Permalänk

Någon som har koll på vart man kan köpa svarta coils finns bara gul på indomd får nämlingen väck på slagen

Visa signatur

Chassi: Define R4 Nätdel: NZXT HALE 90 80+Gold 1000W CPU: Intel i7 3820 Mobo: Msi x79 gd-45(8d) GPU: Gtx 590 Minne: Kingston 16GB 1600MHz SSD:Intel 520 Helt vattenkyld Ek watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aids130:

Tack för videon! ville se hur det hade sett ut om man gör det så stor hjälp där! Tror ändå att jag har ungefärliga mått på vad som behövs i kylningsväg!
Ger moderkortskylning verkligen så mycket? eller är det bara för att?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ger ingenting, men snyggt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stocken_levi:

Någon som har koll på vart man kan köpa svarta coils finns bara gul på indomd får nämlingen väck på slagen

http://coolingstuff.se/c/61/slang-tillbehor/a1/1

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag måste fråga jag har en Eco vatten kylare, är det normalt att man ibland hör hur vatten eller vätskan snurrar runt i den ?

Nästan som när man häller vatten i ett glas. Har bara börjat hända nu på senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubebenq:

Jag måste fråga jag har en Eco vatten kylare, är det normalt att man ibland hör hur vatten eller vätskan snurrar runt i den ?

Nästan som när man häller vatten i ett glas. Har bara börjat hända nu på senaste tiden.

Det är luft i kylaren som gör att det låter.
Om det har ökat själva ljudet så kolla så inte det sipprar in luft nånstans?

Eller så är kylare så dålig att vattnet avdunstat då mycket material andas. (t.ex plast osv)

Sökte lite och fick fram att det är ett slutet system och hittade detta.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Det är luft i kylaren som gör att det låter.
Om det har ökat själva ljudet så kolla så inte det sipprar in luft nånstans?

Eller så är kylare så dålig att vattnet avdunstat då mycket material andas. (t.ex plast osv)

Sökte lite och fick fram att det är ett slutet system och hittade detta.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Har själv sett dom bilderna det är därför jag alltid är rädd för kylaren haha:)

Fast jag tror inte det är luftkylaren, som jag nämne man hör tydligt att det är en vätska som går runt i slangen. Ljudet varar cirka 1.5 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubebenq:

Har själv sett dom bilderna det är därför jag alltid är rädd för kylaren haha:)

Fast jag tror inte det är luftkylaren, som jag nämne man hör tydligt att det är en vätska som går runt i slangen. Ljudet varar cirka 1.5 sekunder.

är det bara vid uppstart så är det just för att det är lite luft i kylaren, går aldrig få 100% tomt på luft.
så det är det som låter.

en del låter mer en del mindre beror lite på hur bra avluftat det är osv.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ja visst är det i början det låter, har hänt någon enstaka gång att det låter när jag surfar eller liknande Men jag har den bara till garatin går ut sen kommer jag inte ha den där.

Permalänk
Medlem

Sitter med ett rv02 och en något för liten rad och funderar på följande
http://www.frozencpu.com/products/14196/ex-rad-287/Magicool_E...
Är dock lite fundersam till om denna hade gått in när man har ett 6970 :\
Någon som vet om det finns lite mer slimmade 180mm fläktar som man kan använda?
Sen skulle jag vilja ha ett tips på någon form av filter till vattnet.
Har nämligen ett powercolor 6970 som kan börja flagna när som helst nu och vill inte att skiter far in i pumpen om detta skulle hända.
Hittar inga vattenfilter annat än i div. byggen i olika forum.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Sitter med ett rv02 och en något för liten rad och funderar på följande
http://www.frozencpu.com/products/14196/ex-rad-287/Magicool_E...
Är dock lite fundersam till om denna hade gått in när man har ett 6970 :\
Någon som vet om det finns lite mer slimmade 180mm fläktar som man kan använda?
Sen skulle jag vilja ha ett tips på någon form av filter till vattnet.
Har nämligen ett powercolor 6970 som kan börja flagna när som helst nu och vill inte att skiter far in i pumpen om detta skulle hända.
Hittar inga vattenfilter annat än i div. byggen i olika forum.

Hmm hur skulle skiten komma n i systemet?
Gpu blocken är ju slutna som man sätter på t.ex grafikkortet
Du kapslar inte i själva kortet i vattne utan det cirkulerar innuti blocket och inte på själva "brädan"

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Hmm hur skulle skiten komma n i systemet?
Gpu blocken är ju slutna som man sätter på t.ex grafikkortet
Du kapslar inte i själva kortet i vattne utan det cirkulerar innuti blocket och inte på själva "brädan"

Det sitter en nickelplaterat block från EK.
http://www.overclock.net/water-cooling/915966-please-read-bef...
Jag har hittills inte sett något men vem vet. kan ju blir problem när som helst.

Ursäktar om jag var lite otydlig i förra inlägget. Hade inte en tanke på att förklara det faktiska problemet ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

vet att detta kanske främst är för processorer men vattenkylning som vattenkylning. samma folk i alla fall!
Om man har två eller tre grafikkort och vattenkyler dem. ska man seriekoppla eller parallellkoppla dem?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aids130:

vet att detta kanske främst är för processorer men vattenkylning som vattenkylning. samma folk i alla fall!
Om man har två eller tre grafikkort och vattenkyler dem. ska man seriekoppla eller parallellkoppla dem?

genom sådana http://coolingstuff.se/p/187/anslutning-sli-cf-3slot-g1-4-nic...

