Permalänk

Du märker nog skillnad om du kör tunga program men inte vid lite office o surfning!

Permalänk
Skrivet av Janne1:

4gb ram vs 8gb ram på en u36sd? Märkbart?

Som med alla datorsystem tror jag det beror på vad man använder den till. Vanlig surf, kontorsarbete och lättare spel tror jag inte får någon fantastisk boost. Ska du köra tunga program, redigering, CAD och sådant så kommer det å andra sidan löna sig enormt.

Permalänk

OBS!! Tänk på att garantin är förbrukad om du gör detta!

Knycker bilder från nån kines o skriver hur jag gjorde när jag bytte hårddisk! Det tog mig ca. 30min i ett lugnt o sansat tempo att byta hd'n.

1. Lossa alla 11skruvar, A-skruvarna måste man lossa gummifötterna för att komma åt och B-skruvarna kommer man åt genom att lätta på hörnen på fötterna bara.

2. Lossa snäppena på den breda flatkabeln, de svarta pluttarna petas bakåt i pilarnas riktning med en liten mejsel för att låsa upp kontakten.

3. På den lilla flatkabel ska den svarta låsbygeln rakt upp, enkelt det också med en liten mejsel. Det sitter en sorts eltejp eller liknande som man lossar lite utan problem för att komma åt.

4. Dags att dela datorn! Jag använde en flatmejsel ca 5mm som jag tejpade spetsen på med eltejp för att inte repa (har inga naglar). Tryck försiktigt in den i främre hörnet och dra i pilarnas riktning, när man känner att det tar emot lite så kan man vrida mejseln lite för att lossa snäppena. När första snäppet släppt går det hur enkelt som helst.

5. Se till att snäppena bak även lossnar!

6. Överdelen kan sedan tas bort men det sitter en dubbelhäftande tejp mitt under tangentbordet som jag rätt enkelt fick loss genom att bända upp tangentbordet från skärmsidan. Alltså in med ett par fingrar under tangentbordet närmast skärmen o tryck uppåt.

7. Lossa 5 skruvar och tejpen från hårddiskhållaren.

8. Lossa de 4 skruvarna som håller hårddisken och lyft på gummit på undersidan för att ta ur och ersätta hårddisken.

Sen är det bara att göra allt i omvänd ordning!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag sitter och funderar lite på en sådan här liten burk som studiedator. Men det som hindrar mig från att genomföra köpet är tankarna på att den bärbara jag har nu kanske håller tiden ut. Den kör en c2d@2,1ghz(T8100) med 3gb ram men det tyngsta arbetet kommer jag göra på en stationär dator. Så det blir mest surf (mycket flikar), skrivande och något enkelt spel. Hur mobil dator behöver man ha när man läser på högskola? Asar man med datorn till skolan varje dag? 14" och 3cm tjock är den jag kör med idag och klarar 1-1.5h batteri. Jag tycker det är i största laget och storleken motsvarar inte prestandan idag heller.
Löser en matt plastfilm problemet med den blanka skärmen helt? Enkelt att klistra på med vatten och diskmedel?
Fungerar touchpaden bra med svettiga/fuktiga fingrar? För den är väll matt? Blanka fungerar lika bra som om den var gjorda av gummi för mig.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag sitter och funderar lite på en sådan här liten burk som studiedator. Men det som hindrar mig från att genomföra köpet är tankarna på att den bärbara jag har nu kanske håller tiden ut. Den kör en c2d@2,1ghz(T8100) med 3gb ram men det tyngsta arbetet kommer jag göra på en stationär dator. Så det blir mest surf (mycket flikar), skrivande och något enkelt spel. Hur mobil dator behöver man ha när man läser på högskola? Asar man med datorn till skolan varje dag? 14" och 3cm tjock är den jag kör med idag och klarar 1-1.5h batteri. Jag tycker det är i största laget och storleken motsvarar inte prestandan idag heller.
Löser en matt plastfilm problemet med den blanka skärmen helt? Enkelt att klistra på med vatten och diskmedel?
Fungerar touchpaden bra med svettiga/fuktiga fingrar? För den är väll matt? Blanka fungerar lika bra som om den var gjorda av gummi för mig.

14-tum säger mindre än vikten, tyvärr. Det är där det blir jobbigt. Sen är ju frågan hur nära du kommer sitta ett eluttag i skolan? Med en knapp timme i batteritid så är det annars en begränsande faktor. Men väger maskinen under 2.5 kilo så kanske du kan spara en fin slant till annat roligt genom att helt enkelt byta ut batteriet(då lär du väl få betydligt bättre batteritid?) och slänga in lite mer ram till flikarna. c2d är fortfarande snabba nog för 9/10 användningsområden, skulle jag säga.

