Quad SLI != 4 graffikkort med 2 cores på varje?

Permalänk

Quad SLI != 4 graffikkort med 2 cores på varje?

Är det max 4 totala cores som stöds oavsett typ av SLI-lösning?
Dvs, antingen 2 kort med dubbla cores eller 4 kort med single core men det går inte att köra 4 kort med dubbla cores?

Min första SLI-rigg var nog ett gammalt voodo-kort....senast körde jag 3870 i CF..
Det börjar bli dags att hitta en ny spelrigg, därav tänkte jag ev på gtx 590 i sli så slipper man uppgradera än på ett par år igen.

Dock så är jag inte helt insatt i quad, double, 3-way osv.

Tack på förhand.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Det som jag har förstått är att quad sli/quad CFX inte är så bra då skalningen är horribel. Det du ska satsa på är tex 590+580 eller 6990+6970.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Håller med astrob0y, sen vete fan om det är det smartaste att ens satsa på 3 kärnor totalt ibland värstingkorten då man får lägga ut en jäkla massa pengar och tekniken går så fort framåt hela tiden. Så inom nått år så är man redan från körd i prestanda. Skulle satsa på 580 alternativt dubbla 6970 kort i dagsläget. Sen är ju radeon 7xxx på ingång inom nått halvår så hmm ja.

Permalänk

Om jag greppat det rätt är 590+580 = 3-way SLI?
Halfvår hit eller dit gör nog varken till eller från. Tidigare brukar jag alltid köpa något som ligger 1-2 generationer bakåt och sen ett nytt gpu efter 1-2 år. Byta burk var 4-6 år typ.
Men nu är det dags att hitta en ny "riktig" burk

Jag har försökt hitta mer info om skalningen på quad, men det verkar bra drag ändå i 2x590?
Förvisso kanske inte lika stor % ökning, men det ger fortfarande mer prestanda i slutändan?

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Om jag greppat det rätt är 590+580 = 3-way SLI?
Halfvår hit eller dit gör nog varken till eller från. Tidigare brukar jag alltid köpa något som ligger 1-2 generationer bakåt och sen ett nytt gpu efter 1-2 år. Byta burk var 4-6 år typ.
Men nu är det dags att hitta en ny "riktig" burk

Jag har försökt hitta mer info om skalningen på quad, men det verkar bra drag ändå i 2x590?
Förvisso kanske inte lika stor % ökning, men det ger fortfarande mer prestanda i slutändan?

Det är brutalt bra drag i 590sli Det finns några här på sweclockers som har den setupen. Skicka ett pm till dem och hör hur de upplever prestanda.
Dock får du inte prestanda för det du betalar för i och med att mjukvaran inte är optimerad för quad-sli. Jag gissar på att du får snarlik prestanda med 3-way sli, men för en mindre summa peng. Och för den pengen kan du köpa lite spel eller liknande.

Det här är säkert old news, men om du sitter på en 24" eller mindre så är allting över 590 i överkant.

Visa signatur

Permalänk

Sitter på 1920x1200 i dagsläget(på 24" tror jag), men det finns ju alltid möjligheten att byta upp sig eller slänga på fler skärmar
Dock så får jag 2x590 till att bli billigare än t.ex. 3x580, men dyrare än 3x570.

Men är grunden fortfarande att ett morderkort klarar max 4 kärnor totalt? Oavsett om det blir 2x590 eller 4x580?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

yup, 4 kärnor är maximalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Sitter på 1920x1200 i dagsläget(på 24" tror jag), men det finns ju alltid möjligheten att byta upp sig eller slänga på fler skärmar
Dock så får jag 2x590 till att bli billigare än t.ex. 3x580, men dyrare än 3x570.

Men är grunden fortfarande att ett morderkort klarar max 4 kärnor totalt? Oavsett om det blir 2x590 eller 4x580?

Allting handlar om preferenser, men jag sitter på en 30"@2650x1600 och hade inga problem med moderna spel med 5970+5870 (har inte kvar den setupen). Så 590SLI i 1920x1200 känns som slöseri med pengar. Mitt råd är att köpa ett 590 och se om du verkligen behöver ännu ett kort. Jag gissar på att du kommer vara nöjd med prestandan och kanske kan spendera sparade pengar på vattenkylning eller liknade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att köra mer än två grafikkort ihop är rätt onödigt rent prestanda-mässigt, du tjänar inte mycket på det tredje och de fjärde kortet.

Ju mer gpuer destå sämre "skalar" korten. Två kort ger mellan 80-90%* mer prestanda jämfört med ett kort, du förlorar alltså lite prestanda. 3-4 kort ska vi ej prata om, där ligger väl prestandan per kort på 50% eller något.

*Varierar ifall du kör med nvidia eller amd. Du tappar mer prestanda vi SLI än vid crossfire. Crossfire tar tillvara på två korts prestanda bättre än SLI. Alltså om du har två lite sämre amd kort och kör i crossfire, så kommer det ge mer prestanda än två lite bättre nvidia-kort i SLI, just för att SLI inte tar tillvara på prestandan lika bra.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Att köra mer än två grafikkort ihop är rätt onödigt rent prestanda-mässigt, du tjänar inte mycket på det tredje och de fjärde kortet.

Ju mer gpuer destå sämre "skalar" korten. Två kort ger mellan 80-90%* mer prestanda jämfört med ett kort, du förlorar alltså lite prestanda. 3-4 kort ska vi ej prata om, där ligger väl prestandan per kort på 50% eller något.

*Varierar ifall du kör med nvidia eller amd. Du tappar mer prestanda vi SLI än vid crossfire. Crossfire tar tillvara på två korts prestanda bättre än SLI. Alltså om du har två lite sämre amd kort och kör i crossfire, så kommer det ge mer prestanda än två lite bättre nvidia-kort i SLI, just för att SLI inte tar tillvara på prestandan lika bra.

Skillnaden ligger bara på några få %-enheter så det spelar knappast någon roll vad man gillar att sitta med. så du kmr t.ex inte kunna sitta på 2x 6950 och tro att det ska bli bättre än 2x 570.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk

Rent prestandamässigt i dagsläget är för min del prestanda som avgör i slutändan. Inte fps/krona. Om det kostar 7000kr för 1 kort eller 3 kort är för mig inte avgörande.
Det som avgör är om 7000kr ger 130fps även om 5000kr ger 100fps, är det fortfarande mer prestanda. Lägger jag på entill 1920x1200 skärm är det ju 3840x1200 och då blir det en helt annan historia antar jag?

Genrellt sett har jag alltid haft goda erfarenheter av sli/cf, men det har altid varit till ett högre pris. Ibland motiverat, ibland inte. Men just nu verkar det vara en bra tid att lägga sig på en sli/cf-lösning. Oavsett om det är 2, 3 eller 4 cores.

Men om 4 cores är max, är det där jag kommer titta på lösningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Rent prestandamässigt i dagsläget är för min del prestanda som avgör i slutändan. Inte fps/krona. Om det kostar 7000kr för 1 kort eller 3 kort är för mig inte avgörande.
Det som avgör är om 7000kr ger 130fps även om 5000kr ger 100fps, är det fortfarande mer prestanda. Lägger jag på entill 1920x1200 skärm är det ju 3840x1200 och då blir det en helt annan historia antar jag?

Genrellt sett har jag alltid haft goda erfarenheter av sli/cf, men det har altid varit till ett högre pris. Ibland motiverat, ibland inte. Men just nu verkar det vara en bra tid att lägga sig på en sli/cf-lösning. Oavsett om det är 2, 3 eller 4 cores.

Men om 4 cores är max, är det där jag kommer titta på lösningar

Slå på stort och köp 2x MARS 2! Då klarar du dig ett bra tag

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk

Är det inte bättre att gå på en 6990 och om du inte klara dig så köp till en 6970 eller en till 6990? Men kom ihåg att den där fjärde kärna ger en minimal skillnad.. Är så på alla kort, om du lixom skulle köra quad sli 580 eller 2st 6990...:-) annars finns ju alltid vattenkylning? Tex köra på ett 6990 och ha vattenkylning och klocka skiten ur det.. Är inget som tar det!:-) en 590 klaras inte av att klockas något mycket...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Du vinner knappt nåt med 4 kärnor ist för 3.

Permalänk
Skrivet av Rincewind:

Är det max 4 totala cores som stöds oavsett typ av SLI-lösning?
Dvs, antingen 2 kort med dubbla cores eller 4 kort med single core men det går inte att köra 4 kort med dubbla cores?

Min första SLI-rigg var nog ett gammalt voodo-kort....senast körde jag 3870 i CF..
Det börjar bli dags att hitta en ny spelrigg, därav tänkte jag ev på gtx 590 i sli så slipper man uppgradera än på ett par år igen.

Dock så är jag inte helt insatt i quad, double, 3-way osv.

Tack på förhand.

Köp ett rog mars: http://www.webhallen.com/hardvara/kampanjer/asus_rog_mars_ii/

Då slipper du allt strul som följer med SLI/CF. Tex tar 590CF ca 900w om jag inte kommer ihåg fel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk

Men om du kör på två 6990/590 så kan du ju alltid stänga av ett kort i dom spelen som inte pallar 4kärnor

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Förvisso att Mars II är cool, men njaae... ~1,5kW är inte riktigt vad jag planerat in enbart för GPU =D
Slipper strulet gör jag väl inte heller då det ändå räknas som en sli-konfiguration?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Då slipper du allt strul som följer med SLI/CF. Tex tar 590CF ca 900w om jag inte kommer ihåg fel.

Rog mars är som jag förstått det en överklockad 590 med bättre kylning? dvs SLIn ligger fortfarand kvar och allt..

590CF tog 700w (enbart grafikkorten då) i ett test jag inte kan länka till atm.

900w känns som att det var med processorn, fläktar etc.

Har någon upplevt problem med quadSLI iochmed konstiga drivrutiner / spel som inte stödjer quad?

Annars så kör på!

Permalänk

Har du råd så kör 3-way 580 hehe

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk

Jag skulle också rekommendera att köra 3x6970/3x580 då det ger mkt bättre prestanda/kr och mindre problem än en quad-setup.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-590-sli-review/

Vad jag kan utröna av det testet så är det lite som att torka sig i röven med sina pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Det blev i slutändan en GTX 580 3GB SLI konfiguration, men möjlighet att lägga på ett 3:e framöver om behovet finns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Och hur tror du att kortets två kärnor är kopplade? SLI.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem

Det blev 1'an för mig. Tänkte på jul när jag såg den.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det blev 1'an för mig. Tänkte på jul när jag såg den.

Hamnade du inte lite fel nu?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Vet inte hur känslig du är för oljud men annars är 6990 ett alernativ.
Tycker du ska satsa på ett grafikkort med 2gb vram, då det kommer vara mer framtidssäkert.
Kom ihåg att minnet inte dubblas när du kör sli/crossfire.
Jag vet att det var vädigt många som sålde sina gtx 560 ti pga av att minnet flaskade i bf3.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Hamnade du inte lite fel nu?

Haha ojdå det kan bli lite knas när man sitter på telefonen

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Lånar lite i tråden. Ska hjälpa en kompis att få ihop en värsting dator och han vill köra 3Way Sli med 580kort men frågan är vad mer behövs? Som jag ser det finns det ju inget moderkort som man kan smacka på 3st 580 utan att byta fläktarna på det? Korten tar upp 3 platser det är 3st Asus GTX 580 CU. Går det att köra en sån lösning utan att börja mixtra med vattenkylning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekebymannen:

Lånar lite i tråden. Ska hjälpa en kompis att få ihop en värsting dator och han vill köra 3Way Sli med 580kort men frågan är vad mer behövs? Som jag ser det finns det ju inget moderkort som man kan smacka på 3st 580 utan att byta fläktarna på det? Korten tar upp 3 platser det är 3st Asus GTX 580 CU. Går det att köra en sån lösning utan att börja mixtra med vattenkylning ?

Nu behöver du ju inte välja kort från just Asus. Välj ett kort med referensdesign istället.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400