers medlemmar för att se om det han sa var sant

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Någon mer som kan ge mig tips?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Intern disk helt klart, datorn förlorar ingen prestanda på att ha flera interna diskar inkopplade.
Sitter själv med SSD +6 HDD i datorn och det är ingen skillnad i prestanda mot att bara köra SSD, skulle aldrig falla mig in att använda externa diskar så länge det finns plats i chassit för fler interna då externa är för långsamma och blir en flaskhals.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Konsolgrävare

ok tack så mycket för infon! undrar varför han sa att datorn fick bättre prestanda med bara en hårdisk men då skaffar jag en intern då

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Bättre och snabbbare med en 2TB HDD till samma pris som en extern 500GB.

Det där kan väl ändå inte stämma?
Annars vill jag veta var jag kan köpa intern 2TB HDD för samma pris som:

http://cdon.se/hemelektronik/extern-3.5_iomega_select_desktop...

Själv kör jag både intern och extern, eftersom mina installationer och spel (steam) inte får plats på SSD och inte går att köra på extern alls.

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk docka med ESATA: https://www.inet.se/artikel/8903447/usb-esata-dockning-for-2-... Sedan så är det bara att plugga in en vanlig disk och köra, smidigt när man behöver flytta data eller göra backupper.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det där kan väl ändå inte stämma?
Annars vill jag veta var jag kan köpa intern 2TB HDD för samma pris som:

http://cdon.se/hemelektronik/extern-3.5_iomega_select_desktop...

Diskussionen gällde TS önskemål av 2.5" med USB3 vs intern.

Permalänk
Medlem

Ah okej, jo nu när jag läser igenom hela tråden lite mer noggrant så stämmer det förstås. Och ja du har helt rätt sumitomo, Intern disk för prestanda is the way to go!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av SUMITOMO:

Diskussionen gällde TS önskemål av 2.5" med USB3 vs intern.

Skrivet av Ixos:

Ah okej, jo nu när jag läser igenom hela tråden lite mer noggrant så stämmer det förstås. Och ja du har helt rätt sumitomo, Intern disk för prestanda is the way to go!

alltså jag menar inte extern ssd jag menar extern vanlig hårdisk för film och sånt ssd:n ska ju självklart vara intern

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

alltså jag menar inte extern ssd jag menar extern vanlig hårdisk för film och sånt ssd:n ska ju självklart vara intern

Ingen har pratat om extern SSD utan om lagringsdisken skall vara intern eller inte.
Däremotm kanske din kompis borde uppgradera.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av SUMITOMO:

Ingen har pratat om extern SSD utan om lagringsdisken skall vara intern eller inte.
Däremotm kanske din kompis borde uppgradera.

jaha ok du skrev 2.5 därför trodde jag att du snackade om ssd men skaffar mig en intern hårdisk nu

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |