Permalänk
Medlem

Fråga om PCIe 3.0

Hej,
Jag har ett Asrock Z68 Gen3 moderkort som skall stödja PCIe 3.0 om man använder Intels kommande Ivy Bridge processor.

Använder jag ett PCIe 2.0 grafikkort nu med Sandy Bridge körs det i 16x och 2st 8x om man kör sli med två. PCIe 3.0 skall vara dubbelt så snabbt som 2.0, så min fråga är då om jag uppgraderar processorn till en Ivy Bridge i framtiden kommer jag då kunna köra 16x i sli? Eller 3way sli i 8x istället för 4x? Eller kräver detta även att grafikkorten är PCIe 3.0?

MVh,
Pengen

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pengen:

Hej,
Jag har ett Asrock Z68 Gen3 moderkort som skall stödja PCIe 3.0 om man använder Intels kommande Ivy Bridge processor.

Använder jag ett PCIe 2.0 grafikkort nu med Sandy Bridge körs det i 16x och 2st 8x om man kör sli med två. PCIe 3.0 skall vara dubbelt så snabbt som 2.0, så min fråga är då om jag uppgraderar processorn till en Ivy Bridge i framtiden kommer jag då kunna köra 16x i sli? Eller 3way sli i 8x istället för 4x? Eller kräver detta även att grafikkorten är PCIe 3.0?

MVh,
Pengen

Ha ha...:P Du är inne och tallar på mitt användarnamn...*Don't like;)*

OnT: jag tror att det kräver att även grafikkortet har stöd för den standarden du nämner.:) (Så har jag alltid förstått det hela med PCI-Express: Express stödjer X standard men om inte grafikkortet gör det så är PCI-Express bakåtkompatiblet med den standard som kortet behagar köra i:P).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pengen:

Hej,
Jag har ett Asrock Z68 Gen3 moderkort som skall stödja PCIe 3.0 om man använder Intels kommande Ivy Bridge processor.

Använder jag ett PCIe 2.0 grafikkort nu med Sandy Bridge körs det i 16x och 2st 8x om man kör sli med två. PCIe 3.0 skall vara dubbelt så snabbt som 2.0, så min fråga är då om jag uppgraderar processorn till en Ivy Bridge i framtiden kommer jag då kunna köra 16x i sli? Eller 3way sli i 8x istället för 4x? Eller kräver detta även att grafikkorten är PCIe 3.0?

MVh,
Pengen

Nej, du kommer att få 3.0 x8 istället för 2.0 x8. Den maximala överföringshastigheten blir samma som 2.0 x16 men det är fortfarande "bara" 8 lanes.

Det gör däremot noll skillnad, prestandaskillnaden mellan 2.0 x4 och 2.0 x16 mäts i enstaka procent, så ytterligare bussbredd gör ingen skillnad uppåt i prestanda såvida inte både processorer och grafikkort blir exponentiellt snabbare väldigt snart.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync