Har du Telia samt Thomson TG789vn och har laddningsproblem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Min hematelefon har börjat fräsa och låta illa.
Problemet försvinner när modem / routern är bortkopplad så nu ska Felia skicka mig en ny modem/router.

Hoppas det inte är en ny Thomsson router..
I och för sig så har min funkat bra men eftera att läst alla andras erfarenheter så..

Du kommer få en TG798vn. Har du problem med bruset med det nya så hör av dig till Telia för uppgradering av programvara.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk

Vågade inte uppgradera till Telia VDSL 30...läste på nätet innan och vad jag läste om Thomson gatewayn skrämmde bort mig!
Tog 24mbit från BBB istället hoppas det blir bra...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assar:

Har precis provat byta Thomsonmodemet mot ett ZYXEL P-870M-I1 v2. Det fungerar faktiskt!
Observera att detta endast är ett modem och du behöver en router innanför.
Ett stort OBS!
Denna router måste kunna avtagga VLAN, alternativt får du placera en managerbar switch mellan routern och modemet.
Ett ännu större OBS!!!!!!
Uppströms reduceras trafiken i detta gamla modem till 4Mbit!!!!!

Jag tittar just nu på att införskaffa ett ZYXEL P-2812HNU-F3 för att brygga det.

// Assar

Oj, 4mbit uppströms? Bor du granne med telestationen? Brukar man inte få typ 1mbit upp med adsl?

Zyxel p-660h är ett modem som ska fungera om man har adsl. Det har diskuterats i den tråden jag länkar nedan. I en tråd på telias forum har de diskuterat och lyckats få igång ett zyxel vdsl modem för de som har det också.
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Felet är telias inte Thomsons. Om telia vet att det fungerar dåligt och kunderna inte är nöjda, varför forsätter de med samma produkt? Varför bytte de bort zyxel mot thomson om det inte fungerade bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Oj, 4mbit uppströms? Bor du granne med telestationen? Brukar man inte få typ 1mbit upp med adsl?

Zyxel p-660h är ett modem som ska fungera om man har adsl. Det har diskuterats i den tråden jag länkar nedan. I en tråd på telias forum har de diskuterat och lyckats få igång ett zyxel vdsl modem för de som har det också.
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Felet är telias inte Thomsons. Om telia vet att det fungerar dåligt och kunderna inte är nöjda, varför forsätter de med samma produkt? Varför bytte de bort zyxel mot thomson om det inte fungerade bra?

Observera att detta gäller VDSL 30. ADSL levererat Telia som max 24Mb.
Vad 30 innebär är att om du sedan tidigare har ADSL så får du det fortsättningsvis också, även om stationen är uppgraderad.
Dock kan du - troligen kostnadsfritt - uppgradera till bredband 30 om du har 24Mb. Detta kan om stationen är uppgraderad och plats finns innebära att du får 30 Mb nedströms (alt. 60) och 12 uppströms. Vad det definitivt innebär är att du får ett Thomsonmodem och att du - om det är VDSL - får problem att hitta alternativ till det. Kolla in pfSense svenska trådar. Vad gäller bredband 60 är det troligen bara några få förunnat att kunna få det.
Zyxelmodemet du nämner kan bara hantera ADSL och fungerar troligen fortfarande för bredband 30, men som max då 24/1.
Zyxelmodemet jag nämnde tidigare kan endast VDSL och fungerar bara om du har VDSL, så försäkra dig om det först om du vill prova.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Samma har hänt mig, med att telefonen börjar fräsa och jävlas, telia skickade nya kablar, problemet återkommer, nytt modem, problemet återkommer, vad ska man göra? (Telia VDSL2+ 30Mbit)

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av Kenta_ponta:

Har samma problem!
Någon som har en lösning?

Update:

Testade att "öppna" alla portar i routerjäveln, problemet kvarstår
testat portarna med PFPort Checker, de funkar.

Skrivet av arnamide:

Telia's skit gateways är så värdelösa. Fattar inte hur de kan leverera dom fortfarande. Har en TG787 med samma problem samt att den slår av sig lite då och då utan anledning. Och inte heller kan man byta ut den mot något annat då den är låst till Telia. Telia har även direkt anslutning till routern och kan därmed se alla portar och trafik som går genom routern. Dem har till och med ett eget inloggningskonto på routern som inte går att ta bort. idioter!

Tjena hade samma problem med Tg 787 då jag dcade å portarna visades som "ej öppna" fast man öppnat dom löste det genom att öppna alla portar som krävs å sedan gå in i "spel & programdelning" och ta bort "Använd UPnP: [] " så att den inte blir i kryssad visade sig då för mig att portarna blev öppna!

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem

Bara om jag startar skype slöar jag ner internet hur mycket som helst och blir helt lustigt. Från snabbt till sakta :S Har alltid varit så sen jag kan minnas att vi ha haft telias skit modem!

Permalänk
Avstängd

Jag Hade tänkt uppgradera min uppkoppling till telia och vdsl 30 tjänsten + bredbandstelefoni.Men när man läser här om detta fantastiska modem börjar man ju fundera.Har kollat lite på bredbandsbolagets 24 mbit oxå får kanske bli det istället.Vet någon vad man får med för modem där?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jag Hade tänkt uppgradera min uppkoppling till telia och vdsl 30 tjänsten + bredbandstelefoni.Men när man läser här om detta fantastiska modem börjar man ju fundera.Har kollat lite på bredbandsbolagets 24 mbit oxå får kanske bli det istället.Vet någon vad man får med för modem där?

Är ju bara köpa annat modem/router, men kom bara ihåg du får fortfarande betala 'hyra' på Telia's kassa Thomson.

Skrivet av Xface:

Bara om jag startar skype slöar jag ner internet hur mycket som helst och blir helt lustigt. Från snabbt till sakta :S Har alltid varit så sen jag kan minnas att vi ha haft telias skit modem!

Jag tycker det verkar som om vdsl har högre latency än adsl, det är lite segare, ungefär som å surfa på nätet med cable modem.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

För de som undrar om det går att köra med annat modem än Telia smart se länk: https://forum.tewss.telia.se/topic/4657-thomson-tg789vn-ut-zy...

Permalänk
Avstängd

Tecknar man bredbandstelefoni + bredband slipper man hyran

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Har också problem i WOW med Tg 787 routern... Händer bara i wow, känns lagomt kul när dem i instansen får vänta i typ 5 minuter.. Får starta om WOW flera gånger, för att den inte vill ladda in banan...

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

För de som undrar om det går att köra med annat modem än Telia smart se länk: https://forum.tewss.telia.se/topic/4657-thomson-tg789vn-ut-zy...

Går det inte att ta vilket som och köra på som vanligt? Måste man ha någon speciell och dessutom läsa in en config-fil? Är helt lost när det kommer till just modem, routrar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skez:

Går det inte att ta vilket som och köra på som vanligt? Måste man ha någon speciell och dessutom läsa in en config-fil? Är helt lost när det kommer till just modem, routrar etc.

Nej, jag kan ta det från början. Det är så att Telias Telia smart Thomson gateway är du tvingad att ha för annars funkar inte vdsl2 eller de övriga tjänsterna i telias bredband(t.ex TV via bradband), sen har den begränsade konfigrations möjligheter. De gjort så för att de skall kunna felsöka ditt nätverk lättare. Detta är ju bra för den som inte kan någonting om nätverk. Men om du nu vet hur man skall konfigurera ett nätverk så är Thomson gateway helt värdelös.

Du kan läsa lite i den länken jag angav i mitt inlägg, så ser du vilka problem gateway har fört med sig, kan även kolla här https://forum.tewss.telia.se/topic/3662-alternativ-till-tg789... står mer där vad folk har för problem.

Men det största problemet är att du inte kan konfigurera den efter dina behov och du kan inte t.ex använda din dyra/billiga routrar om du haft en sådan.

Så detta är en lösning bara för att du skall kunna konfigurera ditt nätverk som du vill och sen inte behöva tvingas att ringa till supporten och gynna dem varje gång du får ett problem.

Jag skriver några snabba svar:

Går det inte att ta vilket som och köra på som vanligt? = Nej

Går det inte att ta vilket som och köra på som vanligt? = Nej, Dock eftersom Zyxel har bekräftat det funkar med deras modem och verkar funka så är det den som gäller som andra alternativ om du inte vill ha Thomson gateway.

Måste man ha någon speciell och dessutom läsa in en config-fil? = Ja, om det gäller Zyxel

Hoppas du fått svar på dina frågor.:D

Permalänk
Medlem

Härlig läsning, får Telia fiber inkopplat idag, då vet man vad man har att se fram emot.
Som tur är så är det avtalat med bostardsrättsföreningen att det kommer ingå i hyra (utan hyreshöjningar påstår dom), så får väl behålla mitt gamla hederliga kabeltv nät att spela på då.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Härlig läsning, får Telia fiber inkopplat idag, då vet man vad man har att se fram emot.
Som tur är så är det avtalat med bostardsrättsföreningen att det kommer ingå i hyra (utan hyreshöjningar påstår dom), så får väl behålla mitt gamla hederliga kabeltv nät att spela på då.

Om det är fiber som du säger, så kommer dem här problemen inte att finnas som övriga i tråden har, eftersom du slipper modem/router då kan du bara sätta in nätverkskabeln i väggen

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem

Spelar inte WoW, men vill bara uttrycka mitt fullständiga missnöje med denna skitrouter, har haft problem sedan dag ett vad jag än gör med den. Det enda som verkar lösa problem ibland är att stänga av Upnp, vilket tyvärr skapar nya problem....

Permalänk
Medlem
Skrivet av cARLBOM:

Om det är fiber som du säger, så kommer dem här problemen inte att finnas som övriga i tråden har, eftersom du slipper modem/router då kan du bara sätta in nätverkskabeln i väggen

Hm,
Det är ju en gammal byggnad detta (bostadsrättslägenheter), så dom har ju dragit fiber ner till källaren och sen går det ju koppar upp till lägenhet, ETT uttag. Så ja, sanninng med modifikation, jag har ju inte fiber rakt upp i lägenheten. Och jag har ju fortfarande bara ett uttag.
Så jag antar ju att jag måste koppa in deras Thomson för att kunna ha både internet samt TV, internet kanske fungerar med vilken router som helst, men då kommer jag ju antagligen inte kunna använda mig av deras TV, eller?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Jag provade att öppna upp portarna på routern igår, som en person i tråden föreslog, men det blev absolut ingen skillnad. Har även testat att stänga av brandväggen på routern, stängt av UnPn men ingen skillnad där heller.

Så i princip varje gång jag ska ladda en instance på WOW, så får jag starta om hela spelet flera gånger... suck..

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skez:

Går det inte att ta vilket som och köra på som vanligt? Måste man ha någon speciell och dessutom läsa in en config-fil? Är helt lost när det kommer till just modem, routrar etc.

Om du har VDSL är det bara 2 modem/router's som fungerar 100%, sedan finns det ett modem som fungerar men som läget är nu ser det ut som om du inte får max prestanda ut, modellnr o liknande finns i Telia tråden som någon postade längre upp.(orkar inte gå i källaren för att kolla vad mitt har för produkt namn.)

I prestanda märker jag inga skillnad mot Thomson, men skönt köra på egen router(vdsl modem/router i bryggat läge)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hm,
Det är ju en gammal byggnad detta (bostadsrättslägenheter), så dom har ju dragit fiber ner till källaren och sen går det ju koppar upp till lägenhet, ETT uttag. Så ja, sanninng med modifikation, jag har ju inte fiber rakt upp i lägenheten. Och jag har ju fortfarande bara ett uttag.
Så jag antar ju att jag måste koppa in deras Thomson för att kunna ha både internet samt TV, internet kanske fungerar med vilken router som helst, men då kommer jag ju antagligen inte kunna använda mig av deras TV, eller?

Jag har telias fiber, alltså ett nätverksuttag i lägenheten. Från nätverksuttaget har jag dragit nätverkskabel till thompson, och därfirån tv:n, telefon, och delad till mina datorer. Och för mig funkar det bra. Så jag antar att problemet är bara för dom som använder thompson även som modem.
Jag har i alla fall inte haft någon problem med någon programvara eller spel. Och i nätverket använder jag både datorer kopplade med kabel, som till exempel min surfplatta och bärbar dator som trådlöst.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk

Har tidigare inte haft några problem alls det här men efter en paus i wow på typ 1 månad kanske så börjar det jävlas.. Naturligtvis.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått ett godkännande
Om man chattar eller ringer telia's SMART support så kan de göra en felsökning på modemet.
De kan lägga in en uppgradering till 8.8.B.9, OM det inte går igenom är det förmodligen fel på ledningen hem till dig för att de inte får kontakt med erat SMART-modem. Hade en kompis med detta problem och han har "forskat" jätte mycket kring detta Thomson problem.

När de lagt in uppgraderingen så kommer dom göra en factory reset, och problemet ska bli löst.
Denna uppgradering fungerar endast på Thomson(Technicolor) (RGW)TG789n

Angående port mapping:
Detta är en "forumskröna". Det stämmer inte att Telia kan lägga in denna, om man kan göra det själv. Så är det olagligt, för man kringår ett säkerhetssystem och kan kringå maskhål i nätverk etc.

Varför är Telias modem dåliga?:
Dom är egentligen inte dåliga, dom är dom bästa modemet på marknaden. Tänk dig själv att ifall det fungerar felfritt, så fungerar det jätte bra.
Du kommer upp i snabbast hastighet som du kan nå via Telia med detta modem.
Det är egentligen Thomson(Technicolor) som man ska klaga på, det är absolut inte Telias fel.

Jag väljer absolut inget parti här, det är väl delvis Telias fel för att de har en sådan Leverantör som bara krånglar. Men de har väl också skrivit ett kontrakt? De kan nog inte bara byta sådär... Och som sagt, vill ni ha ett Zyxel modem istället får ni köpa det.

Samt ifall ni vill ha Thomson och har Fast Telefoni kostar det 29kr/månad, 3 månader gratis.
Bredbandstelefoni: 0kr/forever, åskskadegaranti ingår i både fast telefoni och BBT.

