Går det köra två Asus GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II sli på detta modekort ?

Permalänk

Går det köra två Asus GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II sli på detta modekort ?

hejsan, jag har ett Asus P8P67 DELUXE REV B3 Modekort och jag hade tänkt köpa två grafikkort för att kunna spela Bf3 på ultra
undrar om det kommer gå att köra sli med dom ?

http://www.inet.se/artikel/1901977/asus-p8p67-deluxe-rev-b3
http://www.inet.se/artikel/5409284/asus-geforce-gtx-580-1536m...

kanske någon som vet något bättre grafikkort för att köra sli

lägger max ut 9000 kr på två grafikkort

kom gärna med råd Mvh Jonathan

Permalänk

Jodå det ska gå

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen inte rekommendera det men rent teoretiskt går det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Skulle verkligen inte rekommendera det men rent teoretiskt går det.

okej för det verkar ju som det skulle bli väldigt trångt och varmt för korten

men skulle det inte vara bättre om man köpte två XFX Radeon HD6970 2048MB istället

http://www.inet.se/artikel/5409090/xfx-radeon-hd6970-2048mb

för är ju ute efter att kunna spela bf3 på ultra så dom korten verkar klara det rätt så bra

som testet här visar http://www.sweclockers.com/recension/14532-grafikkort-i-battl...

Mvh Jonathan

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuhKaKaPooPoo:

okej för det verkar ju som det skulle bli väldigt trångt och varmt för korten

men skulle det inte vara bättre om man köpte två XFX Radeon HD6970 2048MB istället

http://www.inet.se/artikel/5409090/xfx-radeon-hd6970-2048mb

för är ju ute efter att kunna spela bf3 på ultra så dom korten verkar klara det rätt så bra

som testet här visar http://www.sweclockers.com/recension/14532-grafikkort-i-battl...

Mvh Jonathan

Som du själv räknat ut kommer det bli väldigt varmt med två GTX 580 DCII.
Jag skulle absolut rekommendera två HD 6970 2GB före. Du kommer få mindre prestanda som du själv kanske förstår men betydligt mer spelrum gällande temperaturer. De kortet du länka till har nog referenskylare, vilket är bra i multi-gpu lösningar, men det beror helt på hur ditt chassi ser ut och ventilationen inuti.

Två hd 6970 har både minnet och kraften nog att maxa BF3 som det ser ut nu. Hela spelet har som du vet inte släppts än så ingen kan egentligen lova något.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Sök efter nått med referensdesign, som blåser ut värmen ur lådan, och inte tar så förbaskat mycket plats.

De flesta alternativa kylare dumpar all värme i lådan, vill du verkligen ha 400W värme som från grafikkorten som du måste transportera ut ur lådan via chassifläktar? Det går väll an när man bara har ett kort men två blir lite jobbigt.

Och sen har just DirectCU ett problem då det är tre slotts högt och det gör att korten sitter direkt mot varandra, inte direkt optimalt för luftflödet.

Det enda referens kortet jag hittar på Inet är EVGA:s och med tanke på att EVGA säljer två överklockade varianter av samma kort så är väll risken att man får de sämsta GPU:erna med tanke på överklockning om man köper billigaste varianten från EVGA större än från andra tillverkare, tror jag i alla fall. Så kanske värt att se vad övriga näthandlare har att erbjuda.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Håller med alla andra som skrivit, klart du kan rent teoretiskt köra dubbla DCII kort på moderkortet men att värmen kommer bli brutal. Sen är frågan vad du har för chassi som du skall köra SLi (alt CF) i? För de flesta chassin i vanliga ATX standarden är oftast rätt små så chansen för hög värme är stor i vilket fall. Har du därimot fulltower med bra luftflöde så är det ett plus / alternativt vattenkylning.

Permalänk

Ursäkta om jag är morgontrött nu men.... Referenskylare må skicka ut värmen bak. Men directCU och andra kyllösningar har nästan att halvt kilo mer aluminium!? Även om luften inte kommer ur lådan är strålnings energin väldigt mycket mindre. Mitt egna 470 låg som en varm kolbit mitt i lådan med referenskylaren. Nu går den aldrig över 55 grader med kylaren i signatur och då spelar de inte så stor roll att luften stannar kvar i lådan några sekunder extra.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem

Köp två av dessa i referens design http://www.inet.se/artikel/1902127/evga-geforce-gtx-580-1536m...

Skrivet av Halldinus:

Ursäkta om jag är morgontrött nu men.... Referenskylare må skicka ut värmen bak. Men directCU och andra kyllösningar har nästan att halvt kilo mer aluminium!? Även om luften inte kommer ur lådan är strålnings energin väldigt mycket mindre. Mitt egna 470 låg som en varm kolbit mitt i lådan med referenskylaren. Nu går den aldrig över 55 grader med kylaren i signatur och då spelar de inte så stor roll att luften stannar kvar i lådan några sekunder extra.

Det handlar ej om värme strålning utan om värme ledning. Aluminiumets temperatur ska då ner så nära chassiluftens temperatur som möjligt för att kyla bra, detta är lättare med mer aluminium som du säger men om luten runt kortet är 40-50C så blir det markant svårare och aluminiumet får svårt att kyla alls då du endast blåser varm luft på det.

I ditt fall så kunde ditt kort blåsa bort luften ut chassit och direkt få ny kall luft från dina chassifläktar men detta gäller ej om du har två kort som bara blåser den varma luten på varandra.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldinus:

Ursäkta om jag är morgontrött nu men.... Referenskylare må skicka ut värmen bak. Men directCU och andra kyllösningar har nästan att halvt kilo mer aluminium!? Även om luften inte kommer ur lådan är strålnings energin väldigt mycket mindre. Mitt egna 470 låg som en varm kolbit mitt i lådan med referenskylaren. Nu går den aldrig över 55 grader med kylaren i signatur och då spelar de inte så stor roll att luften stannar kvar i lådan några sekunder extra.

Kan bara instämma. Efter jag monterat Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus sjönk grafikkortet med ca: 30 grader och lådtempen med ca: 10 grader. Baksidan på kortet var före bytet stekhet och värmde mot processorn. Efter har den inte mer än kroppstemperatur.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

en lite gammal review men dock med sli av just detta kort, så kan du iaf läsa ett test om det

http://www.guru3d.com/article/asus-gtx580-directcu-ii-sli-rev...

Permalänk

Som ägare av två DCII, dock bara 570, så kan jag starkt rekomendera denna kylaren Men ska du satsa på sli så måste du ha ett mobo typ http://www.inet.se/artikel/1901986/asus-p8p67-ws-revolution-b... som har tre platser mellan korten, annars kommer det övre bli för varmt! Mina kort diffar bara ca 5C och varmaste kortet är sällan över 60C.
Finns säkert fler kort som har tre platser, men inte många. Vet att dom kostar en slant men ska du ha DCII så måste du, annars får du välja referens design eller köpa eftermarknadskylare.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Avstängd

Med 580 skulle jag inte gjort det. Med 650D på full blås och korten på översta och nedersta kortplatsen så når jag väldigt lätt upp till 95 grader på övre kortet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endi:

en lite gammal review men dock med sli av just detta kort, så kan du iaf läsa ett test om det

http://www.guru3d.com/article/asus-gtx580-directcu-ii-sli-rev...

En aning missvisande för trådskaparen då den använder eVGA X58 Classified ett moderkort för ca 3-4 lök som har enormt mycket mer utrymme mellan korten.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldinus:

Ursäkta om jag är morgontrött nu men.... Referenskylare må skicka ut värmen bak. Men directCU och andra kyllösningar har nästan att halvt kilo mer aluminium!? Även om luften inte kommer ur lådan är strålnings energin väldigt mycket mindre. Mitt egna 470 låg som en varm kolbit mitt i lådan med referenskylaren. Nu går den aldrig över 55 grader med kylaren i signatur och då spelar de inte så stor roll att luften stannar kvar i lådan några sekunder extra.

