Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Sen blev överklockning aktuellt och jag köpte mig en Delta fläkt till min processorkylare, för det läste jag mig till var nåt i hästväg.

SK6 + Delta 60 = Många decibel av ren kärlek!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

I gammal god SweC anda svar jag på frågan

Var ganska svårt att hitta info och fungerande bilder på hur man låser upp en "gammal" AMD Thunderbird.
Kort så gick det ut på att kortsluta ett par punkter på själva CPUn med en fin blyertspenna (var när kärnan var naken, utan någon töntig heat spread som skyddade den ) och på så sätt låsa upp multiplier.
http://www.ocmelbourne.com/tutorials/PencilTrick/images/b4ul....

http://www.ocmelbourne.com/tutorials/PencilTrick/images/arul....

http://www.ocmelbourne.com/tutorials/PencilTrick/index.shtml

Jag har fortfarande kvar en liten glasflaska med silver i nån slags goja som jag låste upp cpu:n med, ifall nån skulle behöva låna Fungerade perfekt kommer jag ihåg.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har man ett medlemsnummer över 100 är man en tönt!

Haha, din gamle räv!

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psionicist:

Kan ej bestämma mig om det är något bra eller dåligt.

w00t lever du fortfarande? jag trodde du skulle ha imploderat i en hög av ren bitterhet vid det här laget.. får nöja mig med att Jenza fortfarande håller den fanan högt då helt enkelt.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

uj ja man får väl räknas till de gamla även om jag haft en nerperiod ett tag
Många namn man känner igen här iaf, kul att se

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg den gamla goda tiden när vi va ute på Crazy Horze. Nidas+Ei+Fobi+Skillz = Win

edit: var det inte nån tjej typ Anna eller nått också

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ei:

Jag kommer ihåg den gamla goda tiden när vi va ute på Crazy Horze. Nidas+Ei+Fobi+Skillz = Win

edit: var det inte nån tjej typ Anna eller nått också

fy fan det var inte igår den vändan var.. måste ju typ vara 7-8 år sen.. mjo.. något kvinnodjur var allt med kommer jag ihåg.. Fulla som kreatur var vi iaf, fast det var vi på alla ölkvällar så det var väl inget nytt

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det något annat ställe där elitism är lika viktigt som på SweC? Flödar av det i den här tråden i vilket fall...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Man blev lite nostalgisk nu. För 10 år sedan var världen en mycket enklare plats..nu måste man oroa sig över pengar, räkningar, jobb...fan. Allt var mycket lättare som 15-åring.

Men man kan lugnt säga att Sweclockers varit en del av min ungdom, på gott och ont. Jag har inte skrivit så många inlägg, men jag var med på den blå tiden också, som en liten fjortis med Marlboro-avatar. Nu är jag en 25-åring med snus-avatar trots att jag slutat snusa! Har dock haft den sedan forumbytet så den stannar

Times they are a-changing..

Ah. Regid 148. Jag missade den häftiga 100-klubben..måste berott på mitt 56k-modem som hade en vana att alltid strula när jag verkligen behövde internet

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som är med i 100-klubben som gjort sig till känna hittils?

Mest är det väl ett tecken på brist på liv att man omregisterade sig så snabbt efter att det gjordes nytt forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bullen:

Men man kan lugnt säga att Sweclockers varit en del av min ungdom, på gott och ont. Jag har inte skrivit så många inlägg, men jag var med på den blå tiden också, som en liten fjortis med Marlboro-avatar. Nu är jag en 25-åring med snus-avatar trots att jag slutat snusa! Har dock haft den sedan forumbytet så den stannar

Min nuvarande avatar har jag haft rätt länge nu. En gång bytte jag den, men jag har för mig att folk PM:ade eller nåt om att jag var tvungen att byta tillbaks...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Tyvärr kvalar man ju inte in som veteran om man måste vara bland de tusen första, men ändå inte så långt ifrån Trodde väl egentligen inte att sweclockers skulle få dagliga besök av mig i tio års tid, även om man var smått beroende för 9–10 år sedan. Gamla övriga diskussioner var i en klass för sig, med Da_Bear-tråden och sy med castor för att nämna ett par.

