GTX 560 SLi vs GTX 580 DirectCU II

Permalänk
Medlem

GTX 560 SLi vs GTX 580 DirectCU II

Hejsan!

Snart dags att köpa ny dator och till detta behöver jag ju ett eller två grafikkort.

Så därför vänder jag mig till er kunniga!

Sitter och funderar vad som blir bäst av dessa två, priset blir ju snarlikt men man vill ju få mest prestanda för pengarna.

Antingen SLi med dessa
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623543

Eller singelkort med detta
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623550

Detta kommer lira med en i5 2500K samt 8GB Vengance minnen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

eller 5970 för 2990 som är bättre än båda?

Permalänk
Medlem

Nästan 30% mer prestanda med 560 Ti SLI.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjtarN:

eller 5970 för 2990 som är bättre än båda?

Enligt detta http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx... ser det ut som 560Ti SLI smiskar ett 5970. Ganska mycket tom.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjtarN:

eller 5970 för 2990 som är bättre än båda?

Ja då kanske det blir ett sånt så kan man spara lite pengar och köra cf sen när bf3 släpps.

Skrivet av Decster:

Nästan 30% mer prestanda med 560 Ti SLI.

Nu blev det klurigt, då försvinner nog 580it ur beräkningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Enligt detta http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx... ser det ut som 560Ti SLI smiskar ett 5970. Ganska mycket tom.

samt att 5970 är ett av dom grafikkorten med högst felfrekvens. http://www.hardware.fr/articles/831-5/cartes-graphiques.html

Permalänk
Medlem

Köp alltid ETT starkt kort och uppgradera sen!

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najj:

Köp alltid ETT starkt kort och uppgradera sen!

Helt seriöst, hur ofta uppgraderar man med ett till kort för 4 papp?

köper heldre 2x till av det senaste kortet för 2 papp när dom gamla börjar ta slut

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Helt seriöst, hur ofta uppgraderar man med ett till kort för 4 papp?

köper heldre 2x till av det senaste kortet för 2 papp när dom gamla börjar ta slut

Gör så du.
Håller fortfarande fast vid att man köper ett bra kort.

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem

Köper man ETT bra kort till ett dyrare pris än vad två svagare kort kostar så får man alltså inte lika bra pris/prestanda du betalar med andra ord mer för likadan prestanda.

Sedan när man ska köpa ett till sådant för 4k så har det kommit ut en ny generation som man vill ha och det blir sällan av.
Så ska man köra sli eller cf så gör det direkt eller snarast.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Helt seriöst, hur ofta uppgraderar man med ett till kort för 4 papp?

köper heldre 2x till av det senaste kortet för 2 papp när dom gamla börjar ta slut

När man väl behöver uppgradera så kostar de inte 4k. Köper han ett nu så lär han kunna hitta ett för under 2k om ett år eller 2. Men då ska man nog inte satsa på DCII-modellen.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Köper man ETT bra kort till ett dyrare pris än vad två svagare kort kostar så får man alltså inte lika bra pris/prestanda du betalar med andra ord mer för likadan prestanda.

Sedan när man ska köpa ett till sådant för 4k så har det kommit ut en ny generation som man vill ha och det blir sällan av.
Så ska man köra sli eller cf så gör det direkt eller snarast.

Håller med dig fullständigt och 560ti SLI är billigare än ett 580 och presterar 30% bättre. Enkel matte

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Skrivet av Zcorc:

Helt seriöst, hur ofta uppgraderar man med ett till kort för 4 papp?

köper heldre 2x till av det senaste kortet för 2 papp när dom gamla börjar ta slut

men när kepler släpps kommer ju gtx 580 sjunka i pris (?)

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller med dig fullständigt och 560ti SLI är billigare än ett 580 och presterar 30% bättre. Enkel matte

Sant, fast dubbel gpu lösningar dras med problem som man inte har med enkel gpu. Tex dåliga Crossfire/SLI stöd i många spel och microstuttering. Men man får ju många poäng i 3DMARK om det är det man är ute efter Jag själv skulle aldrig byta 30% bättre prestanda i en del spel mot microstuttering.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Det är ju ganska enkelt att stänga av SLI, dessutom så de spelen som inte stödjer SLI är skit ändå

Kör på 560ti, det fungerar skitbra!

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBF3:

Ja då kanske det blir ett sånt så kan man spara lite pengar och köra cf sen när bf3 släpps.

Nu blev det klurigt, då försvinner nog 580it ur beräkningarna.

Eller, så kör du med 580 SLI om ett år då priset har sjunkit och nya generationen av grafikkort har letat sig ut på marknaden. På så sätt räcker 580 till att maxxa spel i 2 hela år, om inte längre än så!

Jag tänkte göra så att jag köper ett 580 nu, maxxar allt. Sedan om 1,5+ år köper jag ett till 580 då priset är lågt och maxxar allt igen!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

men när kepler släpps kommer ju gtx 580 sjunka i pris (?)

http://www.webhallen.com/hardvara/109251-gigabyte_geforce_gtx...

Ungefär 18 månader gammalt, en generation efter, fortfarande 4 tusen.

Dessutom kommer ganska mycket snabbare än 4xx till 5xx serien, så personligen skulle jag heldre sitta med 2x billiga kort och inte känna mig tvungen att köpa ett 580 till när dessa kort släppts

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att trådskaparen läser in sig på för- och nackdelarna gällande såväl enkorts- som flerkortslösningar. I det här läget kan det vara bäst att man inte stirrar sig blind på procentuella FPS-skillnader.

Tillåter ditt moderkort SLI? Hur mycket luftflöde har du i chassit? Hur tätt kommer korten att sitta? Är du kinkig gällande ljudnivå? Vill du kunna överklocka mycket? etc.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Jag föreslår att trådskaparen läser in sig på för- och nackdelarna gällande såväl enkorts- som flerkortslösningar. I det här läget kan det vara bäst att man inte stirrar sig blind på procentuella FPS-skillnader.

Tillåter ditt moderkort SLI? Hur mycket luftflöde har du i chassit? Hur tätt kommer korten att sitta? Är du kinkig gällande ljudnivå? Vill du kunna överklocka mycket? etc.

...och att man har i beaktning att ett bra kort oftast ger en behagligare upplevelse (om vi bortser från prestandasiffror) än två mellansegmentskort.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBF3:

Hejsan!

Snart dags att köpa ny dator och till detta behöver jag ju ett eller två grafikkort.

Så därför vänder jag mig till er kunniga!

Sitter och funderar vad som blir bäst av dessa två, priset blir ju snarlikt men man vill ju få mest prestanda för pengarna.

Antingen SLi med dessa
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623543

Eller singelkort med detta
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623550

Detta kommer lira med en i5 2500K samt 8GB Vengance minnen.

Tack på förhand!

Som jag ser det är det lite av en gamble att köra SLI. Men oftast vinner man på det i form av prestanda. Problem är något som man kan komma att få erfara med SLI. Står och överväger vad som ska köpas också.. Skit jobbigt x'D

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

har man aldrig kört cf/sli förut så kan de nog vara rätt så frustrerande om man inte har en aning om vad de kan var för nåt som krånglar(när de väl gör de). å att man då kan tycka i alls sin ilska å frustration att ett kort hade nog räckt. Men testar man inte så lär man sej inget heller för den delen.

personligen hade jag tagit 580 för de kommer ge dej tillräckligt med pulver ett bra tag framöver!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Eller, så kör du med 580 SLI om ett år då priset har sjunkit och nya generationen av grafikkort har letat sig ut på marknaden. På så sätt räcker 580 till att maxxa spel i 2 hela år, om inte längre än så!

Jag tänkte göra så att jag köper ett 580 nu, maxxar allt. Sedan om 1,5+ år köper jag ett till 580 då priset är lågt och maxxar allt igen!

Haha gör duså, din dator kommer vara skrot om 2 år och dom lär inte ens sälja ett 580 om 2 år med tanke på att en ny typ kommer ut.

Och så du menar alltså att om du köpte ett grafik kort för 2 årsen så skulle du kunda maxxa BF3 med ett likadant kort ?

Snälla..

