Permalänk

IDE Led och Power LED, gemensam jord?

Tänkte ev köpa ett ASUS E35M1-I DELUXE, och har en liten fundering. I F_PANEL så finns det två LED-utgångar, IDE och Power.

De har två pinnar var, angivna som PLED+/PLED- och IDE+/IDE-.
Betyder detta att PLED+ och IDE+ är 5V, och PLED-, IDE- är GND? (såvida de är igång, förstås)

Ytterligare liten fråga: Ofta (alltid?) är de här kabelparen tvinnade - finns det någon poäng med det, rent elektriskt? (Antar att magnetfältet runt om alltid blir 0?)

Eller är det bara för att det ska vara enkelt att hantera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Båda är förmodligen samma GND och nej, tvinningen är bara for the looks.

Permalänk

Tack, men "förmodligen" kan ju bli en smula dyrt, om det inte skulle stämma...

Min tanke var att ta båda plus-delarna, dra till +-sidan på två dioder, sätta två små motstånd på minussidan, sätta ihop kablarna där, och sen vidare till en potentiometer eller en enklare pwm-historia på andra sidan.

Och för att inte dra för mycket ström ur en pinne så att säga, så tänkte jag dessutom sätta ihop pled- och ide- i änden som är kvar, så får de leda tillbaka.

Men det krävs ju inte så mycket feltänk för att detta ska ge en fin kortslutning...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har oerhört svårt att tro att du skulle få några problem genom att jorda genom samma punkt. Har gjort det själv ett flertal gånger, och det har aldrig varit några problem.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Perfekt, det var previous experience som kändes som det jag var ute efter. Kan ju mäta lite motstånd i avslaget läge och lite spänningar när det är gång då. (om jag nu får tummen ur och faktiskt gör något).

Visa signatur