Permalänk
Medlem

Få högre prioritet på nätverket?

Tjena!
I min skola är vi runt 400 elever som delar på en 100mbit internetuppkoppling.
Tycker egentligen det borde räcka åt alla , men av någon anledning gör det inte det och då prioriterar nätverket vissa datorer helt och lämnar andra datorer med knappt någon uppkoppling alls. Av någon anledning bortprioriteras alltid min dator medans polarna alltid sitter med full uppkoppling. Detta förhindrar mina studier en hel del då studierna oftast kräver internetuppkoppling.
Vet att min fader någon gång fick nätverket på ett sj tåg att prioritera hans dator när han satt med slö uppkoppling en gång, men han vill inte avslöja hur han gjorde.
Har sökt på google utan resultat och tänkte om någon vet någon applikation som gör detta åt mig?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Mysko farsa som inte ville visa något till sin egen son

Permalänk
Medlem

japp kan jag hålla med om!
Kan tillägga att jag tagit upp detta med rektorn flertalet gånger utan resultat

Permalänk
Medlem

Om du inte har tillgång till brandväggen eller att du kan confa om switcharna så lär det bli jävligt svårt om inte nätet prioriterar en viss typ av trafik men eftersom du surfar är ju trafiken den samma som alla andra, så jag tror din farsa pratar bs.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Om du inte har tillgång till brandväggen eller att du kan confa om switcharna så lär det bli jävligt svårt om inte nätet prioriterar en viss typ av trafik men eftersom du surfar är ju trafiken den samma som alla andra, så jag tror din farsa pratar bs.

Beror helt på hur switcharna i nätet är konfigurerade. Är det nån halvförvirrad PC-tekniker/vaktmästare och inte en riktig nätverkstekniker som gjort det kan det mycket väl vara så att switcharna tillåter datorerna att själva QoS-tagga sin traffik och därmed få sin trafik prioriterad.

Ingen aning om det finns något program som gör det på ett lätt sätt åt dig, men nog går det att göra rent tekniskt..

Sen tvivlar jag på att det skulle bli poppis om det framkom att du gjort det, men den risken är det du själv som får ta i så fall..