Få WLAN-kortet att stängas av automatiskt vid anstlutning till dockning station.

Permalänk
Medlem

Få WLAN-kortet att stängas av automatiskt vid anstlutning till dockning station.

OBS PROBLEMET LÖST!

Efter lite sökande i BIOS hittade jag tillslut vad jag sökte

Lång förklaring
Börja med att gå in i BIOS (F10). Sedan går du till fliken ”System Configuration”. Där går du in där det står ”Built-In Device Options”. När du kommit in så letar du reda på ”LAN/WLAN Switching” och bockar i den. Sedan är det bara att trycka på ”ESC” och spara ändringarna så kommer det funka.

Kort förklaring
BIOS (F10) -> System Configuration - > Built-In Device Options -> Bocka i LAN/WLAN Switchning. Klart!

OBS ! Dett funkar endast på Hp-laptops.

Annars rekommendrera jag att testa 13ers3rk eller Droih förslag.

Hej swe!

Har ett litet problem,

Jag vill få det trådlösa nätverkskortet att stänga av sig automatiskt när jag ansluter till en dockningsstation. Så laptopen endast går på det trådade nätverkskortet när den sitter i dockan. När jag sedan kopplar ur den ur dockan så ska det trådlösa hoppa igång igen automatiskt. Det är viktigt att det trådlösa blir helt avstängt under tiden laptopen sitter i dockan.

Kan tillägga att det är Windows 7 som används.

Finns det något smidigt sätt att lösa detta på?
Finns det nån inställing i BIOS som gör detta?

Svar uppskattas!

MVH Jakob

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJääjk:

Hej swe!

Har en litet problem,

Jag vill få det trådlösa nätverkskortet att stänga av sig automatiskt när jag ansluter till en dockningsstation. Så laptopen endast går på det tråddade nätet när den sitter i dockan. När jag sedan kopplar ur den ur dockan så ska det trådlösa hoppa igång igen automatiskt. Det är viktigt att trådlösa blir helt avstängt under tiden den sitter i dockan.

Finns det något smidigt sätt att lösa detta på?
Finns det nån inställing i BIOS som gör detta?

Svar uppskattas!

MVH Jakob

Ta dig tiden att klicka 2 gånger
Edit; Ska googla och kolla ifall det går att fixa

Edit2; Vet dock inte hur du exakt menade men jag tror det här kanske kan hjälpa: http://www.wirelessautoswitch.com/

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJääjk:

Hej swe!

Har ett litet problem,

Jag vill få det trådlösa nätverkskortet att stänga av sig automatiskt när jag ansluter till en dockningsstation. Så laptopen endast går på det tråddade nätet när den sitter i dockan. När jag sedan kopplar ur den ur dockan så ska det trådlösa hoppa igång igen automatiskt. Det är viktigt att trådlösa blir helt avstängt under tiden den sitter i dockan.

Finns det något smidigt sätt att lösa detta på?
Finns det nån inställing i BIOS som gör detta?

Svar uppskattas!

MVH Jakob

Det skall finnas under inställningarna på de trådlösa nätverkskortet "Disable when connected with cable" lr så

Visa signatur

Citera för svar :)
Fractal Design: Arc: MSI P67A-GD65, Radeon 5770 Cf, Intel i7 2600, 500W psu
Med:Saitket II, Saitek Cyborg 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Ta dig tiden att klicka 2 gånger

Edit; Ska googla och kolla ifall det går att fixa

Hade det varit jag så hade jag gjort så. Men nu är problemet att detta är på ett företag med många anställda. Och många av dom vet knappt hur man startar en dator tyvärr, så det blir för svårt för dom.

Riktigt shysst av dig!, har googlat som en galning men har inte inte någon bra lösning. Kanske är jag en värdelös googlare, vem vet

Edit: Såg det där programmet lite tidigare idag. Hade hoppats på att det gick att lösa på något smidigare sätt med nån inbyggt inställning eller liknande, men tusen tack för att du tog dig tid

Skrivet av Wrote:

Det skall finnas under inställningarna på de trådlösa nätverkskortet "Disable when connected with cable" lr så

Vore jättesnällt om du förklara mer specifikt vart jag kan hitta denna inställning. Antar att jag är lite småvirrig idag för jag hittar den verkligen inte

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk
Medlem

Nätverks- och delningscenter > ändra inställningar för nätverkskort

Högerklicka på det nätverks kort som hanterar trådad anslutning > egenskaper > konfigurera

Välj fliken Avancerat, leta reda på Network Address och klicka i Värde, fyll sedan i 100000000000.

Upprepa på det kort som tar hand om trådlöst, men fyll i t.ex. 010000000000

Detta bör få Windows att prioritera det trådade kortet, har dock ej möjlighet att testa själv men i Vista när detta hette Metric så fungerade det vad jag förstått.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droih:

Nätverks- och delningscenter > ändra inställningar för nätverkskort

Högerklicka på det nätverks kort som hanterar trådad anslutning > egenskaper > konfigurera

Välj fliken Avancerat, leta reda på Network Address och klicka i Värde, fyll sedan i 100000000000.

Upprepa på det kort som tar hand om trådlöst, men fyll i t.ex. 010000000000

Detta bör få Windows att prioritera det trådade kortet, har dock ej möjlighet att testa själv men i Vista när detta hette Metric så fungerade det vad jag förstått.

Tusen tack! Detta ska garanterat testas.

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |