Ja.
Om du ska bygga något mindre spelar det inte så stor roll hur du gör, det är ganska svårt att misslyckas med mindre saker. Men om du ska bygga en större webbplats, som kanske ska underhållas under någon längre tid, är det bra med ett ramverk. Speciellt om du inte byggt något större tidigare, så är kan det vara bra att följa MVC-strukturen (som Dosshell nämnde) som typ alla ramverk implementerar, för att inte i slutet ha en ostrukturerad och oförståelig röra.
Vad ett ramverk gör, och hur lång tid det kommer att ta innan du kan börja skriva själva webbplatsen, skiljer sig åt mellan ramverken (så klart). Från att erbjuda en samling löst sammanhängde komponenter utan att tvinga någon speciell struktur (t.ex. Zend går att använda så, men samtidigt kanske dessa bör kallas för bibliotek snarare än ramverk), till att göra raka motsatsen, d.v.s. att inte ha någon direkt komponentsamling men istället erbjuda ett sätt att strukturera upp webbplatsen på (ofta, som sagt någon form av MVC, t.ex. HMVC).
Vanligen finns de tre delarna från MVC med, någon form av routing (t.ex. mappa adressen http://example.org/user/show till klassen user och anropa metoden action_show på den eller något sådant), möjligen någon idé om hur fel ska hanteras (t.ex. någon Exception-uppsättning eller så), möjligen något templatespråk (som gör det enklare/renare att blanda HTML och PHP), möjligen någon form av formulärhanterings- och valideringsstöd, möjligen någon ORM som mappar objekt i PHP-världen till en bakomliggande databas av något slag, kanske någon cache-hantering, och så vidare. Vilka komponenter som finns, vad de kallas, hur de fungerar, och vilka dess uppgifter är skiljer sig mellan ramverk.
Ramverken skiljer sig p.g.a. ovanstående i storlek, det finns de större som t.ex. Zend och Symfony till de något mindre så som CodeIgniter, Kohana och Fuel, till de minimala så som t.ex. Slim (som jag inte vet något om, tog bara något som kallade sig för "microframework" typ).
De mer kända tenderar (inte helt oväntat) att ha bättre dokumentation, se t.ex. The Quick Tour för Symfony.
Det är väl att det tar längre tid att komma igång än om du inte använt ramverket innan, men för större projekt är förhoppningen att du tjänar ihop denna tid senare. Om du får för dig att göra något ramverket inte är tänkt för, eller vill göra något på ett sätt som skiljer sig från det vanliga sättet att gå tillväga med ramverket kan det ibland bli onödigt besvärligt.
Jag har använt Zend, men dock bara som ett bibliotek snarare än ett ramverk, d.v.s. jag har bara använt delar av det, så som t.ex. Zend_Date, Zend_Form, och så vidare. Zend har väldigt många (oftast väldesignade) komponenter och ganska mycket dokumentation i referensform, någon lika bra hur-det-är-tänkt-att-användas-som-helhet som t.ex. den innan länkade Symfony-introduktionen har jag dock inte sett (men har samtidigt inte lagt allt för mycket energi på att kolla efter någon sådan).