Ev. trasig startknapp/Fejka en startknapp?

Permalänk
Medlem

Ev. trasig startknapp/Fejka en startknapp?

Har monterat denna dator åt en bekant men den startar inte. När man trycker på startknappen på chassit varvar fläktarna till någon sekund för att sedan stanna, precis som att startknappen inte stannar i påslaget läge.

Testade att koppla reset-knappen till stiften för strömknappen på moderkortet och får exakt samma effekt då.

Så vitt jag kan se är allt rätt kopplat och jag kan inte komma på någon annan felorsak än just strömbrytaren.

Förslag på hur man på ett säkert sätt kan fejka en strömknapp? Funderar på att öppna min egen dator, lirka kabeln till startknappen för att se om den går att ansluta till den krånglande datorn på något sätt, dock lite osäker på om jag får sladden att räcka men det borde gå.

Andra tips och ideér?

Tillägg: Se svar längre ner.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Du kan sätta en skruvmejsel mot pinnarna där du satt startknappen.
Men tror inte det är startknappen :/

Permalänk
Sötast

Skulle tro att det är något annat som är fel då startknappar nu för tiden inte har två olika lägen, en startknapp stannar alltså inte "intryckt" utan den bara bryter för e kort stund för att starta datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Glömt någon strömsladd tex den fyr/åttapoliga som man brukar ha nära CPU:n? Vad har han för krejer? Nätagg som klarar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Du kan sätta en skruvmejsel mot pinnarna där du satt startknappen.
Men tror inte det är startknappen :/

Har bytt rubrik nu... Testade att kortsluta stiften (nu innan jag läste här efter tips på annat håll) men det hjälpte inte, som du anade.

Har kopplat loss allt utom strömförsörjningen till moderkortet och försökt starta med endast CPU, CPU-fläkt och minneskretsar samt utan minneskretsar. Samma resultat.

Har haft ESD-armband anslutet till chassit under hela monteringen. Kan det vara ett trasigt moderkort?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Som sagts ovan, det är säkert inte själva knappen som inte funkar, eftersom varken power eller resetknappen funkar.

Det är något annat som spökar.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

är alla distanser fast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Glömt mobodistanser eller satt dem på fel ställen så de ev kortsluter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet löst.

Den som (inte jag) monterade strömkabeln bredvid CPUn hade inte tryckt dit den ordentligt... :/ Borde sett det men det är trångt i chassit och jag tittade mest från ena hållet. Upptäckte det när jag skulle koppla loss CPU-fläkten som ett led i felsökningen.

Men datorn startade inte ändå... Visade sig att en av de nyinköpta minneskretsarna inte fungerade. Håller på att installera Win7 nu och imorgon blir det en tur till butiken för ett byte av minneskrets.

Tack till alla som engagerade sig i tråden!

Visa signatur

Permalänk

Du skrev i första inlägget att det var du som monterat datorn

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem

Som alltid när något inte funkar, ta inte för givet att andra gjort rätt, utan dubbelkolla att alla kablar sitter i innan man/du konstaterar att någonting fallerar.

Visa signatur