Sen ska man absolut inte glömma bort alla galna överklocknings- och kylningsprojekt som pågick i forumet. Med peltierkylningar osv för att försöka komma ner under nollgradigt. Detta var långt innan det fanns kommersiella kompressorkylningar för datorer. För att inte tala om elektroniken, där folk planade celerons för att få bättre värmeöverföring till kylflänsen, målade bryggor på T-birds och när det fortfarande var möjligt att klocka en processor över 100%.

Helt klart en rolig tid som man saknar ibland.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dr slizer:

Tyvärr kvalar man ju inte in som veteran om man måste vara bland de tusen första, men ändå inte så långt ifrån Trodde väl egentligen inte att sweclockers skulle få dagliga besök av mig i tio års tid, även om man var smått beroende för 9–10 år sedan. Gamla övriga diskussioner var i en klass för sig, med Da_Bear-tråden och sy med castor för att nämna ett par.

Sen ska man absolut inte glömma bort alla galna överklocknings- och kylningsprojekt som pågick i forumet. Med peltierkylningar osv för att försöka komma ner under nollgradigt. Detta var långt innan det fanns kommersiella kompressorkylningar för datorer. För att inte tala om elektroniken, där folk planade celerons för att få bättre värmeöverföring till kylflänsen, målade bryggor på T-birds och när det fortfarande var möjligt att klocka en processor över 100%.

Helt klart en rolig tid som man saknar ibland.

Sy med Castor va rolig. Jag beställde t.om. det spelet från Webhallen, men den var slut i lager och beställningen annulerades.

Pic for proof:

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Det handlar inte om ålder, det handlar om antalet inlägg

Vinner jag?

Avstängd och omregistrerad och lite sånt. Lurkade mestadels på den blåa tiden men blev medlem snabbt efter det.
Saknar Det första Övriga Diskussioner som det hette då om jag inte har fel. Sen ändrade det namn? stängdes i ett par år för att sedan öppnas upp igen till vad vi har idag.

Hängde mest i ÖD/ÖÄ om man säger så men även Övriga modifikationer som nu på senare år har delats upp. Mycket snack där om byggen och detta eviga tjat om Neon eller plexi sida i chassit. Även dessa eviga trådar om laptop skärm som kunde anslutas till datorn eller löda ihop en egen lcd till lpt porten.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Finns så många gamla medlemmar man saknar här. Det är väl det som är mest synd. Fast det dyker ju ändå titt som tätt upp nya medlemmar som är roliga på sina egna sätt och vis. Och på det sättet lever SweC vidare. Allt är en cykel. Livet fortsätter fast i en annan tid och i en ny form. Precis som när man dör och ljuset i slutet på tunneln egentligen är öppningen på sin mors vagina då man föds på nytt. Från nostalgi till filosofi på 100 ord. SweC i ett nötskal. Så länge SweC finns ska jag skriva/läsa här, så man inte missar alla guldtrådar.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem

Nån gång.. jag säger det.. nån gång.. så ska jag rota i mina gömmor och se vad det dyker upp för något roligt. Det finns fördelar med att inte kasta några gamla datorer, man samlar på sig en hel del roligt. Vill minnas min gamla Thunderbird 1,33 (AYHJA var det nog) gick att skrämma upp i 1600mhz med lite god vilja och en något trimmad Taisol cu-base med fläkt från en global win fop-32.

Något som är lite skrämmande är hur mycket mer eller mindre värdelös information man kommer ihåg från den gamla tiden. När alla jagade Thunderbirds med AXIA-steppning.. Eller när det var dags för T-breed B med JIUCB-steppning (vilken var bäst egentligen?)

Minns en av de första trådarna jag skapade här... om man kunde kyla en dator med sjövatten, dvs ställa datorn under vattnet. Jag fick inte direkt några uppmuntrande kommentarer så det testades aldrig. Dock var det ingen som hindrade mig från att kyla en dator med blötsnö

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rich:

Finns det något annat ställe där elitism är lika viktigt som på SweC? Flödar av det i den här tråden i vilket fall...

Förr! När det var bättre! Ju förr, desto bättre!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är jag den enda som är med i 100-klubben som gjort sig till känna hittils?

Mest är det väl ett tecken på brist på liv att man omregisterade sig så snabbt efter att det gjordes nytt forum.

14

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Firar 10 år om lite mer än en månad. Kommer fortfarande ihåg när jag satt vid farsans nya Windows XP-dator och redigerade fram min avatar. Och ja, det är den avataren jag fortfarande har idag.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk

När ÖÄ togs bort minns jag att jag superlackade på sweclockers och i ren protest slutade hänga här!
Sen när man läser sina första inlägg sitter man med handen för ansiktet och tänker, vilken jäkla nolla!

Minns min "hjälp jag blev biten av en spidel som fanns i fröpåsen"-tråden och hur den exploderade i inlägg och rekommendationer

Minns även katten Bamse som gjorde moderatorerna galna!

Och hur DrSlizer var min gud!
Tiden går!

Permalänk
Medlem

Var har vi MBY? Min favorit på Sweclockers genom tiderna! Jag har många gånger suttit och läst hans inlägg.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Jag saknar LeonardCohen som FASEN. Klokaste och mest sofistikerade killen, såg verkligen upp till honom då det begav sig (och gör det säkert fortfarande, men sedan ÖÄ dog är han borta såvitt jag förstår saken).

Permalänk
Medlem

Bah, inte med i 100 klubben men i 1000 kom man med i, hehe
Kommer iaf ihåg omregistreringen back in the day men man missa väl nån dag där direkt efter innan man reggade igen.
var ju trots allt på gammla 56k modem tiden.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Antar att jag också får sälla mig till skaran veteraner.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 3900X | MB: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | RAM: Corsair 32GB 3200MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Jubileumsmästare

Tre veckor kvar till 10 års medlemskap för min del.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt 10 år och väldigt liten aktivitet från min sida, men är inne och kikar runt här minst en gång om dagen i alla fall!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nåja, har väl hängt här till och från, om än inte 10 år officiellt Har lite sparat från äldre tider (har jag för mig) har en laddning serier sparade som postades hejvilt i alla fall :>

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Bara några månader kvar tills man passerar 10 år. Lurkade dock runt här en del innan också, på Voodoo/TNT-tiden Funderar på att fira mitt jubileum med en ny/uppdaterad avatar, då det var ett tag sen sist.

Är det något jag saknar så är det nog chassi/mod-forumet från tiden då allt var grått och plastigt Då fick man minsann slita och trixa vad gäller monsterkylare och styling, till skillnad från idag då alla kan köpa allt färdigt för montering direkt från affären! Det var så mycket mer av en konst förr. Kommer ihåg hur man ständigt slaktade gamla apparater i jakt på stora kylflänsar, för att sedan mäta och borra skruv-hål för datorn på trä-slöjden i skolan Har kvar några gamla projekt i lådorna under sängen.

7907 inlägg i forumet
231 skapade trådar i forumet

Trodde jag hade skrivit mer än så

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Bara några månader kvar tills man passerar 10 år. Lurkade dock runt här en del innan också, på Voodoo/TNT-tiden Funderar på att fira mitt jubileum med en ny/uppdaterad avatar, då det var ett tag sen sist.

Är det något jag saknar så är det nog chassi/mod-forumet från tiden då allt var grått och plastigt Då fick man minsann slita och trixa vad gäller monsterkylare och styling, till skillnad från idag då alla kan köpa allt färdigt för montering direkt från affären! Det var så mycket mer av en konst förr. Kommer ihåg hur man ständigt slaktade gamla apparater i jakt på stora kylflänsar, för att sedan mäta och borra skruv-hål för datorn på trä-slöjden i skolan Har kvar några gamla projekt i lådorna under sängen.

7907 inlägg i forumet
231 skapade trådar i forumet

Trodde jag hade skrivit mer än så

Moddning var så mycket roligare då. Minns att jag tillbringade många kvällar efter skolan i morfars verkstad. Det var lite mer hardcore då, eftersom det i princip inte fanns några moddningstillbehör att köpa, i alla fall inte i Sverige.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Faen, i förrgår vare 10 år sen jag reggade mig men jag har inte för mig att site va blå då. När ändrades designen?

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue