Webbdesign - Vad ska jag lära mig efter xhtml/CSS?

Permalänk
Medlem

Webbdesign - Vad ska jag lära mig efter xhtml/CSS?

Jag försöker lära mig webbdesign och har precis lärt mig grunderna i xhtml och CSS som första steg. Vad rekommenderar ni att jag lär mig härnäst? Vilka språk borde en webbdesigner kunna?

Permalänk
Medlem

ASP eller php / asp.net

Permalänk

php hade jag satsat på

Permalänk
Medlem

Har sneglat lite på Ruby on Rails eftersom att jag har lite erfarenheter av programmering i Ruby. Tjänar inte Ruby on Rails ungefär samma syfte som php så att man kan lära sig det istället? Kan knappt något om webbutveckling så jag har säkert fel.

Permalänk
Medlem

PHP eller Javascript skulle nog jag köra på. Troligen php.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Har sneglat lite på Ruby on Rails eftersom att jag har lite erfarenheter av programmering i Ruby. Tjänar inte Ruby on Rails ungefär samma syfte som php så att man kan lära sig det istället? Kan knappt något om webbutveckling så jag har säkert fel.

Skulle absolut köra på något Ruby-drivet direkt om du har erfarenheter av det. Du kan köra Sinatra eller Rails, beroende på hur stora dina webbplatser lär bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Har sneglat lite på Ruby on Rails eftersom att jag har lite erfarenheter av programmering i Ruby. Tjänar inte Ruby on Rails ungefär samma syfte som php så att man kan lära sig det istället? Kan knappt något om webbutveckling så jag har säkert fel.

RoR är ett ganska bra val, jag skulle föreslå att du börjar med det och känner efter hur det känns. RoR har ungefär samma syfte om php det är sant(leverera data ifrån servern). Sen tvingar(typ) RoR dig till en viss struktur på projektet vilket kommer hjälpa dig att komma in i hur du ska tänka. Sen har jag i alla fall fått känslan av att Ruby/RoRkunskaper blir mer och mer eftertraktat på arbetsmarknaden så det skadar ju inte att ha det på ditt cv heller
Det enda problemet med RoR är att det inte fungerar fullt lika bra under windows, men då du har testat det redan antar jag att du sitter på linux/osx?
Lycka till oavsett val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo.b:

RoR är ett ganska bra val, jag skulle föreslå att du börjar med det och känner efter hur det känns. RoR har ungefär samma syfte om php det är sant(leverera data ifrån servern). Sen tvingar(typ) RoR dig till en viss struktur på projektet vilket kommer hjälpa dig att komma in i hur du ska tänka. Sen har jag i alla fall fått känslan av att Ruby/RoRkunskaper blir mer och mer eftertraktat på arbetsmarknaden så det skadar ju inte att ha det på ditt cv heller
Det enda problemet med RoR är att det inte fungerar fullt lika bra under windows, men då du har testat det redan antar jag att du sitter på linux/osx?
Lycka till oavsett val.

Hade ingen aning om att RoR inte skulle fungera bra under windows, har läst runt lite om RoR men inte hört något om det. Att säga att jag testat RoR är lite för mycket, har bara kollat lite på hur man hanterar databaser (Hur CRUD fungerar i RoR) med det och inte mycket mer. Kör Windows 7 64-bit.

Permalänk

Webbdesign, då borde väl JavaScript vara det självklara valet?

Permalänk
Medlem

Håller med ovan, är det se design är JavaScript ganska naturligt att ge sig på efter HTML/css.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Hade ingen aning om att RoR inte skulle fungera bra under windows, har läst runt lite om RoR men inte hört något om det. Att säga att jag testat RoR är lite för mycket, har bara kollat lite på hur man hanterar databaser (Hur CRUD fungerar i RoR) med det och inte mycket mer. Kör Windows 7 64-bit.

Det funkar, men t.ex. uppstarterna är långsammare och en del gems (RMagick bland annat) är krångligare att få att fungera under Windows. Med detta sagt så behöver du inte bli helt vettskrämd, jag satt med Windows när jag hade min första upplevelse med RoR och det gick ganska bra.

Men som de ovan har påpekat, rent ur designsynpunkt så är det javascript och jQuery som gäller. Om du ska göra en karriär som designer så behöver du även kunna skapa upp sidorna i Photoshop(eller liknande) vad jag förstått av mina designinriktade kollegor.

Permalänk

Wordpress, dvs. php...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Javascript som många redan nämnt, men asp.net är ju inte helt fel...

Permalänk
Medlem

Om du menar webbutveckling och inte -design så borde du lära dig dels ngt serverside och dels ngt klientside.
Serverside: PHP är enkelt att komma igång med och lätt att installera på egen server. Det finns också som val på alla webhotell. Man kommer ofta i kontakt med det. Om du lär dig grunderna kan du hantera Wordpress (göra egna teman, göra avancerade funktioner...). Även Drupal och Joomla är PHP.
Klientside: Javascript. Finns väl inte så mycket annat. Bygg på det med Ajax så kan du göra "fräcka" saker.

Dock borde du lära dig HTML5 och CSS3 också. Lite tidigt kan tyckas dock, HTML5 ska väl inte bli standard förrän 2019 eller ngt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuTsaV:

Dock borde du lära dig HTML5 och CSS3 också. Lite tidigt kan tyckas dock, HTML5 ska väl inte bli standard förrän 2019 eller ngt.

Vilket år det blir en standard är egentligen inte särskilt relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Vilket år det blir en standard är egentligen inte särskilt relevant.

Om TS blir ombedd att göra en webbsida så är det dock i dagsläget mer meriterande att kunna ngt annat än att implementera en standard som inte är färdig än och som i nuläget bara delvis fungerar i vissa webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuTsaV:

Om TS blir ombedd att göra en webbsida så är det dock i dagsläget mer meriterande att kunna ngt annat än att implementera en standard som inte är färdig än och som i nuläget bara delvis fungerar i vissa webbläsare.

Med rätt verktyg kan man lätt sålla fram de bitar av HTML5 som redan fungerar (ca 75% i ”riktiga” webbläsare och ca 50% på mobila plattformar). HTML5 är redan hett, och det finns ingen anledning att inte lära sig det redan nu. Samma sak gäller CSS3.