Permalänk
Medlem

Förslag på bil runt 100k +-

Tjo i stugan.
Jag och frugan är efter en bil runt 100k klassen.
Kraven är väl generellt att lastutrymmet ska vara hyffsat så man får in grejer.

t.ex svärfars saab (icke combi) går fan knappt lasta något just pga utrymmet är litet samt knepiga former.
2 resvors...en går liggandes andra måste man ställa på högkant vid sidan sen är det princip fullt.

Kollat lite på KIA Cee´d & Cee´d SW.
Ska vara trevlig att köra då jag kommer pendla mellan Örebro - Borås ett bra tag.

Som sagt, prion är:
- Bekväm att kunna köra längre sträckor.
- Ej en riklig drickare.
- utrymme för kunna packa in barnvang osv utan att behöva ställa sig på skiten och sparka in.

Finns säkert fler krav, men spotta fram förslag så ser vi om något ska ändras osv

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Köp en V70 som alla andra. Då blir du dessutom helt osynlig.

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jönas:

Köp en V70 som alla andra. Då blir du dessutom helt osynlig.

Mjo,funderat på det.
Men då är minuest att en V70 för 100k är att antingen har den gått redigt många mil eller så är det flertal år gammal.
t.ex en 03:a eller en 08a som gått 30k mil.

Men vi har som sagt det i åtanken.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad räknas som riklig drickare? Audi A4 Avant är ju annars ett bra val, pålitliga, säkra och dessutom snygga kombi. En 1.8 är ju lagom avvägning mellan drickan och rolig att långköra.

http://www.blocket.se/sodermanland/Audi_A4_1_8T_Avant_ProSpor...

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Skoda Octavia kombi.

Permalänk
Medlem

Hur är det me hyndai i30.

Sneglade lite på utrymmet därbak så ser det ut som gott om plats, fanns i vanlig och kombi version

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jasså! Toivo har kids på gång??

Permalänk

Subaru Legacy? Inte lika stor som en V70 men pålitlig, snyggare. Såhär ser de ut. Lite väl dyrt exemplar men iaf http://www.blocket.se/uppsala/Subaru_Legacy_2_0_R_AWD_Station...
10 000 Mil är inte mycket för en V70 (n) Du verkar kunna få en för 100 000:- som gått runt 10 000mil årsmod runt -03-06 Beroende på motor och utrustning.

VW Passat är nog inget dåligt köp heller.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Jasså! Toivo har kids på gång??

Nae inte direkt, utan mer förebyggande syfte då slipper man byta bil om olyck.....ähum det skulle ske =P

Skrivet av KalleKulspruta:

Subaru Legacy? Inte lika stor som en V70 men pålitlig, snyggare. Såhär ser de ut. Lite väl dyrt exemplar men iaf http://www.blocket.se/uppsala/Subaru_Legacy_2_0_R_AWD_Station...
10 000 Mil är inte mycket för en V70 (n) Du verkar kunna få en för 100 000:- som gått runt 10 000mil årsmod runt -03-06 Beroende på motor och utrustning.

Visst är det så.
men sen kan få tex en i30 som gått 4500 mil - 09 för runt 100k

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Nae inte direkt, utan mer förebyggande syfte då slipper man byta bil om olyck.....ähum det skulle ske =P

Visst är det så.
men sen kan få tex en i30 som gått 4500 mil - 09 för runt 100k

Du ska inte stirra dig blind på miltalen. Visst. Försök hitta en bil med garanti som fortfarande gäller. Kollar vi på 2 bilar:
En äldre som var dyr när den var ny och en nyare som bar billig när den var ny så kan det vara så att du åker bättre i den äldre, mer påkostade samt att den kan rulla på utan större problem. Man betalar ju trots allt för något extra när man väljer en dyrare ny bil istället för en billigare ny.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Du ska inte stirra dig blind på miltalen. Visst. Försök hitta en bil med garanti som fortfarande gäller. Kollar vi på 2 bilar:
En äldre som var dyr när den var ny och en nyare som bar billig när den var ny så kan det vara så att du åker bättre i den äldre, mer påkostade samt att den kan rulla på utan större problem. Man betalar ju trots allt för något extra när man väljer en dyrare ny bil istället för en billigare ny.

stirrar inte helt blint på miltalen,fördelen är ju omlåga är att den inte hunnit bli sönderkörd.
visst finns det både bu och bä oavsett märke osv.

Det som inte lockar med äldre är mer "slitet" skick, diverse mil servicer som kommer.
och t.ex kia har 7års nybilsgaranti, så tar man en nyare så har man längre garanti osv.

Försöker hitta någonting där i mellan.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

stirrar inte helt blint på miltalen,fördelen är ju omlåga är att den inte hunnit bli sönderkörd.
visst finns det både bu och bä oavsett märke osv.

Det som inte lockar med äldre är mer "slitet" skick, diverse mil servicer som kommer.
och t.ex kia har 7års nybilsgaranti, så tar man en nyare så har man längre garanti osv.

Försöker hitta någonting där i mellan.

En bils liv har ju så att säga flera cykler. Tex byta bromsar görs efter rätt många år första bytet. Sen återkommer detta vid ett senare tillfälle. Så en ny bil kan hålla lika bra som en äldre om den servats som den ska. Alla bilar behöver servas med ca 1000-2000Mils intervall. Jag hade gärna tagit en bil med garanti om jag kunde. Har det på hojen jag har nu och är riktigt glad för att garantin fortfarande gäller!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

En bils liv har ju så att säga flera cykler. Tex byta bromsar görs efter rätt många år första bytet. Sen återkommer detta vid ett senare tillfälle. Så en ny bil kan hålla lika bra som en äldre om den servats som den ska. Alla bilar behöver servas med ca 1000-2000Mils intervall. Jag hade gärna tagit en bil med garanti om jag kunde. Har det på hojen jag har nu och är riktigt glad för att garantin fortfarande gäller!

Det är lite så vi tänker också.
Rådfrågade med päronen här om dagen, dom sa lika så med.
Dock är det ju lite kvalite från märke till märke.

Vill liksom inte köpa en som är ihop satt med silvertejp och buntband.
Ska väg imorgon och kika på i30 hur dom ser ut irl så man får ett humm på det hela.
har ändå inte bråttom så man måste kika runt lite

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Som en Toyota-torsk jag är får jag väl rekomendera en Avensis :).
En kollega köpte en vit sådan och den är riktigt snygg dessutom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Som en Toyota-torsk jag är får jag väl rekomendera en Avensis :).
En kollega köpte en vit sådan och den är riktigt snygg dessutom!

Håller med dig! Toyota är bra.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skoda Octavia kombi.

Skulle jag också rekommendera, antagligen mest prisvärda bilen.

Ett annat alternativ är Citroen, gasfjädringen gör den oerhört skön att köra/åka i. Kör själv en Citroen Xanthia Kombi från 96 vilken väl inte är den bränslesnålaste men vid landsvägskörning drar den runt 0,5-0,6 L/m. Lastkapaciteten är god, packade själv in barnvagn och diverse väskor utan problem. Med fällda baksäten blir utrymmet gigantiskt.

Toyota är ju som nämnt fina men priserna är oftast relativt höga.

Permalänk
Inaktiv

Saab 9-5 kombi måste jag säga (inte bara för att jag själv äger en) oerhört stort utrymme i skuffen och man åker så otroligt skönt i den.

Permalänk
Medlem

Corolla kombi? V50 1.6d? Passat 2.0tdi?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Saab 9-5 kombi måste jag säga (inte bara för att jag själv äger en) oerhört stort utrymme i skuffen och man åker så otroligt skönt i den.

