Permalänk
Medlem

Bästa dammfilter-tyget funnet!

Tja

Ville bara tipsa om ett tyg som jag hittat som fungerar utmärkt som fläktfilter och som är superbilligt.

Var på Ikea med frugan då jag hittade det.

Är en metervara och heter "Sarita" och kostar 39 kr/kvadratmeter

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20110286/#/2011028...

Väldigt finmaskigt men släpper igenom mycket luft. Utklassar de som följde med min Cooler Master 840 vars dammfilter mer påminner om grusfilter.

Finns i färgerna vit, silver, mörkblå, röd och brons.

Köp

EDIT:
Har använt det i ett år nu och är sjukt nöjd!

Har skurit bort originalfiltret, som ni ser i en senare post, och limmat på sarita.

2 Veckor senare med datorn på ca 5 timmar om dagen. Drar bara över dammsugaren så är dammet borta.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk

Verkar ju riktigt nice, är det transparent?

Permalänk
Medlem

Vilket fynd! Men "syns" det? Isåfall skulle det ju bara coolt, fast antar att det är för transparent för att direkt synas

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut... Blir att köpa ett par meter och testa!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket !, har letat efter ett filter till project chocolate temptation and i have finaly found it :D!

Thanx dude !

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Admiral Knäpanna:

Verkar ju riktigt nice, är det transparent?

Det går att se igenom men trådarna är färgade.

Har precis installerat det på alla insug och har inte haft några problem.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskete:

Det går att se igenom men trådarna är färgade.

Har precis installerat det på alla insug och har inte haft några problem.

lust att dela med dig av hur installationen gick till? för oss/mig som inte är helt hundra på hur jag tillverkar ett eget filter. hade uppskattats!

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

lust att dela med dig av hur installationen gick till? för oss/mig som inte är helt hundra på hur jag tillverkar ett eget filter. hade uppskattats!

Fixar bilder och allt imorgon!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskete:

Fixar bilder och allt imorgon!

grymt! stort tack.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

nice, vill också se bilder!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

Aw, att jag inte såg detta tidigare.. Var på Ikea idag ju Aja, det kommer nya tillfällen.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safarisoya:

Aw, att jag inte såg detta tidigare.. Var på Ikea idag ju Aja, det kommer nya tillfällen.

Jajjemän, ikea kan man aldrig få nog av... eller jo

Bra tips TS:)

Permalänk
Medlem

Köpte detta idag till mitt FD Arc.. Det medföljande filtrena stoppar väldigt mkt luft nämligen. Tänkte inte på det när jag var på ikea men när jag kom hem så när jag bara nuddade tyget så reste sig håret på armarna. Så då lät jag orginalfiltren sitta kvar. Tyget kändes för statiskt för att ha i närheten av min burk iaf.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Taskete:

Det går att se igenom men trådarna är färgade.

Har precis installerat det på alla insug och har inte haft några problem.

Okej grymt, är ju precis så man vill ha

Permalänk

Själv använder jag akvariefilter (efter att ha läst om någon som använde det här på forumet i över 1år) men detta ska testas när jag väl tar mig till ikea

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Hjälpsam

Låter som bra luftflöde, men käkar den något damm då?

Tack för tipset

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Låter som bra luftflöde, men käkar den något damm då?

Tack för tipset

Har två katter som gillar att fälla och där gör de nya filtrena ett perfekt jobb då fångar upp all päls. Fibrer och större dammpartiklar är inte heller några problem.

Har inte alls märkt att det är statiskt. Har tom dragit mina håriga armar mot tyget efter att ha gnuggat tyget. Återkommer senare idag med hur det ser ut.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk
Medlem

Här ser ni en jämförelse mellan chassifiltet (till Cooler Master ATCs 840) och Sarita från IKEA. Sarita är utan tvivel mer finmaskigt. En konstig sak är när jag blåser genom chassifiltret och Sarita så släpper Sarita genom mycket mer luft.

Tänkte skära bort originalfiltret i framtiden och tejpa/klistra på Sarita.

Här har jag snabbt klämt på det under ett fläktgaller och tätat med eltejp.

Dammfilter till nätdelen. Just nu kan man bara sväva förbi med dammsugaren utan att behöva nudda filtret för att rengöra det. Men i framtiden kommer jag som sagt att montera på tyget på filterramarna.

Säg till om ni har några frågor

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Ser lovande ut... Blir att köpa ett par meter och testa!

Ett par meter? Ska du linda in hela lådan eller?

Permalänk

Neat! kommer inhandlas dirr!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giuffria:

Ett par meter? Ska du linda in hela lådan eller?

Köpte 2 kvm och det är myyycket.

Ska kanske montera av sidoplåtarna och köra helt med Sarita

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk
Skrivet av Taskete:

Köpte 2 kvm och det är myyycket.

Ska kanske montera av sidoplåtarna och köra helt med Sarita

DETTA vill jag se bilder på!

Permalänk
Medlem

Sjukt nice! Detta kommer hamna på min arc! Skriver mest så jag hittar tillbaka

Bra jobbat!

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limerence:

DETTA vill jag se bilder på!

Ett bygge som jag egentligen velat göra i flera år. Undrar vad det gör med ventilationen i lådan? Ska nog fulmodda till det nästa vecka med tejp och köra lite testet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Taskete:

Tänkte skära bort originalfiltret i framtiden och tejpa/klistra på Sarita.

Lägg gärna även upp bilder på resultatet av detta sen när du gör det, ett galleri kanske vore något?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Finns risk att detta hamnar i min arc om någon annan på forumet lägger upp ett galleri eller så.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara ett ganska bra alternativ för dammfilter.
Var det nåt du letade specifikt efter (dvs tyg till dammfilter) när du följde med dvs släpad för inte fan går du in där frivilligt (om det inte är för att handla DIY dator delar) :d?

Eller vart det bara en trevlig överraskning att springa på nåt nyttigt på ikea för en gångs skull?

Lite frågor hur är tyget att jobba med?
Dvs är det elastikst som tex högtalartyg då det är lättare att få till snyggt då och repar det upp sig lätt eller håller det ihop bra efter att man klippt?
Samt är det tyg och inte nån plast jag tycker det nästan ser ut som ett myggnät (men mer finmaskigt)?
Verkar det hålla bra så att det inte går sönder när man knappt tittar på det?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Köpte detta idag till mitt FD Arc.. Det medföljande filtrena stoppar väldigt mkt luft nämligen. Tänkte inte på det när jag var på ikea men när jag kom hem så när jag bara nuddade tyget så reste sig håret på armarna. Så då lät jag orginalfiltren sitta kvar. Tyget kändes för statiskt för att ha i närheten av min burk iaf.

e de bara jag som orka läsa ditt innlägg?? statiskt i datan nej tack

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

e de bara jag som orka läsa ditt innlägg?? statiskt i datan nej tack

Sen kan man diskutera hur mycket detta statiska tyg faktiskt ska komma i kontakt med komponenterna. Du har väl inte nakna kretskort i fronten eller botten?