Det är bara det att ovsett vilken kylare man har på kortet så producerar det lika mycket värme, problemet med kylare typ DirectCU är att värmen hamnar i lådan och sen måste ventilleras ut ur lådan av nån chassit fläkt. Vist det går bra om man har bra ventillation lådan och bar ett kort. Men har man två hig end kort så blir det en jävla massa värme att blåsa ut ur lådan. Bättre då att få ut vämen direkt.

Strålningsvärmen från dator komponener är rent generellt mycket liten, temperaturen är helt enkellt för låg, du måste upp i hundratals grader för att den ska börja ha betydelse.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Tips från Marcus på ASUS

Citat:

skruva bort metallkåpan på det översta DirectCU II kortet (har gjort detta själv på ett P8P67 Deluxe B3). Du kommer bli förvånad över hur bra kylprestandan blir. Du hittar den 5:e skruven för att få bort kåpan i mitten under den påklistrade detaljer med röda ränder.

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Skrivet av lideri:

Det är bara det att ovsett vilken kylare man har på kortet så producerar det lika mycket värme, problemet med kylare typ DirectCU är att värmen hamnar i lådan och sen måste ventilleras ut ur lådan av nån chassit fläkt. Vist det går bra om man har bra ventillation lådan och bar ett kort. Men har man två hig end kort så blir det en jävla massa värme att blåsa ut ur lådan. Bättre då att få ut vämen direkt.

Strålningsvärmen från dator komponener är rent generellt mycket liten, temperaturen är helt enkellt för låg, du måste upp i hundratals grader för att den ska börja ha betydelse.

Om mitt kort satt mitt i lådan och var 90 grader varm, spelar det ju ingen som helst roll att den sprutar ut luften den suger in i baken. För luften runt kortet värms av att kortet är 90 grader varmt och den luften värmer mer luft o så vidare.

När jag hade den gamla kylaren låg lådtempen aldrig under 30 grader. idag är det aldrig över 23.

Ursäkta att jag inte kan förklara bättre, men de är en sak att förstå fysik o att förklara det

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldinus:

Om mitt kort satt mitt i lådan och var 90 grader varm, spelar det ju ingen som helst roll att den sprutar ut luften den suger in i baken. För luften runt kortet värms av att kortet är 90 grader varmt och den luften värmer mer luft o så vidare.

När jag hade den gamla kylaren låg lådtempen aldrig under 30 grader. idag är det aldrig över 23.

Ursäkta att jag inte kan förklara bättre, men de är en sak att förstå fysik o att förklara det

Då mäter du "fel" eller så har du gjort fler förändringar mellan mättillfällena.
Var och hur mäter du lådtemperaturen, en termometer vi ett av utblåsen eller via nån sensor på moderkoertet? Låt mig gissa att temp mätaren på ditt moderkort sitter inklämd i närheten av PCIe kontakten, och då en del värme från ett varmt grafikkortet kommer ledas ner i moderkortet så är det inte konstigt att den visat lägre temperatur med ett svalare grafikkort, eller att du med en annan kylare förändrat luftflödet i lådan så att just den delen du mäter temperaturen på har blivit något kallare.

Däremot så törs jag garantera att temperaturen på luften i lådan, och antagligen din CPU temp har gått upp. Om du inte lagt till fler eller vridit upp några chassifläktar.
Det finns helt enkelt ingen fysikalisk möjlighet att du fått lägre lådtemperatur genom att dumpa mer värme i lådan, och dessutom minskat flödet genom att ta bort en fläkt som blåste ut luft ur lådan, det fungerar inte så.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru