Permalänk
Avstängd

Segt SSD

Köpte nyligen en SSD-disk, och väntade mig att bli grymt imponerad av snabbheten, men nja.. den känns inte så mycket vassare än min gamla SATA-disk som jag kör som andra disk nu. Vad kan detta bero på, jag har ställt in AHCI i BIOS (om det nu var rätt, hittade bara ett ställe där man kunde ändra till AHCI), kunde dock inte uppgradera firmware för .img-filen ville inte bli utbränd som .img utan blev bara datafil av nån anledning. Men hört att den uppgraderingen i stort sett var för diskar som hade problem med minnet och det har inte min.

Såhär ser farten ut i AS SSD:

Permalänk
Medlem

Enligt specs för din SSD så borde du inte kunna komma i högre hastigheter. Har för mig att Corsair och OCZ har mycket snabbare SSDs än Intel.

Permalänk
Avstängd

Nu måste du ju skoja? Nog skulle man gissat på att nyaste Intel-disken borde presterat bättre än så.. 2000 kronor, och den mest märkbara skillnaden mot min gamla SATA-disk är att denna är tystare..

Permalänk
Medlem

ja det ska kännas stor skillnad, har du massa program installerat på andra hhdn?

har inte den blekaste om benchmarken är bra eller ej...

Permalänk
Medlem

är det 320 120gb? Kan ladda hem programmet imorrn & köra en runda så får se om jag får samma! (har inte datorn här.)

Återkommer med resultat!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saven:

ja det ska kännas stor skillnad, har du massa program installerat på andra hhdn?

Windows och alla program är installerade på SSD-disken, så det borde ju flyta på

Skrivet av Ramsam:

är det 320 120gb? Kan ladda hem programmet imorrn & köra en runda så får se om jag får samma! (har inte datorn här.)

Återkommer med resultat!

Japp, det är en Intel 320 120GB, ska bli intressant att se vad du hamnar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Nu måste du ju skoja? Nog skulle man gissat på att nyaste Intel-disken borde presterat bättre än så.. 2000 kronor, och den mest märkbara skillnaden mot min gamla SATA-disk är att denna är tystare..

Du borde känna ganska stor skillnad.
Farten är inte vad som gör en SSD till en stor uppgradering, det är accesstiden som du fått uppmätt till 0,233 ms vilket kan jämföras med 8-10ms på en vanlig 7200rpm HDD.
Och angående firmware uppdateringen så är den till för att förhindra att 8MB buggen visar sig så om du inte har senaste firmware installerad (borde komma med senaste från butik dock) så bör du göra nytt försök att fixa detta.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det är ju ungefär värdena som är satta som max för din disk Så det är så den ska vara.

Du måste ju dock känna skillnad mot en Mekanisk, det som man märker hos en SSD är den låga accesstiden.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur snabbt den ska gå, men kör du den med SATA3? Annars begränsas det ju.
Får själv knappt ut 60% av min SSD på grund av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jar913:

Vet inte hur snabbt den ska gå, men kör du den med SATA3? Annars begränsas det ju.
Får själv knappt ut 60% av min SSD på grund av det.

320-serien kör väl med sata-2, behövs inte mer. 510-serien är väl sata-3 däremot, och är rappare.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

alla butiker samt intel själva uppger hastigheten på din disk till

Citat:

Läshastighet: 270 MB/sek
Skrivhastighet: 130 MB/sek

så det stämmer det är inget fel på din disk

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Köpte nyligen en SSD-disk, och väntade mig att bli grymt imponerad av snabbheten, men nja.. den känns inte så mycket vassare än min gamla SATA-disk som jag kör som andra disk nu. Vad kan detta bero på, jag har ställt in AHCI i BIOS (om det nu var rätt, hittade bara ett ställe där man kunde ändra till AHCI), kunde dock inte uppgradera firmware för .img-filen ville inte bli utbränd som .img utan blev bara datafil av nån anledning. Men hört att den uppgraderingen i stort sett var för diskar som hade problem med minnet och det har inte min.

Såhär ser farten ut i AS SSD:

http://img208.imageshack.us/img208/3452/ssdl.png

Får själv detta med min nyinstallerade identiska disk:
http://imageshack.us/photo/my-images/248/asssdbenchintelssdsa2cw.png/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Windows och alla program är installerade på SSD-disken, så det borde ju flyta på

Japp, det är en Intel 320 120GB, ska bli intressant att se vad du hamnar på

Fick väldigt snarlikt ditt resultat, tot 323 (:

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Märker ni ingen skillnad mellan mekansik och ssd så antar jag att ni sitter på en Pentium 100 mhz... sluta stirra på benchmarks :S
Vill du att din disk ska bencha 1000 mb read och write per sekund eller vill du att den ska starta ett program på 1 sekund istället för 30?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.