Lycka till med era felsökningar! Telia SKA kunna lägga in denna patch, dock fungerar det inte alltid. Och som sagt, kolla ifall dom får kontakt med modemet först, låt dom lägga in patchen. Kontrollera att dom verkligen lagt in den samt att de gör en factory reset. Sedan ska du ha din patch!
OM det fortfarande inte fungerar, beställ ett nytt? Ange serienr så får du ett HELT nytt utan kostnad.

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyonze:

[U][B]

Varför är Telias modem dåliga?:
Dom är egentligen inte dåliga, dom är dom bästa modemet på marknaden. Tänk dig själv att ifall det fungerar felfritt, så fungerar det jätte bra.
Du kommer upp i snabbast hastighet som du kan nå via Telia med detta modem.
Det är egentligen Thomson(Technicolor) som man ska klaga på, det är absolut inte Telias fel.

Du tror inte Telia tjänar pengar på att beställa ett halvtaskigt modem där hälften av funktionerna är disablade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyonze:

Nu har jag fått ett godkännande
Om man chattar eller ringer telia's SMART support så kan de göra en felsökning på modemet.
De kan lägga in en uppgradering till 8.8.B.9, OM det inte går igenom är det förmodligen fel på ledningen hem till dig för att de inte får kontakt med erat SMART-modem. Hade en kompis med detta problem och han har "forskat" jätte mycket kring detta Thomson problem.

När de lagt in uppgraderingen så kommer dom göra en factory reset, och problemet ska bli löst.
Denna uppgradering fungerar endast på Thomson(Technicolor) (RGW)TG789n

Angående port mapping:
Detta är en "forumskröna". Det stämmer inte att Telia kan lägga in denna, om man kan göra det själv. Så är det olagligt, för man kringår ett säkerhetssystem och kan kringå maskhål i nätverk etc.

Varför är Telias modem dåliga?:
Dom är egentligen inte dåliga, dom är dom bästa modemet på marknaden. Tänk dig själv att ifall det fungerar felfritt, så fungerar det jätte bra.
Du kommer upp i snabbast hastighet som du kan nå via Telia med detta modem.
Det är egentligen Thomson(Technicolor) som man ska klaga på, det är absolut inte Telias fel.

Jag väljer absolut inget parti här, det är väl delvis Telias fel för att de har en sådan Leverantör som bara krånglar. Men de har väl också skrivit ett kontrakt? De kan nog inte bara byta sådär... Och som sagt, vill ni ha ett Zyxel modem istället får ni köpa det.

Samt ifall ni vill ha Thomson och har Fast Telefoni kostar det 29kr/månad, 3 månader gratis.
Bredbandstelefoni: 0kr/forever, åskskadegaranti ingår i både fast telefoni och BBT.

Lycka till med era felsökningar! Telia SKA kunna lägga in denna patch, dock fungerar det inte alltid. Och som sagt, kolla ifall dom får kontakt med modemet först, låt dom lägga in patchen. Kontrollera att dom verkligen lagt in den samt att de gör en factory reset. Sedan ska du ha din patch!
OM det fortfarande inte fungerar, beställ ett nytt? Ange serienr så får du ett HELT nytt utan kostnad.

Programvaruversion: 8.8.B.9 har jag haft ett tag det löser inte ett skit. Och jag bad inte om denna uppdatering den kom av sig själv. Behörigheten man har i denna router är under all kritik. Man kan ju förfan inte göra ett skit.

Permalänk
Medlem

Har precis beställt detta (inläggsdatum) och hoppas på mindre strul tack vare er, gubbar.

Är det något som konfat lådan till att vara endast adsl modem? Alltså inte router?

Enligt sidan 4 i Thompson manual, 5.8 MB, pdf skall det gå och det är det jag skall försöka göra då jag har en D-Link 635 som router som funkar hyfsat med en massa inställningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har precis beställt detta (inläggsdatum) och hoppas på mindre strul tack vare er, gubbar.

Är det något som konfat lådan till att vara endast adsl modem? Alltså inte router?

Enligt sidan 4 i Thompson manual, 5.8 MB, pdf skall det gå och det är det jag skall försöka göra då jag har en D-Link 635 som router som funkar hyfsat med en massa inställningar.

Du kan inte brygga den som det ser ut idag. Iallafal inte om du får den av Telia.

Permalänk
Medlem

Vart ligger det svåra i att fixa skiten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siah:

Vart ligger det svåra i att fixa skiten?

"Telia tar säkerhet mycket allvarligt" är anledningen. De glömmer dock att berätta vad det farliga i en loading screen är.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235&view...

Permalänk
Medlem

Nej nu får Telia fan ta och fixa detta innan jag går över till något annat företag.