AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem

Herregud.. Och jag förberedde med ett 990fx moderkort för 2300spänn.. När får jag mina pengar tillbaka ?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

när nästa datoruppgradering sker köper jag troligen 2500k eller 2600k! detta var en besvikelse! varför släpper dom ens en ny processorserie som knappt presterar bättre än phenom II serien? hur har dom tänkt?...

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att Bulldozer inte presterar bättre, men med tanke på hur stor budget Intel har att röra sig med så är det snarare konstigt att S-bridge är så pass dålig som den faktiskt är.
Den enda fördelen med AMD för oss konsumenter, är nog att man slipper byta moderkort nästan hela tiden. Men frågan är om det väger över för ett köp.

Men det är klart, Bulldozer är en bra prolle men inte bäst

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem

Men vad fan AMD.. riktigt synd detta.

Men prestanda testerna gjorde mig riktigt sugen på en i7 2600k, vilken prestanda!, sen var den ju betydligt mer strömsnålare Jag tror jag börjar falla tillbaka till intels kompani igen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

"Vet att AMD är bättre"? på att bygga fina kartonger till processorn?

Det är väl första gången man bygger en processor som nästan är sämre än föregångaren.

Precis, första gången. De gjorde en tabbe. Jag vet att de kan bättre än såhär för de har bevisat de tidigare. De provade något nytt nu som dock inte visade sig fungera så bra man hoppats på så nu vet de kanske hur de ska göra nästa gång för att få det mycket bättre

Permalänk
Datavetare

Riktigt bra test!

Men saknar ett testfall. Det talas ju mycket om BD-moduler och hur de är konstruerade med duplicerade ALU-enheter för heltal mellan två CPU-trådar samt en delad FPU-enhet. Skulle vara väldigt intressant att se hur effektiv två CPU-trådar i en och samma modul är jämfört med två trådar körandes i olika moduler.

Testet skulle kunna se ut ungefär så här:
1. Ta någon benchmark som fungerar bra att köra på många trådar
2. Kör den benchmarken nerlåst till en CPU-kärna. Detta blir en base-line
3. Kör samma benchmark nerlåst till två CPU-kärnor som tillhör samma BD-modul
4. Kör samma benchmark nerlåst till två CPU-kärnor som tillhör olika BD-moduler

Om det är ett fall som trådar riktigt bra så borde 4. vara ungefär dubbelt så snabb som 2. Det jag vill veta är hur 3. står sig mot 2 och 4!

Och ännu bättre skulle det vara om detta görs på en benchmark som är heltalsintensiv och en som är flyttalsintensiv. Kronan på verkat vore sedan att göra en jämförande mätning med HT på t.ex. Core i7 2600.

Har ett sådant test själv där jag kompilerat en rad filer på min Linux maskin och låter "make" använda upp till 4 parallella instanser av gcc körandes på en Core i7 2600.

En kärna kompilerar projektet på 18.3s, två HT på samma fysiska CPU-kärna klarar jobbet på 14.7s och två trådar på olika CPU-kärnor (i.e. totalt två CPU-trådar även här) fixar det på 9.9s

Så med två HT är det 24% snabbare, med två fysiska kärnor är det 85% snabbare.

Har även testat samma sak för flyttal (med SSE optimeringar) genom att köra detta program i samma konfiguration och beräkna en mandelbrot som är 20000x20000 pixels

En tråd: 18.5s
Två trådar, HT på samma kärna: 11.3s (1.64 gånger snabbare)
Två trådar, olika kärnor: 9.5s (1.96 gånger snabbare).

Så synes kan HT vara riktigt effektivt i vissa fall och skulle vilja se något liknande test för BD!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Vill börja med att tacka swec för en bra recension!

Mina slutsatser av testet är väll som följer:

1. BD blev inte vad många(mig inkluderat) hade hoppats på.
2. Mjukvaran verkar inte riktigt mogen att hantera den nya arkitekturen med en modulbaserad processor och det finns mer prestanda att hämta i framtiden(detta är väll marginellt relevant då det endast är vilken prestanda man kan få ut som är intressant).
3. Priserna på 8150/8120 måste ner till 1500 resp. 1200kr klassen för att det ska bli ett köp från en inbiten amd-missionär som mig själv.

Tack och hej leverpastej!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk

Vet inte ens vad jag ska skriva, var länge en Intel / nVIDIA fan-boy måste jag erkänna men har lagt ner sånt strunt så jag hade verkligen hoppats att AMD skulle iaf glänsa i spel den här gången. Det enda positiva nu är att jag inte känner mig manad att lägga ut pengar på ny hårdvara antar jag.

Permalänk

Jag visste det. Så pass mycket att jag inte brydde mig om att vänta på resultaten utan slog till på ett i7 direkt

Permalänk
Medlem

Aja, hade hoppas att kunna uppgradera till Bulldozer nästa gång men om de blir en uppgradering blir de nog intel . Får väl försöka klara mig så länge jag kan med dagens processor hehe.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

Haha... jag som vart AMD fanboy sedan min första data... fy vad jag skäms. Känner mig nästan äcklad av resultaten.
Hoppas verkligen den patchen nån skrev om på sweclockers att microsoft skulle göra till Win7 för bulldozer att det verkligen fixar prestandan till det bättre. Handlar den patchen om schedulern kanske?

Kanske dags att tänka till om man skäms och känner sig äcklad över en sådan sak.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Jag ska köpa en HTPC och det blir definitivt en AMD Fusion, men ärligt talat. Nästa uppgradering blir socket 2011 intel tror jag. Jag kommer bygga ett monster som kan spränga allt och då är Intel enda valet som det ser ut.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk

Bulldozer, årets största flopp?

Permalänk
Medlem

Man kan undra om utvecklingen sprungit ifrån Bulldozer. Det är mer än 5 år sedan namnet dök upp första gången.
Kanske dåtidens programvara analyserades och dubbla heltalsenheter till en flyttalsenhet ansågs vara rätt väg att gå, men dagens programvara har blivit mycket mer flyttalsintensiv.

Funderar även om Dirk Meyers avgång kan ha något med Bulldozers prestanda att göra. Meyer var väl chef för processorutvecklingen fram till 2008 då han blev CEO, och BD kan ha varit hans skötebarn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Hur kan en äldre processorgeneration ens vara jämförbar på samma skala som en helt ny? Explosiv datorutveckling? Moore's lag my ass.

Moore's lagg hos AMD kanske?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig mest på är AMDs uttalanden om hur FX skulle prestera jämfört med andra processorer, förfalskade prestandasiffror från intels processorer och att de dåliga testresultaten läckta alldeles för tidigt skulle vara falska när de inte var det. Det är fulspel i klass med vad Intel gjorde under P4 tiden mot Athlon.
AMD har förvandlas till ett lika dåligt företag som Intel men som tur är har de inte pengar nog att påverka marknaden till det sämre för konsumenten.

Tror allvarligt talat detta blir AMDs sista entusiast-arkitektur, de kommer inte släppa fler nu utan lägga allt på Llanos efterträdare och Brazos framtid. Tycker även det är bra om de slutar för då kan de koncentrera sig på det de trots allt klarar. Nackdelen blir dyrare entusiastprocessorer men med jämnare kvalitet och sannolikt är även att entusiastdesktops inom en avlägsen framtid kommer upphöra existera.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Strömförbrukningen var ju sinnessjuk vid överklockningen. Jag som skulle ha lite kul med att överklocka.

Vad drar en Phenom II X6 1100T vid 4,8Ghz då? Någon?

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt
För det kan väl inte vara riktigt färdigt än?
Det skulle dröja en vecka tills butikshyllorna fylls på, då får jag se vilken modell det blir.
Konstigt att de använder vätskekylare med specialfäste, när Corsair använder AMDs egen sockel. (H100, H80, H60)

Ska bli spännande att läsa alla ''snälla'' kommentarer i forumet när jag kommer hem efter jobbet, Hoppas att det inte spårar ur.
intel användarna kan ju avstå från kommentarer tycker jag, för dom har ju inget att frukta....än.

Det tar nog mer än 1 vecka att förbättra sina processorer skulle jag tro. Den veckan som det dröjer till butiker är väl slutavtal som blir klara och leveranser.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att se ett test av strömförbrukningen där processorerna kör med integrerad grafik på moderkortet för oss som helst sitter och packar upp filer i Winrar. Även för i7 2600K hade detta varit intressant!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Sjukt tråkigt att se faktiskt. Största anledningen att jag hållt kvar vid AMD har varit deras sockets bakåtkompabilitet. Satt just nu säkert med ett Asus IV Formula redo att käka en bulldozer, så detta resultatet va minst sagt deprimerande. Visst man har sett de komma, men att t.ex. strömförbrukningen skulle vara så långt nere i diket kom som en överraskning för mig i alla fall. Blir att som den trotjänare jag är hålla kvar i mitt moderkort och hoppas på nästa arkitektur då! (Har egentligen ingen stress att uppgradera så...). Känner att AMD har gjort så fel de går nu de senaste arkitekturerna, så vändningspunkten måste ju komma snart! Eller?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Happ, då var det rätt onödigt att köpa ett Sabertooth då. För en som sysslar med mycket emulering så är ju Bulldozer totalt ointressant. Gahh. Blir Ivy nästa år då.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det sög ju lite =/ tyvärr. Tycker nästan lite synd om amd nu.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre vilja titta på AMD som helhet lite. Tittar man på enbart FX-serien finns inget annat att säga än att den är katastrof. Jag hade kunnat leva med sämre enkelkärneprestanda om den i flertråd (framförallt 3D rendering) sopat mattan med intels nuvarande. Men den är inte ens i närheten.

AMD lyckades ju dock med A8 APU:erna och man får väl hoppas att deras inkomst är där. Hur Bulldozers serverkusiner fungerar på marknaden hade också varit intressant att veta. Men de här FX-prollarna bör AMD minska tillverkningen på bums. Satsa allt på att reda ut var det gick fel och se om det går att åtgärda till nästa serie.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Det var väl kanske inte så oväntat med tanke hur det gått för AMD på processorsidan de senaste åren, kommer nog krävas något sorts mirakel för att de ska komma ikapp Intel, i alla fall när vi pratar processorer för desktops. Antar att det blir att vänta till Ivy Bridge då.

Vi vill ha mer konkurrens!

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk

Det enda som intresserar mig här, är hur den presterar vid folding.

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Herregud.. Och jag förberedde med ett 990fx moderkort för 2300spänn.. När får jag mina pengar tillbaka ?

Frågan är varför du går och köper ett moderkort för 2300:- när stora varningsflaggor redan innan release pekade på detta.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Tack! Swecklockers för intressant läsning, samt allt arbete och tid som ni lägger ner på sidan.

Det var riktigt tråkigt att se hur liten prestanda ökning AMD lyckats ge sina nya processorer. AMD behövs för att konkurrera med Intel, kan bli höga prisökningar på Intels framtida produkter.

Det är solklart att prissättningen är alldeles för hög, men hjälper en prissänkning? Kommer någon att uppgradera sin dator till endast medelklass prestanda? Verkar som en Phenom x6 är prismässigt det rätta valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ETK-TIS:

Jo en till mig , jag får ökad prestanda till min användning , så jag är nöjd .

Och jag tror inte detta är slutgiltig prestandan , kommer nog öka med 0-10% med rätt kodning.

Det kan ju öka med bättre kodning, men varför skulle man sätta sig och koda efter en dålig processor när man måste byta kod delvis/helt när det finns bättre processorer som dagens kodning fungerar bra på, vore ju helt ologiskt och sjukt mycket jobb.

Kan ju komma optimeringar etc men faktum kvarstår att prioriteringar kommer göras för intels processorer i de flesta fall.

Ja jag kallar den dålig, om man gör som AMD och säger den är mycket bättre på alla sätt och vis än Intels processorer, släpper den 10 månader efter SB och den presterar sämre är faktiskt ett dåligt skämt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.