Permalänk
Medlem

E-handel

Hej!
Min tjej har börjat göra lite ljus och andra små grejer, jag tänkte att jag skulle försöka göra en butik på nåtet så man kan sälja grejerna?
Webbutveckling är inget nytt för mig utan har suttit och pillat lite, men aldrig gjort någon form av butik på nätet.
Hur ska man gå till väga? Kan man göra en egen eller måste man "hyra" en? Vad ska man ha för betalningssätt på sidan?
Tacksam för svar // Lukas

Permalänk
Medlem

Inget jag utvärderat eller så, men flera CMS har e-handel som modul.

Typ Wordpress och e107, båda kostar gratis.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av golvo:

Hej!
Min tjej har börjat göra lite ljus och andra små grejer, jag tänkte att jag skulle försöka göra en butik på nåtet så man kan sälja grejerna?
Webbutveckling är inget nytt för mig utan har suttit och pillat lite, men aldrig gjort någon form av butik på nätet.
Hur ska man gå till väga? Kan man göra en egen eller måste man "hyra" en? Vad ska man ha för betalningssätt på sidan?
Tacksam för svar // Lukas

Proshop alt Att hosta en egen OpenCart server
OpenCart är väldigt enkelt.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem

Har du kikat på t.ex Jetshop? Det finns ett flertal liknande tjänster på nätet.

Vill du utveckla den själv så finns det flera brokers som går att använda för att tillhandahålla kortbetalning och direktbanksbetalning där den största i Sverige förmodligen är DIBS. Jag skulle avråda dig från att hantera kortinformation själv!

Permalänk
Medlem

Jag har använt Payson till http://linneafrid.se och är nöjd med dem. De tar 3 kr + 3 % per transaktion så om det hon säljer är små billiga produkter, passar det kanske inte. Min fästmö säljer saker som ger transaktioner på 500-2000 kr, då är det inte så kännbart; 33 kr per 1000-lapp. Men säljer man av 100 st bobby pins för 10 kr styck, blir det istället 330 kr per 1000-lapp.

Wordpress-temat är helt custom från scratch, vilket jag kan rekommendera. Det räcker ofta med en bloggliknande listning och några få Custom Fields kopplade till varje bloggpost (pris, beskrivning, antal kvar i lager etc). I sin enklaste form kopplar man bara en antal-ruta och en Payson-knapp till varje produkt. Simsalabim.