Fler läckta testresultat med AMD FX-serien "Zambezi/Bulldozer"

Permalänk
Medlem

Om det nu är fallet att den prestera så dåligt så kommer dem inte lansera den, så enkelt är de!

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Konspirationsteoretikern i mig säger att Intel har betalt för att alla ska läcka dåliga resultat, så att alla konsumenter redan sitter på en Sandy Bridge när BD släpps...

Inte alls omöjligt. Inte för att man skall kasta anklagelser omkring sig men är det något som Intel är kända för så är det väl deras ruttna affärsmetoder. Och det är ju inte omöjligt att en hel el i och med detta tappar tålamodet och köper sandy bridge istället, så Intel har allt att vinna på att muppiga hårdvarunyhetssidor publicerar falska resultat och sedan plockar bort artikeln. Hade det varit på riktigt hade de ju kunnat stå för vad de skriver i alla fall, men så verkar det ju inte vara nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Herre gud -.-... ni tror väl inte på detta? Cpun är ju inte klar.

Varför blir den aldrig klar???
Svar:För att Amd inte får den att prestera!!
Tyvärr säger magkänslan att det blir fiasko för
BD..och det är inget som direkt är bra för
oss pc konsumenter...F.n trodde på BD!Inser nu
att förseningarna bara är för att de inte får arkiteturen att prestera..
H..te j...ar s..t!!!

Permalänk
Skrivet av nex_73:

Men herregud SWEC nu får ni ta och ge er! Mer och mer Aftonbladet över er sida, ni sjunker i mina ögon (och många andras också kan jag tänka)...
Tror ni på tomten också eller???

Vad menar du nu då? Jag tycker detta är högts intressant och relevant information. Självklart förstår ju folk att man måste ta testerna med en nypa salt då CPUn inte är lanserad ännu men det är ju fortfarande något som visar en uppskattning på hur Bulldozer funkar och bra mycket bättre än att leva helt i ovishet. Dessa sifforna stämmer ju rätt bra mot de rykten man hört i ett flera månader nu som säger att Bulldozer kommer prestera sämre än i7 2600k när det gäller ren cpu-kraft men vinna stort när det gäller GPU dock så är GPU-kraft i CPUn inte så intressant för oss entusiaster då vi oftast har ett grafikkort som är bra mycket bättre. Som alla andra hoppas jag på att Bulldozer kommer vara riktigt bra och billig för att på så vis kunna konkurrera hårt på högprestandamarknaden men i realiteten så känns det mer sannolikt att de huvudsakligen kommer att tävla på mellansegmentet av Quad Cores typ i5:or. Frågan är om den kan vara mycket billigare, de har inte bara haft stora tillverkningsproblem utan antagligen också haft mycket höga utvecklingskostnader samt att den ska vara bra mycket större än Sandy Bridge vilket antagligen betyder att den är betydligt dyrare att tillverka, men det är bara spekulationer ännu.

Sen de som snackar om att Intel skulle ligga bakom detta. Det tvivlar jag starkt på, dels har de SB-E runt hörnet som antagligen kommer rå-piska BD och jag tror inte ens BD vill försöka konkurrera på den marknaden och dels har inte Intel särskilt mycket att vinna på det heller, det är ju knappast som att miljoner personer som var helt inställda på BD nu efter några tidiga testresultat som i stort sätt bara säger samma sak som andra tidiga test-resultat helt plötsligt skulle springa och köpa SB. Om man tänker på hur mycket det skulle kosta att muta i kombination med hur illa det skulle se ut om det skulle komma ut mot vad de skulle tjäna på sådana rykten så skulle jag nog inte tro att det skulle vara en särskilt lönsam affär. Då skulle de nog tjänar mer på att lägga de pengarna på vanlig hederlig reklam inriktade mot mainstream. Utöver det så tror jag att AMD skulle reagera om det läckt ut test-resultat som var helt off the charts och inte hade något alls att göra med hur deras egna test-ex presterade.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

Det är något som olyckligtvis inte är ovanligt i branschen. Dock väldigt svårt att bevisa!

Snälla... Hur fastställer du då att det inte är ovanligt? Ifrågasätta siffrorna kan (och bör) man förstås göra med så knapphänt information som här, men att börja vädra lösryckta anklagelser gynnar väl knappast någon.

Permalänk
Avstängd

AMD fanboys "Swec ni suger, bara sisoft fake screens" -> Swec skriver en artikel med mer bilder ifrån annat håll "Swec ni är skit som aftonbladet"

I loled. (Jepp, Intel fanboy right here)

Klart man tar alla pre-release benches med en nypa salt.
Men jag minns när nvidia brukar få ut sina PRE-release benches läkta och då kommer ati/amd fanboysen och skriker att lol nvidia suger, vilket skit.
Samma sak nu, går bägge hållen.

Permalänk
Skrivet av smacked:

Vore ju inte första gången Intel använde fula affärsmetoder.

Kan du berätta hur och när dessa metoder begicks? (Menat som en undrande fråga, inget flame)

Visa signatur

Citera!

Permalänk

hoppas att demma "läckorna" inte stämmer...tror inte det heller MEN man vet aldrig :S
hoppas iaf den presterar som en 2500k..annars blir jag fan arg :S

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Men herregud SWEC nu får ni ta och ge er! Mer och mer Aftonbladet över er sida, ni sjunker i mina ögon (och många andras också kan jag tänka)...

Spekulera och säga att saker stämmer är två olika saker. Sweclockers delar just nu bara ut den information som finns. Och denna information är rykande het. Dessa diskussioner stick väldigt fort upp i några sidor..

"Resultaten är i linje med tidigare rapporter om undermålig prestanda men samtidigt långt ifrån bekräftade." Om du läser hela artikeln kanske du kommer fram till att man bör ta det med en nypa salt.

Edit: Oj, hade inte märkt att andra reagerade på detta. Hur som helst it still stands.

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Skulle postat exakt samma text i den andra tråden när den här sk "nyheten" lades upp, så det blev här istället
Folk borde läsa och begrunda:
http://www.overclock.net/amd-cpus/1107646-bulldozer-pre-launc...

Finns väl ingen som på allvar tror att de släpper en ny arkitektur som är sämre än deras förra?

Skönt någon är nykter idag Det är ganska simpelt egentligen. AMD har alltid legat illa till, vart lite efter osv.. så är det bara. Allt vi kan hoppas på nu är att det inte slutar som testsiffrorna som visats hittils. Det är solklart att dom visar fel och det är fler faktorer som tyder på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Skulle postat exakt samma text i den andra tråden när den här sk "nyheten" lades upp, så det blev här istället

Finns väl ingen som på allvar tror att de släpper en ny arkitektur som är sämre än deras förra?

Det där, däremot, är intressant läsning. Tack för det.

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk

Det här är ju humor.

Om nu dessa resultat är "OMG F4KE!!11!!1!!!", varför tar det hus i helvete bland AMD-pojkarna(nej jag tar inget parti)? Lugna ner er och vänta istället, BD blir inte snabbare av att ni gör bort er i en nyhetstråd på Swec.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Konspirationsteoretikern i mig säger att Intel har betalt för att alla ska läcka dåliga resultat, så att alla konsumenter redan sitter på en Sandy Bridge när BD släpps...

Jag tror att konspirationsteoretikern i dig överskattar vårt kundsegments ekonomiska betydelse.

Oj. Vilka otroligt oprofessionella formuleringar han använder sig av... Inte precis förtroendeingivande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scab:

Snälla... Hur fastställer du då att det inte är ovanligt? Ifrågasätta siffrorna kan (och bör) man förstås göra med så knapphänt information som här, men att börja vädra lösryckta anklagelser gynnar väl knappast någon.

Ja jag motsade mig själv lite där. Ursäktar!

Jag anklagar såklart inte att Intel för att ha gjort så. Jag menar bara att det säkerligen händer mer än vad man tror! Det är givetvis ingenting jag kan bevisa men det går ju att spekulera!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk

Måste ställa en väldigt dum fråga, om det nu är sweckare som har tagit prints på de testen hur kommer det sig nu att det ät vrzone vattenstämplar/stämplar på bilderna har de så på alla sina resensioner?

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).

Permalänk
Skrivet av nex_73:

jättebra! var själv i färd med att posta den.

och swec skärp er, ni borde sluta posta rykten som förstasidesnytt, det är till för aftonbladet.

Permalänk
Medlem

För er som gnäller över mitt inlägg: Som en av Sveriges största hårdvarusajter tycker man SWEC ska framstå och agera seriöst och professionellt.
Kanske dags för dem att anställa en AMDfanboy som vet vad han pysslar med och gallrar ut allt strunt i sin källkritik.
Och som redan framstått av vissa inlägg här, även fast de lade in brasklappen om att ta det med en nypa (bulldozerskopa) salt så är de ju faktiskt vissa som tyvärr tror att dessa siffror stämmer *suck*
Tar mig en öl istället...

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alibababert:

Det där är väl dock främst försäljarsnack; oavsett vad som händer vill de väl inte att rykten skall störa lanseringen?

Permalänk
Skrivet av nex_73:

Håller med börjar spåra ur nu.

Skrivet av nex_73:

Precis vad jag tänker. Att en ny arkitektur på en ny avancerad process skulle prestera endast i klass med Phenom II X6 seriöst?

Skrivet av alibababert:

och swec skärp er, ni borde sluta posta rykten som förstasidesnytt, det är till för aftonbladet.

Håller med.

Skrivet av nex_73:

För er som gnäller över mitt inlägg: Som en av Sveriges största hårdvarusajter tycker man SWEC ska framstå och agera seriöst och professionellt.
Kanske dags för dem att anställa en AMDfanboy som vet vad han pysslar med och gallrar ut allt strunt i sin källkritik.
Och som redan framstått av vissa inlägg här, även fast de lade in brasklappen om att ta det med en nypa (bulldozerskopa) salt så är de ju faktiskt vissa som tyvärr tror att dessa siffror stämmer *suck*

Hehe gör så.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Möjligt. Men just nu är all information, information. Det mesta är intressant. Och som vi sa tidigare, allt bör tas med en nypa salt.
Om det nu är så att folk tror att de stämmer lär de väl bli positivt förvånade sedan. Ingen big deal. Inte heller någon deal att någon tror på en lögn. Typ.
Sitter själv och dricker vin, denna diskussion kan ju bli spännande....

Mvh,

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Antingen är det fake, eller ett tidigt testexemplar. Orka spekulera innan äkta release. Och om det nu är äkta, varför tog de bort artikeln för?

Var det helt genomtänkt? Det tas såklart bort när AMD upptäcker att prestandatester dyker upp på nätet oavsett om dom är fejk eller inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Kan du berätta hur och när dessa metoder begicks? (Menat som en undrande fråga, inget flame)

Det var på AMDs storhetstid eller vad man ska kalla det för. Athlon var både snabbare och billigare än Intels motsvarighet, men Intel sålde mer eftersom de gav mycket förmånliga erbjudanden om affärer valde att endast sälja Intels processorer eller åtminstone strypa försäljningen på AMDs prollar. Kommer inte ihåg vilket år, men kan tänka mig att det var ~2003-2005, någonstans där. Googla vet ja
Om jag inte minns fel fick Intel betala miljarder i böter till AMD av Europadomstolen.
Reservation för detaljmissar

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Som jag har sagt många gånger tidigare, jag väntar med att gnälla tills jag har sett "riktiga" prestandatest.
edit: Låter helt osannolikt. Bättre än phenomx6 måste den vara.

Permalänk
Skrivet av XxX watercooling:

hoppas att demma "läckorna" inte stämmer...tror inte det heller MEN man vet aldrig :S

Kan ju liksom inte stämma, skrev det i förra tråden också..

Om du jämför siffrorna med phenom II x6 så ska bulldozer vara tom sämre, jag tror mer på att de läkta resultaten kommer ifrån de modeller som amd skickat till moderkortstillverkarna, vilket bekräftar varför AMD skjuter upp releasen.

De har helt enkelt inte fått ordning på grejerna än och de presterar inte som de skall.

AMD har gått ut med prisuppgifter som stryker att den skall prestera runt 2600k i prestanda, och Intel har ju stressat fram SB-E för att svara på Bulldozer.

Känns helt orimligt att AMD skulle släppa en helt ny arikitektur som kräver mer ström, är betydligt större än phenom 2, samt har fler kärnor, och kostar dubbelt så mycket skulle prestera sämre än de gamla phenom 2 processorerna.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD släpper dessa snart, det är bra för konkurrensen, och dom kanske blir billigare än intels toppmodeller, så kanske någorlunda prisvärda, och nästa år kommer det ju nya varianter som kanske är mer klös i

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Allvarligt talat SweC det är ju solklart att det är ett tidigt "engineering sample" som fått fötter o vandrat iväg.

Att tro att AMD ska släppa en entusiast processor som knappt slår den gamla Phenom II X6'an är ju bara löjligt. Finns ingen anledning att släppa sånt eller att tro på sånt skitsnack heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

Den kommer til å prestere bedre enn 2600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Allvarligt talat SweC det är ju solklart att det är ett tidigt "engineering sample" som fått fötter o vandrat iväg.

Att tro att AMD ska släppa en entusiast processor som knappt slår den gamla Phenom II X6'an är ju bara löjligt. Finns ingen anledning att släppa sånt eller att tro på sånt skitsnack heller.

Skrivet av Sweclockers:

Resultaten är i linje med tidigare rapporter om undermålig prestanda men samtidigt långt ifrån bekräftade. Möjligheten finns att processorerna som nu cirkulerar i händerna på testare är tidiga testexemplar som av någon anledning presterar sämre än de modeller som AMD planerar att släppa på marknaden i oktober, det kan alltid finnas buggar som spökar.

Okay?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Var det helt genomtänkt? Det tas såklart bort när AMD upptäcker att prestandatester dyker upp på nätet oavsett om dom är fejk eller inte.

Det är misstänkt att det tas bort så snabbt. Om nu det är äkta resultat, och om de därigenom bryter NDA eller vad det nu kan vara så har de ju redan brutit avtalet genom att publicera det, och då gör det ju varken till eller från om artikeln ligger kvar.

Sedan som sagt så är det rent av osannorlikt som bara den att det är äkta resultat då Bulldozer i detta "test" presterar sämre än Phenom II.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Precis. Det står ganska tydligt i artikeln vad SweC tycker om detta. Men alla rageande AMD-talibaner verkar ha missat detta.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175