Sony tar över hela Sony Ericsson

Permalänk
Melding Plague

Sony tar över hela Sony Ericsson

Telefonsamarbetet Sony Ericsson övergår till att ägas av endast Sony. Det japanska företaget köper ut Ericsson för 9,5 miljarder kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

No more Sony Ericsson reklamfilmer :*(

Permalänk

Har bara haft SonyEricsson i mitt liv

Permalänk
Medlem

Då kandke det kommer en riktigt playstation mobil nu

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Detta har jag väntat på i snart 5år.
Förvånad att det inte skedde tidigare.
Dock inget fan av ericsson eller sony ericsson. Har ericsson som jobbtelefon och den är måttligt långt under all kritik XD (måste vara ett måndagsex jag fått hehe)

Hoppas båda kan koncentrera sig lite mer på rätta delar av marknaden nu så deras produkter blir bättre.

Lycka till båda två

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant var Ericsson väljer att investera de pengarna i

Stämmer det verkligen att Sony Ericsson har mindre än 2% av mobilmarknaden idag? Snacka om att de tappat andelar isf.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt måste jag faktiskt säga. Gillar telefonerna!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag eller?

Jag såg alla Ericsson mobiler som prototyper då dom släpper en ny varje dag ingen mobil blev aldrig 'riktigt' klar kändes det som

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

Typiskt allting säljs till Kina och Japan. Jobben försvinner och arbetslösheten ökar i Sverige.

Permalänk

Lite tråkigt för Ericsson. Men för Sony är detta guld.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Typiskt allting säljs till Kina och Japan. Jobben försvinner och arbetslösheten ökar i Sverige.

Instämmer helt, mycket trist.

Vet inte hur mycket SonyEricsson-folk som finns kvar i Sverige, dom verkar ju ha folk bl.a i Lund.
Bara hoppas Ericsson tar ansvar och flyttar över dessa på annat håll.

Om inte annat så lär ju iofs t ex Huawei stå med öppna armar
http://it24.idg.se/2.2275/1.386779/allt-karvare-mellan-huawei...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Typiskt allting säljs till Kina och Japan. Jobben försvinner och arbetslösheten ökar i Sverige.

Ericsson går ju inte i konkurs, de ska nog investera pengarna i något inom det dom fortfarande är bra på (inte mobiler) så jobb finns nog kvar.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Instämmer helt, mycket trist.

Vet inte hur mycket SonyEricsson-folk som finns kvar i Sverige, dom verkar ju ha folk bl.a i Lund.
Bara hoppas Ericsson tar ansvar och flyttar över dessa på annat håll.

Om inte annat så lär ju iofs t ex Huawei stå med öppna armar
http://it24.idg.se/2.2275/1.386779/allt-karvare-mellan-huawei...

Men, Sony köpte ju upp Ericssons del, det innebär väl inte att Sony måste lägga ner alla divisioner som var Ericssons.

Permalänk
Medlem

Lika bra, de har inte hängt med i utvecklingen. De var bra på vanliga mobiler, jag köpte själv en SE så sent som för 2½ år sen, men när det gäller smartphones har Apple, HTS och Samsung tagit över marknaden nästan helt. Får se hur det går för Nokia. Lite synd om både de Skandinaviska märkena försvinner. Storhetstiden för Skandinavien verkar dock över i vilket fall som helst när det gäller mobiler =(

Jag hoppas de investerar de där miljarderna väl i nya arbetstillfällen för något annat men det skulle jag inte tro, inte i Sverige åtminståne.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Nu blir det Kina och Indien som arbetskraften med stor sannolikhet ska flyttas till. Om inte de anställda i Lund visar att de har en unik förmåga att utveckla och designa attraktiva produkter, så ligger det risigt till. I Indien finns det många personer med bra utbildning, och billiga är de dessutom i drift.

He, he. Lite skadeglädje har jag, eftersom jag inte gillar deras produkter.

Det är förhastat att dra några större slutsatser. Sony är inte iheller någon "superman" när det gäller tekniska produkter. Det bör hålla sig till musikproduktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Men, Sony köpte ju upp Ericssons del, det innebär väl inte att Sony måste lägga ner alla divisioner som var Ericssons.

Absolut inte, men vad är sannolikheten?
Hela grejen går ju ut på att integrera deras egna tekniker och använda saker som dom redan utvecklar på annat håll.
Som sagt, jag vet inte, det är bara spekulationer, men jag skulle tro att det är en minimal chans att dom väljer att ha kvar folk i Sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Men, Sony köpte ju upp Ericssons del, det innebär väl inte att Sony måste lägga ner alla divisioner som var Ericssons.

Det var ett gemensamt bolag, joint venture. Fanns inga delar som var "ericssons" eller "sonys" utan de samägde det hela (som jag har förstått det). Egentligen behöver inget hända, den fysiska närheten i Lund spelar egentligen ingen roll, det enda är väl att vissa avdelningar som sitter i Ericssons byggnad får flytta på sig ett par hundra meter.