Hur som helst, med en sån dator kan du ju unna dig att vänta några veckor in på skolstarten, känna efter om den du har nu täcker dina behov och avgöra om du vill köpa nytt efter det. Du har helt enkelt lyxen att prova på

Permalänk

Skit! Det trådlösa nätverkskortet stödjer inte 5Ghz så ett Intel 6230 är nu beställt!

Permalänk
Skrivet av Bölänge:

Skit! Det trådlösa nätverkskortet stödjer inte 5Ghz så ett Intel 6230 är nu beställt!

Hmmm... jag får bara en 54-megabitslänk till mitt nätverk, är det datorn eller routern som spökar? Det är väl 802.11g? n ska väl fixa 108?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bölänge:

4. Dags att dela datorn! Jag använde en flatmejsel ca 5mm som jag tejpade spetsen på med eltejp för att inte repa (har inga naglar). Tryck försiktigt in den i främre hörnet och dra i pilarnas riktning, när man känner att det tar emot lite så kan man vrida mejseln lite för att lossa snäppena. När första snäppet släppt går det hur enkelt som helst.

http://pic.xfastest.com/NB/ASUS/U36JC/U36JC-08.jpg

Om man är extra noggrann är det ett sådant här verktyg man ska ha. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Skrivet av CompassioN:

14-tum säger mindre än vikten, tyvärr. Det är där det blir jobbigt. Sen är ju frågan hur nära du kommer sitta ett eluttag i skolan? Med en knapp timme i batteritid så är det annars en begränsande faktor. Men väger maskinen under 2.5 kilo så kanske du kan spara en fin slant till annat roligt genom att helt enkelt byta ut batteriet(då lär du väl få betydligt bättre batteritid?) och slänga in lite mer ram till flikarna. c2d är fortfarande snabba nog för 9/10 användningsområden, skulle jag säga.

Hur som helst, med en sån dator kan du ju unna dig att vänta några veckor in på skolstarten, känna efter om den du har nu täcker dina behov och avgöra om du vill köpa nytt efter det. Du har helt enkelt lyxen att prova på

Får nog max dubbla iden batteri om jag köper nytt (i samma storlek). Mängden ram klarar jag mig på. Får ta och väga den imorgon och fundera lite till

Permalänk
Permalänk
Skrivet av CompassioN:

Hmmm... jag får bara en 54-megabitslänk till mitt nätverk, är det datorn eller routern som spökar? Det är väl 802.11g? n ska väl fixa 108?

Jag har en Linksys WRT610n och kör N på 5GHz och G på 2,4. Men eftersom nätverkskortet bara stödjer N över 2,4 så är ju min N-uppkoppling osynlig!

Permalänk
Medlem

Ingreppet för att byta HD verkar lite väl meckigt, och med risk att ha sönder saker.

Jag hade tänkt flytta över min nuvarande SSD till datorn, men nu får jag fundera lite till om jag verkligen ska byta dator - för en dator utan SSD är uteslutet.

Tackar iaf för den utförliga guiden!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om man är extra noggrann är det ett sådant här verktyg man ska ha. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
Får nog max dubbla iden batteri om jag köper nytt (i samma storlek). Mängden ram klarar jag mig på. Får ta och väga den imorgon och fundera lite till

Då kanske du kan gå upp en nivå i storlek på batteriet, om det finns. Jag skulle iallafalll tagit med mig datorn och laddaren den första veckan i skolan och sett hur det fungerat. Därefter hade jag köpt ny dator om behovet fanns. Vad ska du läsa?

Permalänk
Medlem

Jag mailade som sagt Alina igår och frågade om hur leveransen går. Fick svar nu imorse och de har redan fått in datorn!

Permalänk
Medlem

Va, så Alina är enda butiken som fått hybrid versionen? Alla andra butiker på prisjakt säger mellan den 15 till 22a Augusti. Mysko. Har swec nån rabatt på Alina?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrfresh:

Va, så Alina är enda butiken som fått hybrid versionen? Alla andra butiker på prisjakt säger mellan den 15 till 22a Augusti. Mysko. Har swec nån rabatt på Alina?

Ja det är duktigt! Jag tror att man får beställningar fraktfria om man är medlem här. Studentrabatten ligger dessutom på ynka 3% men det är sånt som händer ^^

Permalänk
Medlem

Väntar på misco me 700kr SC rabatt hellre. Men drar å klämmer hos Alina i helgen

Visa signatur

hej hej

Permalänk

Ramminnet som sitter i!

Förlåt, länkade fel minne....rättar till det ikväll!
Permalänk
Medlem
Permalänk

7750:- inkl frakt med studentrabatt på Alina.
7320:- inkl frakt med SC-rabatten på Misco.
7710:- inkl frakt med studentrabatt på Dustin.

Kan det vara så att det är hybriddisken som stått för alla förseningar och att de nu har valt bort den?

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppmejl:

Fick precis bekräftat detta ifrån Alina med.

Finns inga ord jag kan säga för att beskriva Asus inkompetenta personal. Deras sätt att sköta detta är pinsamt! De kan inte sätta ett datum, utan måste istället ge ut 30 olika. De kan inte ens ge ut rätt spec till butikerna! Va fan är detta?! Skriver ett långt klago mail till deras huvudkontor och berättar om deras inkompetens. Och hoppas att de byter ut en del personal.

Alina var själv tvugna att kolla datorerna, för de själva inte litar på Asus. Tur att de gjorde det annars skulle jag sitta med fel dator! Alina skulle kolla om de kunde själva byta ut hårddisken till en hybrid och sedan fakturera Asus.

Permalänk
Medlem

De har frågestund på komplett.se´s facebook sida så ställ dem mot väggen...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

NEJ MEN SHIT DÅ!
Hjälp vad gör jag nu? Jag som tyckte att allt var frid och fröjd.. Är det värt att vänta på en hybriddisk eller ska jag lika gärna köra på en vanlig mekanisk?

Men va? Det står ju 1333 MHz på alla ställen?

Permalänk
Medlem

Jag som nästan hade bestämt mig för å köpa en U36sd.... nu blir det nog troligen MSI 620 istället...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Jag som nästan hade bestämt mig för å köpa en U36sd.... nu blir det nog troligen MSI 620 istället...

Ja precis! Jag trodde verkligen inte att Asus var såhär Jag står dock fast vid att jag vill ha u36sd, för den verkar vara den bästa jag hittar för mig. Hoppas nu Alina får/kan byta ut till en hybriddisk, det hade gjort mig glad

Permalänk
Medlem

Så den tusenlappen i skilland som det är på de "vanliga priserna" mellan 002V och 060V är alltså 500GB vs 750GB hårddisk?? Snacka om att kasta pengar i sjön!

Asus får fan ta och förklara sig nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNisse:

Så den tusenlappen i skilland som det är på de "vanliga priserna" mellan 002V och 060V är alltså 500GB vs 750GB hårddisk?? Snacka om att kasta pengar i sjön!

Asus får fan ta och förklara sig nu!

Det har med hur snabb hårddisken är, 5400 varv/min vs 7200 varv/min

Permalänk
Medlem

Galet så det kan bli. Står ju på massa sidor att det e hybrid a la 7200 rpm

Visa signatur

hej hej

Permalänk

Ingen hybrid i 060V! Bekräftat hos komplett av Asus. Skillnaden mellan 002V och 060V är alltså 500Gb 5400rpm mot 750Gb 7200rpm.
https://www.facebook.com/Komplettse?sk=wall

De skyller på semestertider att informationen inte gått ut.

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekorven:

Ingen hybrid i 060V! Bekräftat hos komplett av Asus. Skillnaden mellan 002V och 060V är alltså 500Gb 5400rpm mot 750Gb 7200rpm.
https://www.facebook.com/Komplettse?sk=wall

De skyller på semestertider att informationen inte gått ut.

Äsch, jaja det är väl sånt som händer. Kan ju faktiskt säga att Asus officiella hemsida faktiskt aldrig sagt någonting om hybrid, vad jag vet, men jag har trott på det eftersom alla återförsäljare har sagt så. Skit. Men äh, jag kör fortfarande på med en rx060v. Bara Asus förbättrar sig i framtiden! Man kan inte skylla misstag på att det är semester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windmark:

Det har med hur snabb hårddisken är, 5400 varv/min vs 7200 varv/min

Prisskilnaden i _konsumentled_ är inte mer än 300kr, så hur de kan ha fantiserat ihop en prisskillnad på 1000kr är bortom mitt förstånd i alla fall. Det är ju fan billigare att köpa den billiga modellen, en hybriddisk och ett USB3-chassie och byta själv och få en 500GB extern USB3-disk på köpet!
Finns ingen annan förklaring att priset på den dyrare är beräknat på att datorn ska ha hybriddisk, så dår får de se till att justera priset på den också i så fall.

Jäkla pajasfasoner. Varken korrekta leveranstider eller specifikationer. Jag la min beställning på min U36SD-RX060V den 14 JUNI, och vad fan får man för det??