Permalänk
Medlem

Beslutsångest. MSI eller Asus

Ok. Jag vet att det finns trådar om dessa datorer i olika utförande redan. Så jag vill börja med att be om ursäkt för att jag skapar en till.

Det är så att jag står i valet och kvalet mellan dessa två datorer:

MSI: http://www.webhallen.com/hardvara/136662-msi_gt780r-233ne-cor...

ASUS: http://www.webhallen.com/hardvara/137522-asus_g74sx-tz099v-i7...

För tillfället så lutar det lite mer åt MSI:n p.g.a att den har RAID-0. Hur mycket påverkar detta? Det känns som att det är ett ganska stort plus eftersom ingen av datorerna har SSD.

Det jag undrar över som jag inte har hittat svar på i tidigare trådar är:
Är Grafikkorten likvärdiga på dessa datorer. (Det är ju oftast grafikkortet som är flaskhalsen på en bärbar(?))
Vet någon hur skärmarna är. Finns det någon jämförelse mellan datorernas skärmar?
Kvalité. Vad har ni för erfarenheter av Asus och MSI

Det jag kommer använda datorn till är: Spel, Film, Digitalt 2D och 3D-arbete (Maya, Mudbox, Photoshop, AfterEffects) och surf såklart.

Tack

Permalänk
Inaktiv

vänta på denna Asus G74SX-TZ078V så får du även Bluray och 1TB disk rek pris 13.990:-
G74SX - 17.3", FullHD Glare - Intel i7-2630QM (2.0GHz-2.9GHz) - NVidia GTX 560M
3.0GB GDDR5 VRAM - 8192MB(4096MBX2) DDRIII 1333 - 1TB (500G x2) 7200rpm SATA - BlurayDisc Combo - ASUS 802.11bgn - HD cam - BT - USB 3.0 - 8 cell (5200mAh) - W7PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

vänta på denna Asus G74SX-TZ078V så får du även Bluray och 1TB disk rek pris 13.990:-
3.0GB GDDR5 VRAM - 8192MB(4096MBX2) DDRIII 1333 - 1TB (500G x2) 7200rpm SATA - BlurayDisc Combo - ASUS 802.11bgn - HD cam - BT - USB 3.0 - 8 cell (5200mAh) - W7PM

Helt klart värt att fundera på. Hur länge måste man vänta?

Permalänk
Medlem

Jag hade valt asusen(har en själv haha. tyvärr så har jag inte känt på den nya MSIn, men den ser riktigt plastig ut)

G74sx:en kan jag rekommendera iaf :). Är fortfarande nöjd med mitt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Jag hade valt asusen(har en själv haha. tyvärr så har jag inte känt på den nya MSIn, men den ser riktigt plastig ut)

Det verkar helt klart vara en bra och prisvärd dator. Men det tror jag MSI:n är också. Bryr mig inte jättemycket om utséendet. Jag vill ha så mycket prestanda och så bra bildskärm för pengarna som möjligt.

Så det som skulle var mest intressant för mig att veta är hur mycket RAID-0 ökar prestandan jämfört med ingen RAID. Och vilken av bildskärmarna som är bäst. Får väl fundera på om jag vill ha Matt eller glansig skärm också. Har haft Matt innan och jag trivs ganska bra med det.

Permalänk
Skrivet av adfi:

Den nya MSI har aluminium chassi så det är betydligt mindre plast på den en på G74an.
Men i övrigt så är båda laptoparna väldigt bra, MSIs fördel är väl Raid, matt skärm och bättre ljud, men annars mest fråga om utseende man gillar.

Permalänk
Medlem

Tack för åsikter och info. En sak jag undrar angående GPU på dessa. Är det exakt samma? På MSI:n står det nämligen "Nvidia Fermi GTX560M, 1.5GB GDDR5" (från Webhallen) men det står "NVIDIA GeForce GTX 560M 3 GB GDDR5 SDRAM" (från komplett.se) på Asusen. Någon som kan klara upp detta för mig?

Är fortfarande nyfiken på vilken skärm som har bäst färgåtergivning m.m. Om det nu är någon nämnvärd skillnad förutom blankheten.

Permalänk
Medlem

Blir ingen skillnad från 1.5gb till 3gb xp.

Asus skärmen har skön färgåtergivning. Visst skärmen blänker lite ibland.
Men sitter man inomhus så är det ofta lugnt.

Permalänk
Inaktiv

alla nya G74Sx/G53Sx som tillverkas f om nu kommer få Matt Skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aijou:

Helt klart värt att fundera på. Hur länge måste man vänta?

cirka 15-18e Augusti

Permalänk
Medlem

Hittade den här trevliga recensionen/jämförelsen mellan MSI GT780R och ASUS G74SX.

http://www.youtube.com/user/powernotebooks#p/a/u/0/YXx6nr_jvj...

Nu är ju vissa specs kanske inte 100% identiska med datorerna jag väljer mellan. Men jag måste nog ändå säga att det lutar mer och mer åt MSI:n.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

alla nya G74Sx/G53Sx som tillverkas f om nu kommer få Matt Skärm

Låter mycket trevligt.

Skrivet av aijou:

Hittade den här trevliga recensionen/jämförelsen mellan MSI GT780R och ASUS G74SX.

http://www.youtube.com/user/powernotebooks#p/a/u/0/YXx6nr_jvj...

Nu är ju vissa specs kanske inte 100% identiska med datorerna jag väljer mellan. Men jag måste nog ändå säga att det lutar mer och mer åt MSI:n.

Tackar för den recensionen. Mycket intressant att MSI fick högre poäng i 3Dmark vantage en Asus.

Lånar den länken om det går bra aijou.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Lånar den länken om det går bra aijou.

Klart! Det är ju inte som att jag äger några rättigheter till den länken.

BTW. Läste på sidan som jag tidigare länkade till att det kommer/har kommit en ny variant av MSI:n med benämningen MSI GT780DX-X8 som skulle ha snäppet bättre grafikkort (Geforce GTX 570m).

Någon som vet något om detta? När/Om den kommer till Sverige och vad den kommer kosta när/om den gör det?

Här är modellen: http://www.powernotebooks.com/MSI-GT780DX-GT780-gaming-laptop...

Kan det vara värt att vänta ytterligare?

Permalänk
Medlem

Enligt specs så ser jag bara att Msidatorn hade 750gb hdd, Asus 1.5tb. Msi hade SS-tangenter. Msi, billigare. Rekommenderar Msi. Har ingen bärbar, eller är insatt i det iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Enligt specs så ser jag bara att Msidatorn hade 750gb hdd, Asus 1.5tb. Msi hade SS-tangenter. Msi, billigare. Rekommenderar Msi. Har ingen bärbar, eller är insatt i det iofs.

Njaa.. tvärt om med hårddiskarna. MSI:n har 1,5 TB och Asusen hade 750 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aijou:

Njaa.. tvärt om med hårddiskarna. MSI:n har 1,5 TB och Asusen hade 750 GB

Jaha. Då är det väl bara att tuta och köra med MSi:n.

Permalänk
Medlem

Hade en g74jw och jag var otroligt besviken med skärmen (Matt) och tangentbordet. Man var tvungen att trycka hårt för att den skulle registrera knapptrycken så när jag skrev snabbt så hoppade den tyvärr över mitt input, kommer nog inte köpa Asus eller rekommendera dessa datorer förrän jag känt på en solid lösning på detta. Jag ska köpa gt780r nästa månad tror jag, sålde Asusen illa kvickt. Verkar som om att MSI'ns tangentbord är riktigt bra så jag längtar verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Är det denna du pratar om:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=644707
Den verkar heta G74SX-TZ042V, men ser rätt lik ut. Vad skiljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponder:

Är det denna du pratar om:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=644707
Den verkar heta G74SX-TZ042V, men ser rätt lik ut. Vad skiljer?

Man får ju precis samma saker fast matt skärm och 500GB större HDD om man kör på gt780r?

Permalänk
Medlem

Så... är det någon som vet när MSI GT780 kommer med Geforce GTX 570? skulle vara kul att veta. Verkar som att den redan finns i USA.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Hårdiskarna är inte hybrid-diskar från Seagate antar jag, eftersom du inte skriver det.

Bra att Asus fått fram matta paneler/skärmar.

Men jag hoppas medlemmarna i Swec och konsumenterna får upp ögonen, för en annan viktig egenskap på bärbara.

Nämligen att panelen/skärmen glöms bort i valet av bärbar. Kvaliten måste höjas av de stora företagen av bärbara, om vi ställer krav, så måste dom agera.

Det är en fråga för dig David, att ta upp på något sätt för ledningen. Vi vill ha bättre paneler.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Hårdiskarna är inte hybrid-diskar från Seagate antar jag, eftersom du inte skriver det.