I dagens läge känns det inte speciellt smart att köpa en begagnad Saab... :/

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

I dagens läge känns det inte speciellt smart att köpa en begagnad Saab... :/

Fyndläge å andra sidan om man går ner i pris, säkert nån som har fått kalla fötter och vill sälja av sin Saab.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Vill inte låta negativ men ingen ide att nämna saab då det är uteslutet av frugan.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ford Mondeo kanske?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av anon34061:

Saab 9-5 kombi måste jag säga (inte bara för att jag själv äger en) oerhört stort utrymme i skuffen och man åker så otroligt skönt i den.

åker skönt i den är en ganska personlig åsikt enligt mig...

då saab inte passar mig öht gillar inte deras höga instrumentpanel som gör att man måste hissa upp sätet i toppen så att de känns som att man kör traktor för att se nått genom rutan.

samt att sätet börjar luta frammåt om man hissar upp det i toppen vilket inte är speciellt bekvämt efter några mil.

sen tycker jag saabs interiös känns lite plastig och chmeckig t.ex alla saab 9-3, 9-5 jag åkt i har armstödet på dörrarna halvt suttit löst och då är några av dom bara nått år eller 2 max.

håller med ovanstående ford mondeo/focus har oftast ganska stort utrymme i skuffen som kan mäta sig med Passat iaf som vilket enligt mig är bland de bästa lastbilarna när det kommer till kombi bil dock är de oftast ganska dyra till skillnad från ford som går att få en relativt ny för runt 100k

http://www.blocket.se/varmland/Ford_focus_1_8_flexifuel_kombi...

morsan har en likadan går på 0,65 l/mil på bensin och knappt 1 l/mil på etanol

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skoda Octavia kombi.

+1 på den.
Har haft en nu i över fem år och kört dryga 10k mil under denna tiden (snart 19k på mätaren). Den är helt oförstörbar och lastar mycket. Dricker 0.67-0.72 när jag pendlar (mycket motorväg). Byter olja var 1000e mil och bränner på.

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Vill inte låta negativ men ingen ide att nämna saab då det är uteslutet av frugan.

Varför är det uteslutet? Är ju inte så att bara för saab går i konken så startar inte bilen på morgonen. Eller är ni oroliga att ni inte ska få tag i delar om bilen går sönder? De flesta delarna tillverkar ju inte saab själva utan andra fabriker gör dem åt saab. Så ni behöver inte vara oroliga över att det inte finns delar och någon kommer garanterat att se till så att det finns delar då det inte enbart är en saab som rullar i sverige.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Varför är det uteslutet? Är ju inte så att bara för saab går i konken så startar inte bilen på morgonen. Eller är ni oroliga att ni inte ska få tag i delar om bilen går sönder? De flesta delarna tillverkar ju inte saab själva utan andra fabriker gör dem åt saab. Så ni behöver inte vara oroliga över att det inte finns delar och någon kommer garanterat att se till så att det finns delar då det inte enbart är en saab som rullar i sverige.

erfarenhet av hennes pappas bil.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

erfarenhet av hennes pappas bil.

Dålig bil då, min 9000 -96 gick igenom igår med blankt papper och har gått ~35

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

erfarenhet av hennes pappas bil.

ok, han hade då en saab 9-5 kombi eller 9-3 kombi? Vad var det för erfarenhet som var dålig?

Med priserna som har dumpats på saab nu sista tiden så får du ruskigt mycket bil för pengarna och en 9-5 kombi från 2005++ är riktigt trevliga.

Kör i alla fall hellre en beg saab, volvo, bmw, audi, skoda eller vw än en nyare kia.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

var och kikade på en i30 kombi.
riktigt nöjd vid tittandet, tyvärr hann vi inte provköra, blir att göra nästa helg.

samt blir att titta runt på bilhallarna och se vad som finns

Att hon inte vill ha saab kan jag inte svara på direkt, men så är det iallafall. sen om andra förespråkar det eller inte är upp till dom.
slut på det.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |