Intel känner till 8MB-bugg i 320-serien SSD

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av swahnroger:

Men du tar backupen på datorn, eller hur?

Nej, jag tar backup på filerna(datan) på datorn. Jag får ju knappast en ny dator om jag tar backup?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Lezer:

Nej du tar en backup på datan som finns på en eller flera hårddiskar.

Lycka till att göra det utan en dator att göra det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Lycka till att göra det utan en dator att göra det på.

Va ju inte det som var grejen, Grejen va ju att det man backar upp heter data och inte dator.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av swahnroger:

Lycka till att göra det utan en dator att göra det på.

Du slingrar dig. Jag har rätt och det vet du vid det här laget.

Börjar du själv vara dryg och märka på ord så får du nog räkna med att andra märker på dina ord. Jag bryr mig inte ett skit om hur du formulerar dig så länge jag fattar vad du menar, men ger du dig in i leken får du leken tåla.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Moget grabbar

Någon som vet när en firmware update är på G?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Moget grabbar

Skrivet av Dinoman:

Du slingrar dig.

Nej, jag säger precis samma sak jag alltid har sagt. För övrigt håller jag med Russian Stallion och tycker vi lägger ner.

Permalänk
Medlem

Där ser man, visste inte att mina hårddiskar var fulla med 5 TB datorer!

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Någon som vet när en firmware update är på G?

Så här långt har väl Intel bara sagt att man är medvetna om att vissa har problem och undersöker det.

Själv gör jag backup och kör vidare. Det brukar ändå gå åt helvete på nåt sätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bevisligen var det smart att inte hoppa på SSD tåget ännu, lika bra att vänta tills man kan kombinera en SSD för OS med ett UEFI istället för BIOS och få en riktigt snabb dator, förhoppningsvis finns det innan nästa generations konsoler kommer ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Bevisligen var det smart att inte hoppa på SSD tåget ännu, lika bra att vänta tills man kan kombinera en SSD för OS med ett UEFI istället för BIOS och få en riktigt snabb dator, förhoppningsvis finns det innan nästa generations konsoler kommer ^^

Vad har BIOS med snabbheten hos en dator, inte alls förmodar jag.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1ntos:

Vad har BIOS med snabbheten hos en dator, inte alls förmodar jag.

BIOS kan till viss del snabba på uppstarten av operativsystemet. Det snabbaste BIOSet och en riktigt bra SSD disk gör en enorm skillnad.
Senaste BIOSet som var supersnabbt att starta upp hette väl någonting med Phoenix eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

BIOS kan till viss del snabba på uppstarten av operativsystemet. Det snabbaste BIOSet och en riktigt bra SSD disk gör en enorm skillnad.
Senaste BIOSet som var supersnabbt att starta upp hette väl någonting med Phoenix eller liknande.

Jaha, du menar uppstarten av OS. Då är det klart ju snabbare BIOS gör sin POST o överlämnar kontrollen till SSD disken.

Trodde någon hävdade att BIOS snabbare upp systemet rent generellt, vilket var fatalt fel. x'D

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av m1ntos:

Trodde någon hävdade att BIOS snabbare upp systemet rent generellt, vilket var fatalt fel. x'D

Snabbheten på BIOS är en klart underskattad detalj vid datorinköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Snabbheten på BIOS är en klart underskattad detalj vid datorinköp.

Man kan ju snabba upp BIOS's POST. Göra så den inte kollar USB, sekundära hårdisken, mm utan bara kollar där man faktiskt har ett OS. Snabbar upp mer än man tror!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av m1ntos:

Man kan ju snabba upp BIOS's POST. Göra så den inte kollar USB, sekundära hårdisken, mm utan bara kollar där man faktiskt har ett OS. Snabbar upp mer än man tror!

Javisst, att disabla sökningen efter A: är också rekommenderat!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Några inlägg som inte förde diskussionen framåt har raderats.

Permalänk
Testpilot

Jag har nu råkat ut för buggen

Satt med min nya laptop och skulle ställa in lite grejer i BIOS för att kunna ha USB-porten aktiv även när datorn var avstängd så jag kunde ladda min telefon över natten. Jag var lite för långsam att trycka på rätt knapp för BIOS-inställningarna så Windows började ladda istället, jag var lite otålig då jag var trött och skulle sova så jag höll helt enkelt in powerknappen så datorn skulle stänga av sig istället för att starta Windows så jag snabbt fick en ny chans att komma åt BIOS-inställningarna. När jag sen hade ändrat allt i BIOS och skulle starta Windows. Var bortrest när det hände så jag var inte säker på att det handlade om 8MB-buggen men nu när jag är hemma igen har jag verifierat att så tyvärr är fallet.

Har förstått att all min data verkar vara förlorad vilket ju är lite tråkigt då man måste installera om allt men som tur var hade jag inget på disken som jag inte hade nån annan stans. Det vore ju trevligt dock om disken gick att återställa till sina 120GB så den går att använda till något mer än en brevvikt, googlade lite men hittade inte någon information ifall det går att rädda disken.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, tur att du har backup åtminstone!

Senaste infon såg jag på Intels forum igår men den är inofficiell:

Citat:

I just spoke with Intel tech suppport. Here is my paraphrasing of what they told me.

They hope to have a fix in the next couple of weeks.

They cannot guarantee that data will be recoverable by the fix, though other firmware fixes for Intel SSDs have allowed data recovery in the past.

The firmware should make the drive useable again (though perhaps without the previous data). If not you can get the drive replaced.

I asked if relacement drives will differ in any way from old drives -answer, no hardware will change, any replacement drives will be hardware identical (just be sure it has the frimware fix before using it!)

They wil post the availability of the fix in the SSD forum and in the download area.

The tech was careful to say that they are still working on this and these answers are not guaranteed.

Har själv haft några strömavbrott i åskan här men än så länge funkar min 320 fint (ta i skallen). Det var lite nervpirrande att starta maskinen efter ett par avbrott...

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Hittade en eventuell lösning http://forums.pcper.com/showpost.php?p=4500676&postcount=2 men helst skulle man ju vilja att man kan rädda allt som jag hade på disken så jag slipper installera om allt vilket tog ett jäkla tag med alla drivers och program som krävs för min laptop.

Om den kommande fixen från Intel ändå inte räddar min data är det ju bara att testa att återställa disken enligt guiden idag men om Intel fixar det inom en vecka och jag får behålla all data så väntar jag hellre. Svårt val

Att jag skulle ha sån otur, tänkte ju så klart att den här buggen drabbar inte mig utan bara de som är klantiga nog att koppla ur sin disk under drift. Så här i efterhand skulle man ju ha väntat den där lilla extra tiden det hade tagit att låta Windows starta för att sen stänga av datorn ordentligt, tar ju inte ens en minut

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag också bli nojjig. Dom får gärna släppa en ny FW nu så man slipper skita i brallan varje gång datorn hänger sig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Testpilot

Har man en stationär dator har man väl oftast en reset-knapp och den borde vara lugn att använda om datorn hängt sig då hårddisken inte lämnas strömlös vid reset.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Har man en stationär dator har man väl oftast en reset-knapp och den borde vara lugn att använda om datorn hängt sig då hårddisken inte lämnas strömlös vid reset.

Finns ingen reset på FD R2?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Testpilot

Chattade med Intels support precis och enligt personen där är min data borta. Den kommande fixen hindrar bara problemet från att uppstå, den återställer inte redan trasiga diskar.

Citat:

Chat InformationPlease wait for a site operator to respond.
Chat InformationYou are now chatting with 'Mauricio'
Mauricio: Hello. Thank you for using the Intel Customer Chat Support service. We are glad to be of service. How may I help you?
kevin: Hello
kevin: I have a 320 series SSD drive that have suffered from the 8MB bug
kevin: is there anything I can do to save it or do I need to get the drive replaced?
Mauricio: on this case the recommendation is to contact your local support technical support and have the Solid State Drive replaced
Mauricio: we are working in a fix for this specific issue, but it is not available just yet
Mauricio: and it seems that it will avoid the problem to happen but not reverse the problem
kevin: so my data on the drive is lost?
Mauricio: I'm afraid so
kevin: the fix will not bring it back?
Mauricio: actually no, it will avoid the issue to happen, but will not fix an Solid State Drive that already has failed
kevin: I had backup but wanted to make sure I don't replace the drive if a fix is available soon
kevin: thank you for a great answer
Mauricio: I see
Mauricio: sure you are welcome
kevin: have a nice day
Mauricio: same for you

Då kan jag ju lika gärna testa att göra en secure erase för att se om det går att få liv i disken igen, återkommer med resultat

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Chattade med Intels support precis och enligt personen där är min data borta. Den kommande fixen hindrar bara problemet från att uppstå, den återställer inte redan trasiga diskar.