Men jag hoppas medlemmarna i Swec och konsumenterna får upp ögonen, för en annan viktig egenskap på bärbara.

Nämligen att panelen/skärmen glöms bort i valet av bärbar. Kvaliten måste höjas av de stora företagen av bärbara, om vi ställer krav, så måste dom agera.

Det är en fråga för dig David, att ta upp på något sätt för ledningen. Vi vill ha bättre paneler.

/AP

Håller verkligen med om detta. Det känns som att många tillverkare sparar in på skärmen bara för att man inte kan läsa i specsen hur bra skärmen är. Hade det inte varit trevligt om det fanns något oberoende test som alla paneler var tvungna att genomgå där man kan få ut ett värde på ljusstyrka, färgdjup, svärta osv? På så vis så skulle man kunna läsa ut hur bra panelen var istället för att fråga runt på forum och kolla recensioner.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju ett tag sedan denna tråden var aktiv...men inte desto mindre så har jag testat bägge dessa burkar..dock ej asusen med glare skärm utan med matt skärm. Det är en sjukt bra skärm, fast det är ju så att glare gör att allt ser ungefär dubbelt så fint ut...om man inte ser sig själv i skärmen dvs... :/

Nåväl. Nu sitter jag fast med matt skärm! Efter att ha kört med både gt780 och g74sx så är min bedömning följande: föga förvånande har Msi'n ett bättre ljud, framförallt högre. Men det är inte så att jag häpnade över skillnaden. I övrigt går dom bara att jämföra på pappret. Asusen spelar i en heeelt annan division. Här kan ni se vad jag tyckte, http://www.asusrog.com/forums/showthread.php?3586-ASUS-G74-no...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ali3nPredator:

/AP

Hej!

De nya panelerna som sitter i G74SX/G53SX är betydligt bättre än dem äldre.
Här är de större skillnaderna.
Typ: Glare->Anti-Glare
Responstid: 16ms->8ms
Nits: 220nits->300nits

Permalänk
Medlem

Själv ligger jag i tankarna på att köra en:

http://www.inet.se/artikel/1968982/msi-gt780-236ne-geforce-gt...
+
http://www.inet.se/artikel/4304293/intel-ssd-510-120gb
+
extra minne, dvs jag slutar på ungefär samma summa men med i5 processorn. Enligt tester på spel så skall det inte göra någon märkbar skillnad.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av koffeinn:

Själv ligger jag i tankarna på att köra en:

http://www.inet.se/artikel/1968982/msi-gt780-236ne-geforce-gt...
+
http://www.inet.se/artikel/4304293/intel-ssd-510-120gb
+
extra minne, dvs jag slutar på ungefär samma summa men med i5 processorn. Enligt tester på spel så skall det inte göra någon märkbar skillnad.

Kör på det! Har alldrig varit nöjdare med en dator har samma specc förutom en corsair ist för intel men den startar på ca 20-30 sec helt klart en underbar dator att spela med, och den matta skärmen är helt underbar! Bor i en takvåning med mycke fönster mm så ljus finns alltid runtom men alldrig upplevt några problem sen jag skaffa denna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asus.David:

Hej!

De nya panelerna som sitter i G74SX/G53SX är betydligt bättre än dem äldre.
Här är de större skillnaderna.
Typ: Glare->Anti-Glare
Responstid: 16ms->8ms
Nits: 220nits->300nits

Det där får du gärna utveckla. Jag till exempel har en AU Optronics i min G73, på vilket sätt är de nya panelerna bättre än den? Särskilt kontrast och svärta är jag intresserad av.

Om det är möjligt får du gärna berätta vilken typ av panel det sitter i de nya så slipper vi spekulera.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Nu när denna tråden blivit aktiv igen så kan jag ju, som trådskapare, meddela att jag har köpt den här datorn: http://www.webhallen.com/hardvara/136662-msi_gt780r-233ne-cor...

Jag är grymt nöjd. den klarar Crysis 2 med höga inställningar (inte 100% maxat men inte heller jättelångt ifrån) och bra framerate.
Skärmen tycker jag är bra. Ljudet är riktigt bra för en bärbar. Gillar designen. inte plastig som många verkar ha fått för sig. mycket borstad aluminium. skönt tangentbord. Funkar även grymt bra till program som Maya, Mudbox, och Photoshop.

Den är något stor och det är lite onödigt mycket yta runt skärmen. men det känns som en bagatell. man köper ju oftast inte en sådan här laptop för att den ska vara ultraportabel.

Är mycket nöjd.