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

var ju dock inte det jag frågade men men...

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Skrivet av Aids130:

var ju dock inte det jag frågade men men...

Seriekoppla alla prylarna. En del extrema överklockare parallellkopplar i bland men då får man har flera pumpar och flera radiatorer. Helt onödigt enligt mig. Ordningen på prylaran i lopen har inte någon betydelse såvida du inte har extremt lågt flöde. Har du extremt låg flöde så borde följande vara bäst:

Pump-Radiator-CPU-GFX1-GFX2-NB

Räcker med en svag och tyst pump i dom flesta fall. Förusättningarna är lite olika om man är ute efter en tyst dator eller en snabb dator.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Hej, jag införskaffade mig precis ett antec kühler h2o 620, jag har gjort exakt som det står med inkopplingen m.m. och den kyler väldigt bra, men den för massa ljud för själva kylaren, inte fläkt delen utan den del som sitter på processorn, nån som vet varför?
http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=Mjc2OA==&lan=u...

Permalänk
Skrivet av judn:

Hej, jag införskaffade mig precis ett antec kühler h2o 620, jag har gjort exakt som det står med inkopplingen m.m. och den kyler väldigt bra, men den för massa ljud för själva kylaren, inte fläkt delen utan den del som sitter på processorn, nån som vet varför?
http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=Mjc2OA==&lan=u...

Vet bara att pumpen sitter på CPU blocket så det är säkert den som låter. Kan var att det är för lite vatten i lopen. Borde inte vara något luft alls i ett slutet system tycker jag (slangarna borde kunna ta hand om värmeexpansionen). Har bara kört med "riktig" vattenkylning så jag har inte någon efarenhet av slutna system. Jag rekommendera dig att sakta snurra runt datorn i luften med strömen på till pumpen. Då kan luften åka vidare upp och lägga sig längst upp i radiatorn där den gör minst skada. Om du har radiatorn lös så kan du hålla den högt medans du lutar och vrider på datorn.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem

-

Visa signatur

Motherboard: Gigabyte GA-EP41-UD3L || CPU-typ: DualCore Intel Core 2 Duo E8400, 3000 MHz (9 x 333) (klockat 4000 MHz) || Minnen: 4x Corsair XMS2 CM2X1024-6400C4 1G || Hårddisk: Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2
16MB 7200RPM || grafik: MSI Geforce 295 gtx 1792MB

Permalänk
Medlem

klarar: http://www.coolingstuff.se/p/278/xsp...rylic-res-pump
1 cpu
2 gpu fullcover
trippel rad?

och klara radiatorn att kyla det?

Visa signatur

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Kunde inte se något om parallel vs seriel koppling av pumpar i tråden så tänkte jag kunde dela med mig av denna länk
http://martinsliquidlab.org/2011/04/26/pump-setup-series-vs-p...
Mycket intressant skillnad.
Helt klart värd att läsa om man funderar på att slänga in en pump till i systemet.
Test av pumpkonfiguration och INTE i slinga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

såg att coolingstuff kränger färdig kylda burkar nu med

http://coolingstuff.se/c/62/datorer/a1/1

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp fort! Jag har en phobya dc12 pump, kan den ligga ner på sidan eller måste den stå upprätt för att den inte ska gå sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Behöver hjälp fort! Jag har en phobya dc12 pump, kan den ligga ner på sidan eller måste den stå upprätt för att den inte ska gå sönder?

DU kan lägga den ned om du vill.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Avstängd

någon här som vet om det är fördelmässigt att bygga vattenkylning till en intel i5 2.8ghz quadcore? och dessutom om det ens går att bygga det seriöst bra i ett "Sctythe Fenris wulf" chassit?

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Hur skulle det bli om man hade alkohol/etanol istället för vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Hur skulle det bli om man hade alkohol/etanol istället för vatten?

Vatten är bättre:

- Det krävs nästan dubbelt så mycket energi att värma vatten som etanol, vatten är bättre på att "ta upp" värme.
- Det finns en risk att packningar och slangar inte skulle må så bra av etanolen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av astrob0y:

Jag vill inflinka att reservoar (vattentank) inte är nödvändig
Samtidigt vill jag påpeka att de dyrare nipplarna är så mkt bättre att arbeta med än de billigare, de skruvas enklare och verkar hålla ihop bättre.
Om du vill göra det billigt för dig så skulle jag rekommendera att först börja med gpu;n då det är den som låter mest

Tja! Jag har totalt tröttnat på mitt graffekorts dual 90mm fläktar. De väsnas som inåt hellskotta! Vad kan du rekommendera för vattenkylsystem för gpu, i det här fallet ett hd6850?

Permalänk

Hur länge har du tänkt sitta med ditt 6850? Jag hade nog skaffat ett universalblock till din gpu, lösa ramsinks, en dubbelrad med gt 1450 på en fläktkontroll av valfri sort och en swiftech mcp350 pump. Den setupen kommer räcka om du senare vill köpa till ett cpublock för att kyla din processor också. Alternativt om du hittar ett beg fullcoverblock till ditt kort är det trevligare men dyrare i längden eftersom om du har en universalblockslösning behöver du en fläkt av valfritt slag som blåser på minnen och vrms, det räcker gott och väl med en 800rpm till det men det blir inte så elegant.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Är 2x180 mm + 120 rad tillräckligt för att kyla ner ett överklockat 570 + 2500k?

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|