Då kan jag ju lika gärna testa att göra en secure erase för att se om det går att få liv i disken igen, återkommer med resultat

Återkom gärna med resultat på hur det gick. Undrar också va man ska använda för program för att göra en avbildning av disken för backup. Har läst att norton ghost inte behåller rätt alignment.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Testpilot

Secure erase återställde den, nu är det bara att installera Windows igen och vara försiktig med hur jag stänger av datorn

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Secure erase återställde den, nu är det bara att installera Windows igen och vara försiktig med hur jag stänger av datorn

Intresant info du fick där av Intel. Vilket program använde du för Secure Erase? Intels toolbox?

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Återkom gärna med resultat på hur det gick. Undrar också va man ska använda för program för att göra en avbildning av disken för backup. Har läst att norton ghost inte behåller rätt alignment.

Windows 7's egna program för backup verkar klara detta. Starta via Kontrollpanelen - Säkerhetskopiering och välj sen Skapa en systemavbildning i vänsterkanten. Som standard så väljer den ens C: partition samt den lilla bootpartitionen. Välj även att bränna en reparationscd när den frågar så har du allt som behövs och kan starta via den cd'n o välja att återställa avbildningen.

Visa signatur
Permalänk
Testpilot
Skrivet av BengansBlogg:

Intresant info du fick där av Intel. Vilket program använde du för Secure Erase? Intels toolbox?

Använde HDDerase som användes i guiden jag länkade till tidigare. Var lite krångel med att få det att funka då BIOS på både laptopen och min stationära har nån form av skydd mot program som försöker radera hela hårddisken
Som tur var fanns det tips på lösningar i FAQ:en till HDDerase, jag startade datorn utan att ha strömkabeln till SSD:n ansluten och stoppade sen i den efteråt så kom man runt skyddet. Det gick då inte att göra på laptopen då det inte går att bara ha data-kabeln ansluten på den så jag fick göra allt på min stationära.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag har haft en Intel G2 i snart 1,5 år och aldrig haft några problem med den så jag har inga problem med att rekommendera SSD, speeden är värt priset.
Vare sig du köper en SSD eller en mekanisk så kommer den att gå sönder, det är det enda du kan vara helt säker på när det gäller hårddiskar, så se till att du alltid har backup på din data.

Även jag har haft min Intel 160GB G2 SSD sedan Oktober 2009, har aldrig haft några problem alls med den men jag har uppdaterat firmware i förebyggande syfte.

Power-On Hours Count är uppe i 15563 timmar (jag kör min maskin 24/7).
En Re-allocated Sector
Host Writes är uppe i 6.27TB (Jag kör win7, spel, program, laddar hem samt har min swapfil på ssd disken)
Media Wearout Indicator står sedan drygt ett år på 99 av 100, vid 0 så är disken utsliten typ.

Summering... extremt nöjd, bästa enskilda datorrelaterade produktköpet jag gjort de senaste 15 åren.

Side note:
Intel guarantees that the total of about 37 TB of data will be written to X25-M drives (20 GB per day for 5 years: “The drive will have a minimum of 5 years of useful life under typical client workloads with up to 20 GB host writes per day.”).

Detta innebär att såvida ingen annan komponent ger sig först i min SSD (vilket jag finner mer troligt) så kommer disken att hålla för min normala användning i ca 10 år till... det kan jag leva med

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk

Har senaste firmwaren men idag när jag fick Blue screen fick min 320 series 120gb 8mb buggen, ska försöka fixa den nu då...

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att återställa datan på SSDn efter 8mb-buggen? Även min 320 har råkat ut för 8mb-buggen, tyvärr samtidigt som jag precis hade fört över 20gb semesterbilder vilket jag inte har något backup på :/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bachman:

Finns det något sätt att återställa datan på SSDn efter 8mb-buggen? Även min 320 har råkat ut för 8mb-buggen, tyvärr samtidigt som jag precis hade fört över 20gb semesterbilder vilket jag inte har något backup på :/

Jag var i kontakt med Intels support via chat när jag råkade ut för problemet för att se om firmwaren (som då inte kommit än) skulle återskapa datan eller bara göra disken användbar igen och svaret var tyvärr det senare, all data är borta.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]