Permalänk
Sötast
Skrivet av Jaxione:

Sant, fast dubbel gpu lösningar dras med problem som man inte har med enkel gpu. Tex dåliga Crossfire/SLI stöd i många spel och microstuttering. Men man får ju många poäng i 3DMARK om det är det man är ute efter Jag själv skulle aldrig byta 30% bättre prestanda i en del spel mot microstuttering.

Mvh J

Var inte Microstuttering en barnsjukdom när sli släpptes? Jag har då inte hört talas om problemet på flera år... Och jag har aldrig själv haft problem med det sedan jag köpte mina Gtx 260 216 när de var nya!

För övrigt så kan jag väl inte påstå att jag har haft något problem med SLi under dessa två åren mer än att vissa spel helt enkelt inte har stöd för det.

Att köra sli är det bästa jag gjort inom gaming och lär nog aldrig gå tillbaka till dyra singelkort igen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Cubebenq:

Haha gör duså, din dator kommer vara skrot om 2 år och dom lär inte ens sälja ett 580 om 2 år med tanke på att en ny typ kommer ut.

Och så du menar alltså att om du köpte ett grafik kort för 2 årsen så skulle du kunda maxxa BF3 med ett likadant kort ?

Snälla..

Ja... Mest troligt. Min 2 år gamla burk är P2 940 quad, 4 gig ram och dubbla gtx 260, prestandan skiljer inte sig mycket långt från en mid-highend dator idag.

Mitt "skrot" maxar de flesta nya spel än idag tråkigt nog, då jag är grymt sugen på en ny burk ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Eller, så kör du med 580 SLI om ett år då priset har sjunkit och nya generationen av grafikkort har letat sig ut på marknaden. På så sätt räcker 580 till att maxxa spel i 2 hela år, om inte längre än så!

Jag tänkte göra så att jag köper ett 580 nu, maxxar allt. Sedan om 1,5+ år köper jag ett till 580 då priset är lågt och maxxar allt igen!

Tänkte också likadant förut, köpte ett 8800ultra och tänkte att jag köper ett till sen när jag behöver det (eller 2 beroende på om spelen blivit så pass krävande). Men vad hände när jag behövde ett till kort? Jo dom hade slutat tillverka det... Så jag köpte ett gtx 260 och ett till efter några månader, bästa köpen i mitt liv.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Tänkte också likadant förut, köpte ett 8800ultra och tänkte att jag köper ett till sen när jag behöver det (eller 2 beroende på om spelen blivit så pass krävande). Men vad hände när jag behövde ett till kort? Jo dom hade slutat tillverka det... Så jag köpte ett gtx 260 och ett till efter några månader, bästa köpen i mitt liv.

Yes,

Haha ''skrot'' vad väll fel uttryck av mig men jag hoppas ni förstod vad jag menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Tänkte också likadant förut, köpte ett 8800ultra och tänkte att jag köper ett till sen när jag behöver det (eller 2 beroende på om spelen blivit så pass krävande). Men vad hände när jag behövde ett till kort? Jo dom hade slutat tillverka det... Så jag köpte ett gtx 260 och ett till efter några månader, bästa köpen i mitt liv.

Haha, nu har jag tänkt om! Har siktet inställt på två överklockade MSI HAWK i SLI, för samma pris som en GTX580

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Tjena, jag lånar denna tråden, för om man kör 560ti SLI vilka kort ska man då köra med? Funkar det bra med t.e.x Asus Direct CU II eller ska man välja ett kort med Ref-kylning? I sådana fall vilket kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f4Xe:

Tjena, jag lånar denna tråden, för om man kör 560ti SLI vilka kort ska man då köra med? Funkar det bra med t.e.x Asus Direct CU II eller ska man välja ett kort med Ref-kylning? I sådana fall vilket kort?

Referenskylaren vill du absolut inte ha vad gäller 560ti då den inte är byggd enligt samma sätt som 570 och 580 modellerna med en vaporchamber som skickar ut all värme i baken. Asus låter som ett bra val likaså Gigabyte eller MSI för den delen.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Referenskylaren vill du absolut inte ha vad gäller 560ti då den inte är byggd enligt samma sätt som 570 och 580 modellerna med en vaporchamber som skickar ut all värme i baken. Asus låter som ett bra val likaså Gigabyte eller MSI för den delen.

okej tack!