Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Det går väl inte? Gängan är ju i botten då. På en "rotary" funkar det som du säger men på en vanlig sitter den ju som spiken?!

hmm det vet jag inget om, köpte mina 45 & 90 från indomo.
och dom gick rotera,sen visste jag inget om att det fanns olika som går och inte går.
tog för givet att alla oavsett 45 & 90 går.

dessa kör jag med:
http://indomo.se/9968-G1-4-S16-10mm-3-8-45-grader-vinklad-skr...
http://indomo.se/9984-G1-4-S16-10mm-S16-11-90-grader-vinklad-...

och dessa går att rotera.

Finns hos coolingstuff med:
http://coolingstuff.se/p/124/vinklad-sm10-16-g1-4---silver
http://coolingstuff.se/p/391/sm10-16-45grader-silver

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

hmm det vet jag inget om, köpte mina 45 & 90 från indomo.
och dom gick rotera,sen visste jag inget om att det fanns olika som går och inte går.
tog för givet att alla oavsett 45 & 90 går.

dessa kör jag med:
http://indomo.se/9968-G1-4-S16-10mm-3-8-45-grader-vinklad-skr...
http://indomo.se/9984-G1-4-S16-10mm-S16-11-90-grader-vinklad-...

och dessa går att rotera.

Finns hos coolingstuff med:
http://coolingstuff.se/p/124/vinklad-sm10-16-g1-4---silver
http://coolingstuff.se/p/391/sm10-16-45grader-silver

Ah smidigt jag har köpt fel antagligen, tänkte spara lite pengar och så sitter man i båten sen.

Hur hårt vågar man dra åt kompressionsanslutningar innan o-ringen går sönder? Ska man sluta dra åt precis när man känner motstånd eller ska man dra åt så hårt man kan?

Permalänk

chrono:
Det ska alltid finnas ett utrymme för O-ringen när du drar fast den. Antingen är det en fas i "hålet" eller en Ur-gröpning i "Skruven". Har ingen tillgänglig just nu så jag kan inte se hur det är gjort på mina. Du ska dra åt tills det tar stopp men det finns ingen anledning att dra det stenhårt. O-ringen tätar så fort den är komprimerad.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Jag kör för tillfället med Antec Kühler 620 som jag är sjukt nöjd med när det gäller ljud och kylning. Dock är den väldigt ful och jag funderar på att kanske köpa mig ett komplett vattenkylningskit som kyler både grafikkort, minnen och processor (se signatur för min rigg). Vad finns det för kit? Priser för bra kvalité? Radiator kan vara intern eller extern. Det får gärna passa mitt chassi (Cooler Master HAF 932) som har hål på toppen för påfyllning av vätska och även hål i arslet för att kunna dra kablar vidare till en extern radiator. Import är inget problem!

Jag vill ha ett rött och svart tema, tänkte jag. Detta är ju vrålsnyggt.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag ska köpa en phobya dc12 400 pump till mitt vattensystem. Jag undrar nu om jag ska stänga av pumpen som är i min resovar eller är det ok att köra två pumpar i en och samma lopp?
Min lopp kommer se ut på följande sätt.
[tank/pump]-->[3x 140radiator]--->[5970]--->[5870]--->[pump]--->[3x120 radiator]--->[cpu]--->[moderkort]--->[ram]--[1x120 radiator]

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Hej.
Jag ska köpa en phobya dc12 400 pump till mitt vattensystem. Jag undrar nu om jag ska stänga av pumpen som är i min resovar eller är det ok att köra två pumpar i en och samma lopp?
Min lopp kommer se ut på följande sätt.
[tank/pump]-->[3x 140radiator]--->[5970]--->[5870]--->[pump]--->[3x120 radiator]--->[cpu]--->[moderkort]--->[ram]--[1x120 radiator]

Om du tittat på vad som skrevs under pumpar hade du sett följande:
"Seriekoppling: Här fäster man utloppet från den första pumpen i den andra pumpens insug. Detta kommer nästan att generera en dubbling av tryckhöjden men med en bibehållen flödeshastighet. Denna koppling ger även en viss redundans om en pump skulle gå sönder, då den andra pumpen fortfarande kan driva systemet, dock med sämre verkan. "
Nu kan du ju precis som du gjort sätta in pumparna med komponenter emellan, inga problem.
Personligen skulle jag skippat 2 radiatorer ([1x120] och [3x120]) och [tank/pump] för att göra det lite smidigare. Men: Whatever floats your boat..
/Ninjan

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjan:

Om du tittat på vad som skrevs under pumpar hade du sett följande:
"Seriekoppling: Här fäster man utloppet från den första pumpen i den andra pumpens insug. Detta kommer nästan att generera en dubbling av tryckhöjden men med en bibehållen flödeshastighet. Denna koppling ger även en viss redundans om en pump skulle gå sönder, då den andra pumpen fortfarande kan driva systemet, dock med sämre verkan. "
Nu kan du ju precis som du gjort sätta in pumparna med komponenter emellan, inga problem.
Personligen skulle jag skippat 2 radiatorer ([1x120] och [3x120]) och [tank/pump] för att göra det lite smidigare. Men: Whatever floats your boat..
/Ninjan

Tusen tack! Hade helt glömt bort den där FAQn. Men efter vidare läsning så verkar det som om jag måste ha två snarlika pumpar så att inte de inte går sönder. Tydligen är två olika tryck inte bra för pumparna.
Jag har funderingar på att bygga två loppar eller skippa [tank/pump]

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej läste just tråden Mycket bra skrivet även fast jag inte förstår alltför mycket av det! ;p

då jag är helt ny till vattenkylning så måste jag fråga då jag har köpt en Antec KÜHLER H2O 620,
så tror ja att ja läste nånstans att man inte ska ha vanligt kranvatten?
så ska man köpa destillerat vatten och bara hälla in i Antec KÜHLER H2O 620 inga tillsättsämnen lr nåt?

(ursäkta om jag är lite slow var bara mycket info om vattenkylning för en nybörjare )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twixzter:

Hej läste just tråden Mycket bra skrivet även fast jag inte förstår alltför mycket av det! ;p

då jag är helt ny till vattenkylning så måste jag fråga då jag har köpt en Antec KÜHLER H2O 620,
så tror ja att ja läste nånstans att man inte ska ha vanligt kranvatten?
så ska man köpa destillerat vatten och bara hälla in i Antec KÜHLER H2O 620 inga tillsättsämnen lr nåt?

(ursäkta om jag är lite slow var bara mycket info om vattenkylning för en nybörjare )

Det är väl ett slutet system för bara cpu.
Så det är bara koppla i och köra.

Du behöver inget vatten till då den redan har det och du kan inte öppna den.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ska bygga mig en liten vattenkylning för min burk nu hade jag tänkt och jag har en ganska litet chassi från CoolerMaster så jag måste montera radiatorn externt. Jag tänkte köra med Phobyas Xtreme 200 radiator men har inte funnit någon sorts fötter eller annat ställ för denna radiator. JAg har letat och letat utan att ha funnit nåt som kan funka. Någon här som har ett Xtreme 200 externt monterat??

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 9800x3d, Asus Rog Strix X870E-E, DDR5 6200 2x48GB , Asus RTX 5090 Tuf 32GB GDDR7, Noctua NH-D15S chromax.black, LG 45GX950A-B, Meganex 8k

Permalänk
Medlem

Det var någon som hade ett kyltorn som man kunde koppla till sin vattenkylning, det skulle väl vara typ en meter högt, men så slapp man pump då det varma vattnet steg och de avkylda sjönk.

Någon som kommer ihåg vad det hette? Fungerade det?
Finns det kvar? Har sökt lite men hittar inget...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Dava:

Det var någon som hade ett kyltorn som man kunde koppla till sin vattenkylning, det skulle väl vara typ en meter högt, men så slapp man pump då det varma vattnet steg och de avkylda sjönk.

Någon som kommer ihåg vad det hette? Fungerade det?
Finns det kvar? Har sökt lite men hittar inget...

Du tänker nog på Reserator:
http://www.zalman.com/eng/product/Product_Read.asp?idx=183

Sitter dock en liten pump i botten. Fläkt behövs dock inte. Har haft en sådan men den räcker inte till att kyla t.ex. ett Ati 4890 och en Q6600. Ganska begränsad kylningsförmåga... Pumpen är inte helt tyst, bäst att ställa hela reseratorn på något gummi material.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Sog rickit snyggt ut den där http://www.zalman.com/eng/product/Pr...ad.asp?idx=183 dock ,

Vad går det på om man ska börja med att bygga ett system för bara Prosserson till en början ?? och vad för hemmsidor rekomenderas eller fungerar dom bra dom som länkas i början gärna svenska sidor

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeXZoR:

Sog rickit snyggt ut den där http://www.zalman.com/eng/product/Pr...ad.asp?idx=183 dock ,

Vad går det på om man ska börja med att bygga ett system för bara Prosserson till en början ?? och vad för hemmsidor rekomenderas eller fungerar dom bra dom som länkas i början gärna svenska sidor

Indomo.se & coolingstuff.se

Du måste ha reservoar,pump,slang,nipplar,radiator och cpu block då.

Mitt gick på runt 3500-3600 för både cpu & gpu.
Dock valde jag en rx 3x120 radiator (går ju välja billigare).
Sen vilka nipplar gör mycket på priset,mina kostade runt 45kr st,finns billigare.
Lika så cpu block,beror på vilket block du tar varierar priset,ren coppar block gör några hundringar.

Mellan tummen och pekfingret,ska du ha allt utom gpu block så räkna. Minst 1500 2000kr då räknade jag att loopen klarar köra gpu,att du bara köper gpu block och sätter in.

Om jag tänkt fel får någon rätta mig,är inte superbra på vattenkylning.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Indomo.se & coolingstuff.se

Du måste ha reservoar,pump,slang,nipplar,radiator och cpu block då.

Mitt gick på runt 3500-3600 för både cpu & gpu.
Dock valde jag en rx 3x120 radiator (går ju välja billigare).
Sen vilka nipplar gör mycket på priset,mina kostade runt 45kr st,finns billigare.
Lika så cpu block,beror på vilket block du tar varierar priset,ren coppar block gör några hundringar.

Mellan tummen och pekfingret,ska du ha allt utom gpu block så räkna. Minst 1500 2000kr då räknade jag att loopen klarar köra gpu,att du bara köper gpu block och sätter in.

Om jag tänkt fel får någon rätta mig,är inte superbra på vattenkylning.

Jag vill inflinka att reservoar (vattentank) inte är nödvändig
Samtidigt vill jag påpeka att de dyrare nipplarna är så mkt bättre att arbeta med än de billigare, de skruvas enklare och verkar hålla ihop bättre.
Om du vill göra det billigt för dig så skulle jag rekommendera att först börja med gpu;n då det är den som låter mest

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Visst är det så.
Men finns en del som vill ha tank därav jag nämnde det.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Hej, undrar om det funkar bra att ha vattenkylning i ett Fractal Design R3 chassi? Och tycker ni det vore värt att skaffa ett vattenkylningssystem, även om jag inte tänkt överklocka och klarar mig bra med bara luftkylt än så länge? Själv tycker jag det ser råfett ut, men frågan är om det är värt...

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk

Hej. Jag undar om denna pump http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p8078 klarar av att driva detta system eller om jag måste köpa en till pump?

[Pump/Tank]--[2x120 radiator]--[2x GPU block]--[CPU block]--[4x120 radiator]

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RödMicra:

Hej. Jag undar om denna pump http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p8078 klarar av att driva detta system eller om jag måste köpa en till pump?

[Pump/Tank]--[2x120 radiator]--[2x GPU block]--[CPU block]--[4x120 radiator]

Tacksam för svar!

Har den. Den klarade av följande pump/radiator-->3x120-->5970-->5870-->3x140-->moderkort-->cpu-->ram-->1x120-->pump/radiator

Visa signatur

Permalänk

Räcker det med en 4x120 radiator att kyla 2st GTX480 och en CPU?

Om inte så får jag kasta in en 2x120 radiator.

Permalänk
Medlem

Detta är kanske rent utsakt en idiotisk fråga, men mina skruvar till radiatorn (som man använder för att fästa fläktarna) är för långa.

Går det att använda dom endå, så länge man inte bara skruvar åt dom för långt?

Eller måste jag köpa nya skruvar?

Första gången jag ska installera vattenkylning och vill gärna inte göra fel.

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oroxlid:

Detta är kanske rent utsakt en idiotisk fråga, men mina skruvar till radiatorn (som man använder för att fästa fläktarna) är för långa.

Går det att använda dom endå, så länge man inte bara skruvar åt dom för långt?

Eller måste jag köpa nya skruvar?

Första gången jag ska installera vattenkylning och vill gärna inte göra fel.

Om du har en sån här tång hemma: http://static.garage24.se/g24_images/products/300_uni/12-953-...
Så kan du skruva in skruven i tången och klippa av dom. Det gjorde jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Om du har en sån här tång hemma: http://static.garage24.se/g24_images/products/300_uni/12-953-...
Så kan du skruva in skruven i tången och klippa av dom. Det gjorde jag

Ok, får ta och testa det

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem

Ska klocka upp min i5 760 (@2,8 GHz) och sitter och funderar på antingen D14 eller H80.

• Vilken låter minst?

• Vilken kyler bäst?

• För- och nackdeler med de bägge lösningarna

Visa signatur

| Ryzen 3600 | RX5700XT | 16GB DDR4@3200MHz | Asus b450 ROG Strix | Corsair RM750X | Corsair Carbide 275R |

Permalänk
Medlem

för att kyla en i7 2700k och tre 6970: hur många radiatorer behöver jag?
hur många radiatorer går det in i ett obsidian 800D?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aids130:

för att kyla en i7 2700k och tre 6970: hur många radiatorer behöver jag?
hur många radiatorer går det in i ett obsidian 800D?

Du får minst in 1x120 bak och 3x120 i taket
Du kan nog om du inte har någon dvd eller dyligt få in en 4x120 i taket om den skjuts in i buren för dvd och kan bara fästas på tre ställen.

Inte 100 på att det går men tanken slog mig.

Edit: tror du kan ha en 1x120 i botten med om man vill?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Om du moddar lite i botten så får du lätt in en 280 rad, bara att ta bort fästet för dom 2 hårddiskarna som finns där, och ta upp ett hål för en fläkt till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||Corshair 800D||Asus Maximus IV||I7 2700K @4,5GHz||16GB Dominator PC15000||2x HD 7970 CF||EKWB||Corsair Series 3 120GB||OCZ ZX 1250W Gold||3x BenQ 24" G2420|| Windows 7 U 64|| ||Define R3||ASUS P67 Pro B3|| I7 2600K||8GB G.Skill||OCZ Vertex 3 120GB||2x 580 SLI ||Chieftec 750W Bronze||EKWB||Windows 7 U 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorrakim:

Om du moddar lite i botten så får du lätt in en 280 rad, bara att ta bort fästet för dom 2 hårddiskarna som finns där, och ta upp ett hål för en fläkt till.

Skrivet av Toivo83:

Du får minst in 1x120 bak och 3x120 i taket
Du kan nog om du inte har någon dvd eller dyligt få in en 4x120 i taket om den skjuts in i buren för dvd och kan bara fästas på tre ställen.

Inte 100 på att det går men tanken slog mig.

Edit: tror du kan ha en 1x120 i botten med om man vill?

kan ju ha dvd enheten längre ner
tror ni det är bättre med 4 X120 radiator + en 120
eller 3 X 120 radiator - en 240/280

Skrivet av Jorrakim:

såg att du hade liknande setup jag tänkte köra med. hur många kör du med och hur mycket har du klockat?
borde ge mig en rikting på vad som behövs!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aids130:

kan ju ha dvd enheten längre ner
tror ni det är bättre med 4 X120 radiator + en 120
eller 3 X 120 radiator - en 240/280

såg att du hade liknande setup jag tänkte köra med. hur många kör du med och hur mycket har du klockat?
borde ge mig en rikting på vad som behövs!

Ja, nu var ju planen att köra med BD men nu när det inte gick så bra med den så skall jag byta till SB-E, men tanken e att jag skall kyla cpu, grafikkorten, moderkort samt minnen, och jag tror jag skall klara det på en Phobya 480 Rad samt en Phobya 280 Rad.
Och 280rad:en skall jag sätta där nere och jag kommer att modda taket också så jag får in 480 rad:en där. Så just nu så står bygget stilla i väntan på att SB-E skall släppas, så tyvärr har jag ingen ritning till dig, men hade ju tänkt göra nått liknande som denna killen http://www.youtube.com/watch?v=a9Ovlo1uwk0&feature=relmfu och mäter man så får det ju plats.

Visa signatur

||Corshair 800D||Asus Maximus IV||I7 2700K @4,5GHz||16GB Dominator PC15000||2x HD 7970 CF||EKWB||Corsair Series 3 120GB||OCZ ZX 1250W Gold||3x BenQ 24" G2420|| Windows 7 U 64|| ||Define R3||ASUS P67 Pro B3|| I7 2600K||8GB G.Skill||OCZ Vertex 3 120GB||2x 580 SLI ||Chieftec 750W Bronze||EKWB||Windows 7 U 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorrakim:

Ja, nu var ju planen att köra med BD men nu när det inte gick så bra med den så skall jag byta till SB-E, men tanken e att jag skall kyla cpu, grafikkorten, moderkort samt minnen, och jag tror jag skall klara det på en Phobya 480 Rad samt en Phobya 280 Rad.
Och 280rad:en skall jag sätta där nere och jag kommer att modda taket också så jag får in 480 rad:en där. Så just nu så står bygget stilla i väntan på att SB-E skall släppas, så tyvärr har jag ingen ritning till dig, men hade ju tänkt göra nått liknande som denna killen http://www.youtube.com/watch?v=a9Ovlo1uwk0&feature=relmfu och mäter man så får det ju plats.

Tack för videon! ville se hur det hade sett ut om man gör det så stor hjälp där! Tror ändå att jag har ungefärliga mått på vad som behövs i kylningsväg!
Ger moderkortskylning verkligen så mycket? eller är det bara för att?

Visa signatur

Gratis frakt Inet