Permalänk
Medlem

VGA till SCART, hjälp?

Läget är så att jag har fått ärva en 52" tv. Dessvärre är det en tjock-tv... Det innebär att den inte har någe passande uttag när jag vill koppla upp min dator på den, tex VGA eller HDMI. Dock så har jag skaffat mig en VGA -> SCART-sladd men när jag kopplar in den så händer det ingenting...
Det stämmer att jag i princip är så dålig som man kan bli på datorer och det ända jag har kommit på i felsökknings-väg är att kolla så att jag har rätt kanal på tvn.
Är det något som jag måste ändra på datorn för att det ska matcha eller vill det sig bara inte ändå?

//Felix

Permalänk
Rekordmedlem

vga och scart är olika signaler elektriskt, så de är inte direkt kompatibla, så man får gå in i nån meny och ställa om, eller använda en konverter för att göra om signalen.
Du har fått en bakprojektionstv ? Den tar kanske komponentvideo som bästa format?
Vad jag vet så gjordes det inga crt rör över 46" så vad är det för tv modell ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet ej riktigt, allt jag vet är att de står Thomson Scenium på den "/

Permalänk
Rekordmedlem

Jo men läs modellbenämning på baksidan, och fixa gärna en bild på anslutningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen kamera tillgänglig för tillfället, men de anslutningar som jag har att röra mig på är 3 st SCART-uttag, RCA-utgångarna och så 1 st S-VIDEO. På baksidan står det:

52RW65ES
Type: 437/ICC19 MM EN

Var det till någon hjälp?

Permalänk
Medlem

Både VGA och Scart RGB har nästan likadan video signal men för vanliga TV apparater fungerar det inte att koppla en VGA-Scart kabel eftersom dom inte använder samma syncsignal, men det finns projektorer som fungerar med VGA-Scart kabel.

Här är en signalomvandlare som fungerar om man vill koppla en gammal tjock TV till datorn http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Jag tror att din 52 tum tjock-tv är en gammal bakprojektion TV och det vore intressant att veta namnet på den.

Edit: jag hittade specifikationen för din TV http://www.ciao.de/Produktdaten/Thomson_52_RW_65_ES__753502

Visa signatur

janee

Permalänk
Rekordmedlem

ja då heter den Thomson Scenium 52RW65ES men det var svårt att hitta en manual online ändå.
TV är iallafall en bakprojektionstv
rca kontakterna , vad står det vid dem? och vilka färger har de ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är n röd och en vit på baksidan (står AUDIO OUT) och på sidan av tvn är det en vit, en röd och en gul och det står L/R-AUDIO och VIDEO, under dem är även S-VIDEO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Både VGA och Scart RGB har nästan likadan video signal men det för vanliga TV apparater fungerar det inte att koppla en VGA-Scart kabel eftersom dom inte använder samma syncsignal, men det finns projektorer som fungerar med VGA-Scart kabel.

Här är en signalomvandlare som fungerar om man vill koppla en gammal tjock TV till datorn http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Jag tror att din 52 tum tjock-tv är en gammal bakprojektion TV och det vore intressant att veta namnet på den.

Edit: jag hittade specifikationen för din TV http://www.ciao.de/Produktdaten/Thomson_52_RW_65_ES__753502

Uppskattar att du letade repa på omvandlaren men vet inte riktigt om jag hade tänkt köpa något så dyrt

Permalänk
Rekordmedlem

ok det var ju trist, jag hoppades att det var komponentvideoingångar, men så var det inte, då har du bara scarten, då får du leta reda på en enhet som gör om synkarna så kan du koppla in en pc, eller så får du bygga en egen.
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/ nått att bygga själv
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=554 färdigbyggt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmm, jaja, tack för att du tog dig tid, skall fortsätta försöka lösa de

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ju ev ett alternativ till, det är att leta reda på nått grafikkort som hanterar tv rgb ut, det har funnits sådana, men numera är de inte vanliga, men eftersom de inte kan med hdmi o moderna saker är de nog inte dyra om man väl hittar ett.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har för mig det finns en gammal guide här på forumet hur man bygger en sådan kabel.
Men för att det skulle fungera så behövde man Ati- kort (eller kan ha varit nvidia, men det fungerade bara med ena).
Den kanske är totalt utdaterad dock.
Vet att jag använde det till en vanlig tjock-tv, film fungerade bra, men att försöka surfa eller liknande var hopplöst pga allt flimmer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det går inte att bara byta kontakt, det är olika signaler.

Du kan leta hur mycket du vill, det är totalt omöjligt utan en sån där signalomvandlare som har länkats.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

men vafan har man då gjort en sådan sladd för då om den ändå tappar sin funktion när man måste ha en omvandlare?

Permalänk
Medlem

det fungerar att bygga en VGA-Scart...oavsett vad folk säger jag har själv gjort det 2eller 3 gånger. dock måste TVn vara på över 60hz för att det skall fungera samt att du får använda motstånd när du gör kabeln för att inte få flimmer.

Permalänk
Medlem

grejen är att jag har en köpt kabel, så den bör fungera, o tvn e på 100 Hz, så varför vill det sig inte?

Permalänk
Rekordmedlem

Man har gjort en sådan kabel för att den fyller ett behov om man har apparater som man kan ställa om så att de hanterar signalerna på rätt sätt, det skiljer på hur synken överförs, en vga har normalt 2 synkar och en video rgb har en, det finns som sagt delar som kan växla mellan de olika synkmetoderna.
vga är i princip samma som ntsc från början, sedan har det tillkommit högre upplösningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En sak du kan testa är de andra scartkontakterna, vissa modeller har olika ingångar i de olika uttagen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

nån som tror att de skulle funka om jag istället testade en VGA -> S-VIDEO-kabel?
http://www.tvspelsweb.se/vga-hane-svideo-rca-adapter-p-2286.h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix01:

nån som tror att de skulle funka om jag istället testade en VGA -> S-VIDEO-kabel?
http://www.tvspelsweb.se/vga-hane-svideo-rca-adapter-p-2286.h...

Jag citerar sidan:
OBS! Grafikkortet ska kunna konvertera signalen från VGA till S-Video eller till RCA.

Om du inta kan få en scart ut att fungera bör grafikkortet inte fungera med den där heller.

EDIT: Vad ska du ha TVn till? Ett billigt grafikkort med SVHS ut är ett vettigt alternativ om du inte ska spela krävande spel. Och om du ska spela krävande spel har en TV ändå väldigt låg upplösning.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

hade inte tänkt nå spel, de e bara för att titta film i princip, eventuellt ligga bekvämt o slösurfa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix01:

men vafan har man då gjort en sådan sladd för då om den ändå tappar sin funktion när man måste ha en omvandlare?

För att man ska använda sladden till speciella projektorer, det är INTE för dator -> TV.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

För att man ska använda sladden till speciella projektorer, det är INTE för dator -> TV.

ytterst irriterande måste jag säga...

Permalänk
Medlem

men om jag har förstått det hela rätt: anledningen till att jag inte kan använda den sladd jag har är inte pga mitt grafikkort utan pga att den e gjord för projektorer och liknande. Skulle då någon annan sladd (tex S-VIDEO-sladden lite längre upp) kunna hjälpa mig med mitt problem?

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det inte fungerar med VGA-Scart kabeln som du köpte beror på att VGA utgången på ditt grafikkort skickar ut en video signal som vanliga TV apparater inte klarar via Scart ingången, det finns några projektorer och andra videoapparater som klarar denna signal från en VGA-Scart kabel men dessa apparater är mycket ovanliga.

När det gäller VGA >S-Video är det extrermt ovanligt att grafikkortet klarar att skicka ut S-Video signalen via VGA kontakten, det är kanske bara speciella videoredigering grafikkort som klarar detta, du kan läsa mer om detta i denna tråd http://forum.videohelp.com/threads/283861-VGA-to-S-video

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Edit: jag tog bort detta inlägg som var en dubblett av mitt förra inlägg, det var något fel med uppkoppling till Sweclockers som orsakade detta misstag.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ok, men vad är skillnaden på den sladden och den ja har?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Felix01:

ok, men vad är skillnaden på den sladden och den ja har?

Troligen ingen alls, det krävs komponenter i den eller en aktiv konvertering så att det blir riktiga synkar, eller så måste du ha delar som kan ställa om så de kan hantera både vga och rgb, bara för att de nyttjar samma stift i kontakten betyder det inte att de är kompatibla, synken är som jag tidigare påtalat helt olika, och det måste lösas, helst med en aktiv synkgenerator om den inte finns inbyggd i delarna så sätter man den i en formatkonverterare eller i kablaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.