Själv ser jag det som ett logiskt steg, Sony är bättre och mer i behov av det som SE kunde leverera. Ser fram mot de produkter som kan komma nu :).
Ericsson är ju en av världens bästa och största på det de sysslar med, så de kommer ju inte försvinna i det närmaste. snarare att de blir större och kan koncentrera sig mer på det (bygger ju LTE nätverk så det knakar över hela globen väl?). Sen är det ju inte sagt att Sony och Ericsson inte kan samarbeta kring saker framöver, bara inte tillsammans, utan en mer tydlig fördelning!

Angående jobb som försvinner från Sverige, det är inte på grund av girighet som Sverige sackar efter. Det är bland annat på alldeles för lång lönesättning och att vi beskattar ihjäl allt som rör sig i detta land... i min åsikt i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Lika bra, de har inte hängt med i utvecklingen. De var bra på vanliga mobiler, jag köpte själv en SE så sent som för 2½ år sen, men när det gäller smartphones har Apple, HTS och Samsung tagit över marknaden nästan helt. Får se hur det går för Nokia. Lite synd om både de Skandinaviska märkena försvinner. Storhetstiden för Skandinavien verkar dock över i vilket fall som helst när det gäller mobiler =(

Jag hoppas de investerar de där miljarderna väl i nya arbetstillfällen för något annat men det skulle jag inte tro, inte i Sverige åtminståne.

Blir nog bonusar ska du se

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Lite trist.
Har haft Ericsson sen 97 (förutom ett snesteg för 10 år se då jag testade Nokia) och dom har alltid funkat bra. Iof vägrar jag smartphones fram tills jag fick en på jobbet.
Känns inte lika lockande att köpa en produkt som det står Sony på...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av soccom83:

Ericsson är ju en av världens bästa och största på det de sysslar med, så de kommer ju inte försvinna i det närmaste. snarare att de blir större och kan koncentrera sig mer på det (bygger ju LTE nätverk så det knakar över hela globen väl?). Sen är det ju inte sagt att Sony och Ericsson inte kan samarbeta kring saker framöver, bara inte tillsammans, utan en mer tydlig fördelning!

De äger över en tredjedel av den marknaden - det vill säga är det största företaget där - så ja

Ericsson är ett namn som förmodligen kommer försvinna från konsumenternas trånga syn, men de kommer fortsätta vara stora och viktiga bakom kulisserna.

Permalänk
Medlem

Lite trist. Men ärligt Eriksson har aldrig haft bra smartphons det är därför det gått åt skogen.

Deras touch är ren crap. Jag har kollat på deras nyaste och den är lika dålig som min snart 2 år gamla SE.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Ericsson var riktigt vassa med utvecklingen innan "Sony Ericsson" kom, tror detta är bra för båda parterna där Ericsson slipper oroa sig för marknadsandelar och fokusera på ny teknik. Och Sony... köper istortsett bara loss ett namn och stjäl några patenter..

Permalänk
Medlem

Ericsson tjänar ju mera per vecka på telefonväxlar och sånt än på mobiler per år ungifär.
Undrar om Sony tar bort efternamnet Ericsson nu?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ericsson tjänar ju mera per vecka på telefonväxlar och sånt än på mobiler per år ungifär.
Undrar om Sony tar bort efternamnet Ericsson nu?

Det tror jag, men vem vet, de kanske behåller det såsom AMD gjorde med ATI-loggan ett tag. Det skapar mindre förvirring för den stora massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Typiskt allting säljs till Kina och Japan. Jobben försvinner och arbetslösheten ökar i Sverige.

Nej, det säljs i allra högsta grad i hela världen. Om det är telefoner du pratar om. Vilka jobb? Tillverkningen sker/skedde inte direkt i sverige.

Permalänk
Medlem

Är väl bara naturligt att de bara heter Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Är väl bara naturligt att de bara heter Sony.

Skulle säga att det är en nödvändighet att bara heta sony. däremot misstänker jag att de kommer satsa hårt på varumärket xperia. SEs telfoner från 2011 har ju överlag fått bra omtal, sitter själv med en arc och är hur nöjd som helst.

Permalänk
Medlem

Tråkigt!
Har typ alltid haft Ericsson och senare SonyEricsson. Undantaget en nokia som det heller inte va något fel på.

Jag är skeptisk till att Sony ska kunna sköta detta på rätt sätt. SonyEricsson har ju senaste året tagit steg för att öppna upp sina smartphones och arbeta mer med mjukvaruuppdateringar. Sony brukar ju å andra sidan ha en tendens att vilja bete sig som Apple i allt vad de rör med diverse inlåsningar och andra "användarupplevelse-främjande åtgärder".

Får se mig omkring efter andra alternativ om de inte sköter sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Nej, det säljs i allra högsta grad i hela världen. Om det är telefoner du pratar om. Vilka jobb? Tillverkningen sker/skedde inte direkt i sverige.

SonyEricsson har ca 3000 anställda i Sverige. Ett fåtal i Kista och resten i Lund. Tyvärr är nog risken för att dessa flyttas utomlands stor, iaf på lång sikt. På kort sikt behöver Sony den kompetens som finns i Sverige.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Bra.

Hoppas på Vaio-koncept fast som telefon.